Hej!

Tänkte höra om någon vet vad det här är för häck och när på året den ska beskäras?
En tät häck med gröna löv mot en gräsmatta, fråga om beskärningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svaret! Jag beskar häcken nu i juni men skulle nog har gjort det tidigare för nu är det stora luckor i häcken utan löv:confused:
 
Det gör inget - den kommer antagligen att hämta sig. Här i södern har vi haft en ytterligt varm och torr sommar och om det är samma hos er bör häcken få en rejäl rotblöta.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi skar ner vår häck helt för drygt tio år sedan. Då var den tio år gammal, spretig och ful. Klippte tio cm över mark och har sedan släppt upp den ca 20 cm per år. Otroligt tät och fin nu!
 
Claes Sörmland
B Bongoloid skrev:
Tack för svaret! Jag beskar häcken nu i juni men skulle nog har gjort det tidigare för nu är det stora luckor i häcken utan löv:confused:
Den blir fin till nästa säsong. Annars är vårvintern ofta bättre för rejälare beskärning om man missat att beskära i några år. Sommarklippning är mer för putsning av årstillväxten som skett under försommaren.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Tack för alla svar! Ska man beskära häcken på vårvintern innan den börjar knoppa?
 
B Bongoloid skrev:
Tack för alla svar! Ska man beskära häcken på vårvintern innan den börjar knoppa?
Precis när den börjar knoppa!
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det går bra under hela vintern men undvik de absolut kallaste dagarna. Enda tiden du inte ska beskära och då särskilt inte hårt är under savstigningen på våren. D v s då alla vill vara i trädgården och beskära eftersom vädret är så varmt... Mina grannar lyckades döda delar av sin ligusterhäck genom en beskärning i början av maj (det grönskar här i mitten av maj).
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Ser ut som mjöldagg på löven. Typiskt tecken på torka, buskarna kan inte stå emot svampangrepp då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.