Hej,

Är igång med att bygga trädäck på baksidan i ett suterränghus från 71. Däcket är tänkt att bli ca 100 kvm och löpa längs hela fasaden och lite därtill. Huset är dränerat för ca 15-20 år sedan och dräneringen gör sitt jobb, inga problem i källaren.

Jag har grävt ur jord där däcket är tänkt att stå och det utgrävda området består till största del av jord med en del större stenar, men även bitvis med berg. Det har tidigare legat trädgårdsplattor på ca 1/3 av området där trädäcket ska ligga (syns på bild 2 och 3 där det nu ligger grus/singel). Underlaget sluttar något mot fasaden, både berget och de delar som består av jord/sten.

Jag har tänkt att lägga bärverket på trädgårdsplattor/makadam, men på några ställen borra hål för stolpskor i berget där trädgårdsplattor inte får plats.

Nu till frågan; kan jag 1) lägga makadam (har tänkt 8/16) rakt ovanpå underlaget av jord/sten, padda det, och sedan lasta på trädgårdsplattor, eller 2) behöver underlaget jämnas av eller fyllas ut med annat underlag (0/32 bergkross?) och skapa fall ut från huset med någon form av dränering och därefter kan jag lägga makadam? Kan tilläggas att jag tänker lägga markduk ovanpå jorden.

Jag har läst många trådar här på forumet och kommit till många olika slutsatser utifrån olika svar.

Tacksam för all hjälp och förslag!
 
  • Uppgrävd mark med jord och stenar vid husfasad inför bygge av trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utgrävt område för trädäck med grus, jord och större stenar, bakgårdens lutning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utgrävt område för trädäck med synligt berg och jord vid suterränghus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.