Jag drog precis fram spisen och, örk, där kröp det runt ca tio små otäckingar. De ser ut som skalbaggar, 0,5 cm långa och är svarta med en brun tvärrand mitt på. Kortet blev inte det bästa, tyvärr. Hoppas att det är ngn som ändå kan hjälpa mig att identifiera vem det är som snyltar hos oss.
 
  • skalbagge.JPG
Det har jag försökt, men inte hittat ngt :(
 
Illa... Hur många ben hade den?
 
Jajjemän, nån sorts änger är det. Tycker mest att det ser ut som fläskänger, men det finns 35 arter av familjen påträffade i Sverige så jag lär inte uttala mig alltför orakelmässigt om arttillhörigheten. Städa på, bara. Och kolla havregryns-, mjöl-, müsli-, pasta- och andra påsar med torrvaror i köksskåpen, för säkerhets skull.

Under mina glada och inte alltid så städade studentdagar i korridorboende har jag käkat baggegröt, men det var inget att rekommendera.... ("Nämenvafaan, är det russin i gröten...? Oah!") :eek:
 
Förmodligen är det fläskänger. Platsen du hittade dem på tyder också på det. De äter animaliska saker som kött, ost och torkad fisk (är asätare ute i naturen). Eftersom de är rätt dåliga på att bryta sig in i kyl och frys, som är de enda ställena vi förvarar sånt på nuförtiden, så är det bara bakom spisen som de hittar saker att leva på om man har hyfsat välstädat i övrigt. Där är de å andra sidan rätt vanliga, jag har hittat fläskänger bakom spisen på ett par ställen som vi har bott på, men det brukar inte bli några större mängder...
Tror inte att du behöver tillkalla Anticimex. Städa bakom spisen extra ofta en tid så blir du antagligen av med dem.
Har du pälsar, skinnkläder, fällar av djurhud eller liknande i klädkammaren så bör du kanske kolla där för säkerhets skull, för de kan ge sig på sånt också.
 
Jag fattar ingenting. Vi flyttade in för snart två år sedan och det var "as" bakom spisen, men ingen ohyra. Har sedan inte städat bakom spisen utan väntat på spisbytet, som skedde i december. Ingen ohyra vid spisbytet. Nu efter spisbytet har jag säkert städat en fyra-fem gånger bakom spisen, och då vips dyker ohyran upp. De kanske har gått över till att livnära sig på städprodukter?
 
Mikael_L
Maten kanske tog slut så dom var tvungen att ge sig ut på jakt ... ;) ;)

För övrigt var fläskänger det första jag tänkte på när jag såg din bild. Jag är inte speciellt kunnig på dessa små husdjur, men min röst faller alltså också på fläskänger.
 
Sånt här är inte kul! Pälsänger är värre ... :eek:. Kolla alla mjöl/ris/gryn/spagettiförpackningar - om du inte checkat datumstämpeln innan kan det vara värt att göra det i framtiden. Får du inte bort otäckingarna genom idogt städande kan det vara värt att slänga all torrförskaffning och förvara de nyinförskaffade i förslutna plastpåsar. Det är inte helt ovanligt att få in odjuren vid inköp.

Där jag bodde tidigare blev det på kort tid flera ägarbyte i kvartersbutiken. Det visade sig att ett av bytena innebar att man prånglade ut gamla förpackningar på hyllan ... och vi var fler som fick påhälsningar i våra kök. Numera kollar jag alltid datumstämplingen.
 
Nej, börja inte slänga bort mjölförpackningar nu...här tycker jag nog att Yonna överdriver litet. Fläskängrar äter inte sånt, både larverna och de vuxna baggarna lever av animalisk föda - torrt kött och fisk, ost etc. Alltså sånt som vi nuförtiden nästan uteslutande förvarar i kyl och frys.
Det man kan se upp med är att de som sagt kan ge sig på päls och skinn i brist på annat. Har man hund eller katt är det också värt att kolla torrfodret, som oftast har animaliska ingredienser, och förvara det i sluten plastpåse. Talgbollar för fåglar kan bli liggande i något skåp och är mums för dem, samma där, lägg i plastpåse...
Visst finns det ohyra som kan komma hem med livsmedel men fläskängrar och pälsängrar kommer oftare in utifrån eftersom de hör till vårt lands naturligt förekommande renhållningsarbetare.
 
Tycker personligen att de vågbandade ängrarna är de finaste. Visst är de svarta fina men de vågbandade slår de inte. Fläskängrarna orkar jag inte ens kommentera, de är riktigt fula och gör sig inte hos mig iaf.
Matar mina med hundfoder. Se bara till så att de alltid har tillgång till friskt vatten så att de inte torkar ut huden. Rätt skötta kan de bli hur fina som helst. Mina är så välskötta så jag till och med sover med dom i sängen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.