Vi ska ha liggande råspont på väggarna i hallen och funderar på hur vi ska göra med dörrfoder till toaletten som ligger där. Vår tanke är att göra ett foder av samma virke. Vad tror ni om det? Hur har ni andra gjort?
 
Vi har liggande råspont i vår tvättstuga (på en vägg), den är målade i vit matt färg. Nu har vi inte dörrfoder direkt mot den men precis intel och de är vanliga släta och vitmålade. Tror det kan se lite väl rustikt och "hemmagjort" om du har foder i ohyvlat sen blir de inte så lätta att hålla rena för då och då behöver man ju torka av foder...

/FlitigaLisa
 
Jag har råspont i storstugan i det fritidshus jag bygger. Har ännu inte satt foder vid dörrar och fönster men jag tänker mig ha ohyvlat där också däremot inte råspont utan virke utan not och fjäder. Annars blir det väl lite konstigt? Jag har sett andra som har ohyvlat som foder och jag tycker det är snyggt och inte fööör rustikt men smaken är ju som baken... Rengöring blir väl lite krångligare men den råspont jag har har jag målat med oljebaserad färg i fyra lager så "stickorna" är ganska gömda och det är inte speciellt svårt att göra rent men svårare än om jag använt hyvlat virke förstås. Vet ej hur det blir med annan typ av färg dock.

/maxen
 
Tack för era svar! Vi kommer nog att köra med våra vanliga dörrfoder tillsammans med någon list utanpå sponten.
 
Vi har precis spikat upp stående råspont med den ruggiga sidan inåt rummet. Vi valde att sätta upp planhyvlat virke, ca 12x40 om jag minns rätt. För att bryta mot den ruggiga, nästan matta trots halvblank färg, råsponten målade vi foder i helblankt. Både frugan och jag är helnöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.