Hej!

Har flyttat in ett hus där det planterats några fina buskar/träd... se bilder:

c3fc35df-3684-2195.jpgc3fc35df-3695-d13f.jpgc3fc35df-36b1-d561.jpg

Det första vet jag är blodlönn men ser ni vad de andra två är?

Vill surfa lite på skötselråd!
Busken längst till vänster har tex jättevissna blad på de grenar som är längst/högst, medans det kommer fräscha blad längst ner i mitten.

Skulle denna kanske ha beskurits i höstas?

Mvh Patrik
 
Nej, klarar inte att se vad det är på bilderna, men troligen någon man planterat inför försäljningen och som inte riktigt har tagit sig! Klipp bort det vissna och se om det blir något av de friska skotten! Blodlönnen är ju fin! Lycka till!
 
Du får ta närbilder istället. ;)
De skulle kunna vara lite allt möjligt, för långt avstånd för att se. Kanske är den tredje en ros? Klipp ner det som är dött i alla fall.
 
Jag ska ta lite närmre bilder efter frukost! :)
 
Lönnen ser ut som en japansk lönn av något slag. Vad de andra buskarna är är svårt att se.
Jag misstänker, som någon annan nämnde längre upp, att denna plantering har gjorts i all hast inför husköpet. Möjligtvis brister det i underarbetet och plantorna är döda innan sommaren är slut.

Mitt förslag är helt enkelt att ni är flitiga med att vattna hela sommaren, och om växterna ser ut att frodas i höst tar ställning till om detta är växter ni vill ha och att ni då kollar hur planteringen är gjord. Exempelvis genom att gräva upp en planta. Har det gjorts planteringsgrop?Finns det ordentligt med jord för den att växa i ? Finns det markduk under gruset och finns det ordenliga hål i markduken som växterna kan växa i.

Om allt ser bra ut så gödslar ni nästa vår och fortsätter vattna
 
Jag ska ta kort när jag kommer hem så får ni en närmre look!
Växterna är satta relativt nära inpå försäljningen, det ligger typ presenning under marmorkrossen, hålet är nog dock bara ca 10-15cm diameter, kan ju vara så att det jag vattnar på rinner ovanpå presenningen! Ska undersökas! Får vattna nere vid stammen nästa gång.
 
Köp en rotvattnare. Ett munstycke man sätter på slangen och som fungerar som en pinne som man sticker ner i marken invid plantan. Då förhindrar du också att barken sprider ut sig över det vita gruset.

Att hålet i duken är litet är helt OK. Intressant är hur bra man har bearbetat och gödslat jorden därunder innan man planterade.... Men det viktigaste i nuläget är att växterna får vatten. Hellre en ordentlig rotblöta 1 gång i veckan än småduttande varje dag.
 
Gissar att nr 2 är en rhododendron men svårt att se utan fokus och ovanfrån..
 
Nej en Rhododendron tror jag inte det är. Ska ta nya bilder! Har bara inte hunnit!

Mvh P
 
Se där! Nu hittade jag infon som ägarna lämnat kvar om buskarna!

Japansk buskrosling, blå järnek och japansk blodlönn (som vi redan konstaterat)

Så nu ska här googlas skötselråd! :)
 
Det ser som sagt ut som en försäljningspyntning utan större eftertanke. Härdigheten på de flesta varianter av japansk buskrosling är tveksam i Hägersten. Den "blå järneken" är förmodligen en hybridjärnek av sorten ilex x meservae 'blue prince' (eller 'blue princess' beroende på om det är en han- eller honplanta) och den sorten har jag själv haft i ett soligt läge vilket inte var vidare lyckat - de förlorade mängder av blad varje vår till följd av vårvintertorka. Båda dessa växter kommer att behöva mycket vattning och helst vintertäckas med skuggväv också för att må bra på den platsen.
 
Redigerat:
Tack för innehållsrikt svar! Jag får göra ett försök iaf! Mkt vatten och täckas på vintern alltså?

I värsta fall får jag väl plantera två till blodlönn istället...

Mvh Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.