Ska byta panelen här. Längst ner är det rötet under den nuvarande panelen. Tänkte passa på att byta det också när jag ändå håller på. Iallafall där det är ruttet. Jag har aldrig gjort det tidigare så jag efterfrågar tips på vilket material som gömmer sig under panelen ni ser på bilderna? Ska åka till trähandeln i veckan så vore bra att få mer koll på vad jag ska köpa då😄.

När jag ändå skriver här.. Vilken typ av skruv ska man ha när man skruvar upp den nya panelen?
 
  • Vägg med skadad och rötskadad vit träpanel nederst, som behöver bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit träpanel på hus med rötskador längst ner nära marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar att du har reglar under panelen, kanske sitter där också läkt som luftspalt.

Jag tycker du ska spika panelen med vanlig trådspik, det är snyggare och snabbare än att skruva.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gissar att du har reglar under panelen, kanske sitter där också läkt som luftspalt.

Jag tycker du ska spika panelen med vanlig trådspik, det är snyggare och snabbare än att skruva.
Spikpistol?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Spikpistol?
Helst inte, det blir snyggare med hammare och trådspik.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
wildeside
F fribygg skrev:
Helst inte, det blir snyggare med hammare och trådspik.
Det beror på vilken spikpistol och vilken kleti o pleti som håller i den🤔
 
wildeside wildeside skrev:
Det beror på vilken spikpistol och vilken kleti o pleti som håller i den🤔
Jodå, men för det arbete TS nu planerar är fogsvans och hammare fullt tillräcklig utrustning. Att köpa en massa dyra grejor för att byta enstaka m2 ytterpanel blir orimligt dyrbart och tidsåtgången för att hyra proffsgrejor och sen återlämna dem torde överstiga tiden det tar att med fogsvans kapa och med hammare och spik montera den nya panelen. Väljer TS grundmålad panel kan ju hela jobbet vara gjort på en dag eller två.
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
wildeside
F fribygg skrev:
Jodå, men för det arbete TS nu planerar är fogsvans och hammare fullt tillräcklig utrustning. Att köpa en massa dyra grejor för att byta enstaka m2 ytterpanel blir orimligt dyrbart och tidsåtgången för att hyra proffsgrejor och sen återlämna dem torde överstiga tiden det tar att med fogsvans kapa och med hammare och spik montera den nya panelen. Väljer TS grundmålad panel kan ju hela jobbet vara gjort på en dag eller två.
Kan man ha för mång och för dyra verktyg😮
Kanske inte den enda panelen eller om/tillbyggnad som TS kommer att göra.
Men hur som så kommer TS iaf behöva både fogsvans och hammare som nybliven fastighetsägare.

Nu va det inte TS verktygs behov jag skrev om, det va resultatet hammare VS spikpistol.
 
Redigerat:
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Kan man ha för mång och för dyra verktyg😮
Kanske inte den enda panelen eller om/tillbyggnad som TS kommer att göra.
Men hur som så kommer TS iaf behöva både fogsvans och hammare som nybliven fastighetsägare.

Nu va det inte TS verktygs behov jag skrev om, det va resultatet hammare VS spikpistol.
Vad får dig att tro att TS skulle uppnå bättre resultat med spikpistol?
 
wildeside
F fribygg skrev:
Vad får dig att tro att TS skulle uppnå bättre resultat med spikpistol?
Och vad får dej att tro att TS uppnår bättre resultat med hammare och spik?

Vad f man skriver så är det alltid någon/några som ska vrida det till absurdum.
Ska försöka ta lärdom av det ännu mer och undvika att svar på trådar med något vettigt svar.
Undviker redan i nu läget att svara på många frågor just pga att det är alltid någon/några som ska vrida och vända på vad man skriver till absurdum.
Ha en för****** trevlig helg!
 
  • Haha
  • Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
wildeside
M Förstagångsköparen skrev:
Ska byta panelen här. Längst ner är det rötet under den nuvarande panelen. Tänkte passa på att byta det också när jag ändå håller på. Iallafall där det är ruttet. Jag har aldrig gjort det tidigare så jag efterfrågar tips på vilket material som gömmer sig under panelen ni ser på bilderna? Ska åka till trähandeln i veckan så vore bra att få mer koll på vad jag ska köpa då😄.

När jag ändå skriver här.. Vilken typ av skruv ska man ha när man skruvar upp den nya panelen?
För att få tråden på rätt spår.
Så här kan det se ut bakom panelen.
https://bolist.se/gor-det-sjalv/ut/fasad/uppfora-enkel-yttervagg-i-tra/
 
wildeside wildeside skrev:
För att få tråden på rätt spår.
Så här kan det se ut bakom panelen.
[länk]
Tack!!
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Det ser ut att kunna vara asfaboard under. Något i stil med det ser ut under vår panel mao.
 
  • Renoveringsprojekt, fasad med asfaboard synlig under delvis avlägsnad träpanel, stege och byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Är det panel eller spårad plyfa?
Jag hade rivit bort och sedan köpt det som behövs utifrån hur det ser ut under. Med tur bara att spika upp nytt eller med lite otur även lite underarbete.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Tack för svaren!!
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Det ser ut att kunna vara asfaboard under. Något i stil med det ser ut under vår panel mao.
Kan man byta ut den mot något annat eller är det en sådan jag ska sätta dit igen isåfall?

Jag försöker hitta asfaboard på jem&fix (enda bygghandeln nära mig), men hittar ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.