Hej!

Finns det någon som skulle kunna tänka sig förklara hur dom tror vår golvkonstruktion ser ut (även vad den tål)?

Bor i ett hus som är byggt under 2004, i byggbeskrivningen står det under grundläggning "Makadam, underliggande isolering av lecafyllning, kantförstyvad betongplatta på mark". Säger mig inget :blushing:, ligger parketten rakt på betongplattan då?

Anledningen jag funderar på detta är att jag planerar att sätta in ett lite större akvarium, vikten kommer hamna på drygt 2 ton över en yta på ca 2.4 kvm. Klarar golvet detta?

Hälsningar

Daniel
 
B
räddad att plattan spricker? :)
nog ska det hålla. men sätt gärna bena på någon skiva.
 
byggare henke skrev:
räddad att plattan spricker? :)
nog ska det hålla. men sätt gärna bena på någon skiva.
Plattan tror jag håller, tänkte mer om det var något under parketten typ reglar/isolering som kan säcka.

Japp, jag ställer i så fall det på en bänkskiva för att fördela tyngden över hela ytan.
 
B
så du har regler på plattan??
 
byggare henke skrev:
så du har regler på plattan??
Jag har ingen aning, är därför jag frågar. Ligger parketten rakt på plattan?
 
B
nja inte direkt på brukar finnas något under typ plast sedan en matta och sedan parkett.
kan finnas platton också, du kan inte lyfta på en tröskel ock kolla?
 
Hehe, det märks att man har tummen mitt på ryggen, jag funderade på om man skulle borra ett hål och kolla när det var så enkelt som att lyfta på en tröskel :)

Du verkar ha helt rätt, betong -> plastfilm -> parkett.

Tack!


byggare henke skrev:
nja inte direkt på brukar finnas något under typ plast sedan en matta och sedan parkett.
kan finnas platton också, du kan inte lyfta på en tröskel ock kolla?
 
B
bara plats och sen parkett?
hård parkett att gå på?
 
För att vara helt korrekt är det Betong -> plastfilm -> golv foam -> parkett.

Verkar vara en tunn foam, ja, golvet är ganska hårt men man känner att foamen dämpar lite.



byggare henke skrev:
bara plats och sen parkett?
hård parkett att gå på?
 
B
:). är det klick parkett så kan det den separera. därför extra säkerhet med skivan.
 
Jag tackar vänligast för din hjälp byggare henke! :)
 
B
hoppas akvariet funkar bra. tyvärr kan jag ej ha akvarie
 
byggare henke skrev:
hoppas akvariet funkar bra. tyvärr kan jag ej ha akvarie

Vaför inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.