Hej alla kunniga.
Står i begrepp att ordna avloppet, hög skyddsnivå. Har fått offert på bland annat ConCleans minireningsverk samt med Baga och infiltrationsbädd med biomoduler. Har i nuläget ingen WC, (separett) men tänker att det är lika bra att göra iordning så att man kan koppla in wc om några år när mina ben å armar ev. inte längre orkar lyfta latrintunnor :) .
Finns det någon med erfarenhet av ovanstående? Krångel, delar som lätt går sönder, serviceavgifter som skjuter i höjden, övriga driftkostnader förutom slamtömmningarna? Det jag gruvar lite för är just de löpande fasta kostnaderna som blir....

Ha det gott alla!
.
 
Jag har markbädd på burk, lätt beslut då jag ville ha ett passivt system.
Varför skulle man vilja ha ett aktivt system när man kan få passivt förstår jag inte.

http://www.markbäddpåburk.se/
 
X xLnT skrev:
Jag har markbädd på burk, lätt beslut då jag ville ha ett passivt system.
Varför skulle man vilja ha ett aktivt system när man kan få passivt förstår jag inte.

[länk]
Vilken slamavskiljare har du? Eller har jag inte begripit rätt att markbädd på burk ska kopplas till en slamavskiljare? Låter bra med en markbädd på burk så man slipper gräva för infiltrationsbädden. Är totalt novis inom detta så min funderingar kan synas vara/bli märkliga.
 
Du kan antingen köpa komplett paket (ink 3k-brunn) eller så väljer du bara markbäddsburken.
Jag hade redan befintlig 3-kammarbrunn så jag har bara markbädden.
 
  • Gilla
Azmira
  • Laddar…
Innan du ta första spadtaget så måste allt vara klart med kommunen - vilket ofta innebär dialog med kommunen, dig och leverantören av utrustningen, anläggningsbeskrivning mm. fram och tillbaka tills ett godkännande är på plats.

har du hög skyddsnivå så måste du ha fosforbindning på ett eller annat sätt vilket innebär tillsyn och underhåll och påfyllning av kemikalier eller byte av fast fosforbindningsmassa samt kontroller på utgående vattnet och dess fosforhalt då och då (och bokförs).

det fins trådar på forumet om BAGA-verk - läs dessa innan du tar beslut (det är inte i positiv anda där inte)...

jag skulle också vara försiktig med batch-arbetande verk som är beroende av pumpar och motorer för satsbytet som inte är helt luft-drivna (av en lågtryckskompressor), flottörer och annan avancerad PLC-styrning då sådana är notoriska att krångla för att saker sätter sig igen eller får en flottör att sluta att reagera för att den är inbäddad i stelnad fett då det är skit, avlopp från kök och slam som hanteras - inte vatten... och batcharbetande verk brukar inte vara luktfria medans verk baserad på kontinuerligt ältande av slam oftast inte luktar något nämnvärt alls.

Jag skulle inte välja lösning med polonite-säckar som fosforfixering då tillgången var/är osäker av säckar (en enda tillverkare som har varit nära konkurs under covid-tiden) och ett byte med kranbil hamnar på 10 lök per 3-5 år beroende på belastning. du får titta på var kommunen säger om polonite-säckar då det anses som riskavfall och inget du själv får själv hantera och innebär krav på bärig mark för kranbil och bytet sköts av kommunen (i alla fall hos mig). Ett av problemen man läser om med lösningar med polonite-säckarna är att de 'tar slut' mycket fortare (indikeras av att pH sjunker på utgående vatten) än vad som lovas och folk räknar med och forcerar en tidigare byte till hög kostnad.

slamtömning minst 1 ggr per år är ofta obligatoriskt oavsett verk och där är det också krav på bärig mark för slamsugbil och kort sträcka för att dra slamsugningsslang för tömmning.

en del kommuner kräver också service-avtal för minireningsverk - bortslösade pengar IHMO då du som fastighetsägare fortfarande har ansvaret och inget som går att lejas ut. och det är knappast skötsel om det besöks bara 1-2 ggr per år och eventuella problem kan vara pågående i lång tid. Egna tillsynen kommer man inte undan även med service-avtal.

---

sjäv har jag verk som arbetar med aktiv slam - visst det är tillsyn då och då men inte speciellt jobbigt eller att något krånglar (hittils) och med (resev)komponenter som går att köpa på närmaste byggvaruhandel om så. Det är viktigt att tänka på sådana saker då verket är en investering på +20 år och företag kommer upp och försvinner och därmed reservdelar och/eller förbrukningsmaterial (tex säckar för vissa av verken och till ohemult hög pris) kan försvinna med betydligt kortare intervaller...

Mitt verk kommer från www.billigtminireningsverk.se installerad av förra ägaren. Det som har blivit dyrt efter COVID är fällningsskemikalierna och det nästa oavsett sort eller leverantör (järnbaserat eller aluminiumbaserat - vilken typ som fungerar bäst beror på pH nivån i verket och i sin tur beror på inkommande (drick)vattnets pH.) - en del kan förklaras av vår svaga krona men inte allt.


det fins en lång och rätt gammal tråd om denna https://www.byggahus.se/forum/threads/www-billigtminireningsverk-se-erfarenheter.278929/ - läs igenom hela denna...
 
Redigerat:
  • Gilla
Azmira och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.