Hej,

Vi har ett flertal gamla svartbyggen (40 år) på vår fastighet. Finns det någon e-tjänst där jag kan se vad som det faktiskt finns bygglov på eller måste jag gå via kommunen?

Lantmäteriet har en tjänst som heter min fastighet, men kan jag lita på att det som finns på den kartan är godkänt?

Tack på förhand.
 
S
svartbyggen är ju äldre än tio år. orolig att du ska få böta?
 
Nej, det handlar egentligen om att jag skulle vilja kontrollera ett påstående från vår handläggare på kommunen. Det handlar om ett nybygge och där spelar ju dessa svartbyggen in oavsett när de är gjorda.
 
Hur kan någon vara säker på att det är svartbyggen? om byggnaderna är +40 år så är ju frågan var det planlagtområde på den tiden och var dom då bygglovspliktiga. Det är inte ovanligt att det saknas uppgifter om äldre områden som vid den tiden inte var planlagda och då är det inte säkert att det kan räknas som svartbyggen. Har själv för ca 25 år sedan råkat ut för liknande krånglande men det löste sig eftersom byggnaderna var äldre en planen, så dom fick vara kvar och renoverades, däremot var vi tvungna att söka rivningslov för sommarstugan som stod på tomten.
 
Hmm, där kan du ha en bra poäng. Har inte alla papper här nu men jag har för mig att detaljplanen är daterad till 76 och vi har ett bygglov på en utbyggnad av huvudbyggnaden 78 och då har man nu dragit slutsatsen till att utbyggnaden är vit och "originalbyggnaden" är svart. Men det känns ju mer troligt att den tillkom innan detaljplanen?

Fast å andra sidan måste man väl ha haft ett bygglov tidigare, detaljplan eller ej?
 
Jo det behövdes ju bygglov även innan detaljplanen.
 
S
lantmäteriet
min fastighet
citat från sidan
"Där kan du se detaljerad information om din egen fastighet, till exempel tomtkarta, areal, gränser, inteckningar och taxeringsvärde. Du ser också om det finns planer eller bestämmelser som reglerar hur du får använda marken, eller om det finns servitut eller andra rättigheter som berör fastigheten."
 
Precis, där finns ingen info om bygglov. Det får man kolla med kommunens bygglovsarkiv.
 
S
RobbanA skrev:
Hmm, där kan du ha en bra poäng. Har inte alla papper här nu men jag har för mig att detaljplanen är daterad till 76 och vi har ett bygglov på en utbyggnad av huvudbyggnaden 78 och då har man nu dragit slutsatsen till att utbyggnaden är vit och "originalbyggnaden" är svart. Men det känns ju mer troligt att den tillkom innan detaljplanen?

Fast å andra sidan måste man väl ha haft ett bygglov tidigare, detaljplan eller ej?
hindrar dom dig att bygga för att gamla delen är ett gammalt svartbygge?
 
Ja, problemet är att den befintliga byggnaden är större än vad detaljplanen medger. Man har tidigare ställt sig positiva till rivning och byggnation av ett nytt hus av samma storlek men nu när man har konstaterat att den gamla byggnaden är ett svartbygge så vill man inte göra det längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.