Vi ska bygga nytt fritidshus och ska träffa arkitekt om en vecka.

"Vi" är föräldrar med två vuxna barn och deras familjer och önskar någon forma av generationsboende.

Förutsättningar:
Hörntomt ned 300 kvm byggrätt men vi siktar mot boyta på 160 kvm.
Ska bygga vinkelhus där innergården med flera sociala ytor är mycket viktiga.

Önskar:
Tre stora sovrum och två mindre
Två toaletter med dusch i varje
Kök i direkt anslutning till vardagsrum
Ett lite mindre vardagsrum

Frågor:
Vad får vi inte missa för att få ett generationsboende (på fritiden) att fungera?
Vilka är era bästa "gör detta" och "gör inte såhär"?
 
BirgitS
3 badrum eller åtminstone 3 toaletter till så många.

Men egentligen undrar jag om det inte vore bättre med en gäststuga för en av familjerna. När jag har hört om andra familjer som först har delat fritidshus med sina föräldrar så har det normalt blivit så att de har byggt sin egen stuga efter några år därför att det har varit jobbigt att i längden jämka ihop önskemål/krav från deras föräldrar och deras barn.
 
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
3 badrum eller åtminstone 3 toaletter till så många.

Men egentligen undrar jag om det inte vore bättre med en gäststuga för en av familjerna. När jag har hört om andra familjer som först har delat fritidshus med sina föräldrar så har det normalt blivit så att de har byggt sin egen stuga efter några år därför att det har varit jobbigt att i längden jämka ihop önskemål/krav från deras föräldrar och deras barn.
Bra synpunkter och tankar.

Det vi river och har haft i 11 år har en toalett och ett separat duschrum. Under de senaste 6 åren har vi provat på denna form av boende och tror att en gäststuga kommer med tiden. Vi tror just nu att det inte är så många dagar på året som alla är där samtidigt. Men alla ska ha sitt rum.
 
BirgitS
Okej, om det är sällan som alla är där samtidigt så blir det ju annorlunda. De som jag tänker på har ju tillbringat åtminstone 3-4 veckor i juli tillsammans med föräldrar och ev. syskon med familj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.