Vet inte riktigt hur jag och min sambo ska göra, om vi ska bygga eller köpa ett hus och renovera. Vi vill att följande saker ska in gå.
¤Golvärme i badrum
¤ Kakel och klinkers i badrum, vitt, grått alt svart
¤ hörnbadkar, ducshvägg av glas betong. infällda spot.
¤ Gärna badrumskåp in ek eller annat träslag.
¤ klinkers i hall
¤ Ek laminat i övriga rum
¤ Kök i Ek med mosaik kakel, rostfria vitvaror.
¤ tre sovrum, ett vardagsrum, ett hobbyrum, tvättstuga. Kök och en klk och gärna en stor toa.
¤ målade väggar.
låter som bara tillval enligt vad jag har sett här.
Har mölighet till tomt för en mindre summa. men det kanske inte är värt det om man inte får som man vill inne.
Är berdde att göra mycket själv för att få ner priset.
Alt.2 Skulle vara att köpa. Vi har möjlighet att köpa min sambos föräldras hus på 178kvm. för 1 milj. värde ligger högre men vi får köpa det för det de gav. Huset är nymålat utvändigt, i jättebra skick. när det gäller väggar och annat. Men för att få det man vill ha får man riva ut kök, badrum, måla en del. lägga trägolv mm. 500.000 Skulle det med all säkerhet gå på. Men då får man ek kök och rostfria vitvaror och allt annat. Bara att huset inte är nytt och mordernt. Någon som vet hur det ligger till med standard och tillval. Kan vi likaväl glömma att kunna bygga.
 
Jag skulle gått på alternativ 2. I det fallet kan ni ju renovera / byta i lagom takt. Fixa det som behövs mest. Min erfarenhet efter tre hus är att sånt man kanske hade svårt att acceptera i början kan man ha ett tag till trots allt.. om det fungerar. Varför slänga ut bra vitvaror bara för att det är fel färg? Snart är ju rostfria vitvaror lika fel som avacadooogröna eller papriiikaröda (som var jättefiiint en gång i tiden). Sedan verkar det ju vara ekonomiska fördelar med detta alternativ också.
 
tveklöst tvåan..........

Bygga nytt för 1,5 mille blir nog trångt.
dessutom kan man lyxrenovera ett kök plus två bad för under 350 000
 
Precis vad jag tänkte papskallen. Sen har man ju huset, måla är ju inte dyrt och det är väl vad som behövs i det flesta rum utom kök och bad. Finns en inbygg bokhyll, jätte fult tyckte jag, den förstör vadagsrumet. Sen kom jag på tanken att sätt igen de, då får man mer väggyta. Så det finns nog lösningar på det mesta.
 
Att bygga för 1,5 milj kan nog bli svårt om man har för mkt krav. Sedan beror det ju på vad allt runt om kring kostar. Tomt, VA, osv
 
Om man kör på budget på allt och gör mkt själv så kan man få en byggsats för en 500 000 men sedan skall det ju till så otroligt mkt så jag hade ju gått på alt två många glömmer ju att man skall ju bo och leva nånstans medan allt härke pågår - Ni får renovera och bygga er till nytt ( vi gör så) även om det är jobbigare i ett gammelt hus. Koll ahuset noga bara så Ni inte köper grisen i säcken. Tyvärr är 1,5 int emkt om man inte bygger standard och ha rmkt kontakter ( det hade gått annars i så fall jag vet flera som klarat fina hus på mindre pengur)
 
hej
Man kan få enormt mycket för 1.5 milj. Men som någon här sa tidigare krävs det ju kontakter....
Jag har precis fått en offert från en firma som bygger vårt hus för ca. 9000:-/kvm.
Det är då ett arkitektritat stenhus på 180 kvm och verkar vara nåt i samma klass som det Ni söker.
Jag har ett hett tips där. Satsa på utlandet. Det gjorde Vi . Det finns tydligen ett företag i blekinge som sysslar med det. Återkommer när jag har fått reda på namnet.
 
Jag håller också på alternativ två. Vi skulle byggt ett LB hus "Kattugglan", vi gjorde ett par tillval, men skulle med tomt för 175.000 hamna på nästan 1.700.000, och då var det nästan nyckelfärdigt. Dessutom var det bara 100 kvm som var färdiginrett av totalt ca 145 kvm.

Nu har vi istället köpt ett hus för 1.460.000 som vi inte behöver göra mycket på alls! Känns helt klart som en mycket bättre affär, iof så hade vi tur att paret före oss valt en bra stil, kök nytt från år 2002 osv, men ändå.

Att bygga blir bra mycket dyrare än vad man tror när man börjar kika på vad saker och ting egentligen kostar... Lita inte FÖR mycket på hussäljarens uppgifter.
 
Nybyggt eller gammalt beror ju mcyket på den lokala markanden. Vad kostar det att köpa tomt, ansluta sig till avgifter, markarbeten, grund och hus jämfört med ett begagnat hus....
 
Helt klart alternativ två om det är de pengar ni vill spendera.
Lycka till :D
 
Det är väl så att det handlar inte bara om de pengar man lägger på själva husköpet, utan också om vad huset kostar varje månad? Nu kanske jag inte tror på hustillverkarna själva när de gör sina uträkningar om hur mycket billigare det är att äga ett nybyggt hus jämfört med ett gammalt, men fakta är ju fastighetsskattens reducering och att nya hur är energisnålare än de flesta gamla. Eller har jag fel? (Är inte helt insatt och påläst..)
 
Jag håller med Larzon. Det är ju inte bara klumpsumman vid köp som styr vad månadskostnaden blir. Jämför driftkostnaderna i ett nytt o gammalt så märker man stora skillnader. Fastighetsskatten är en annan aspekt och underhållet likaså. Kan man lägga 1,5 för ett begagnat hus så kan man säkerligen minst lägga 1,8 för ett nytt o få samma månadskonstnad...
 
Fast det blir en väsentlig skillnad om man har lån på 1.5 eller 1.8 när räntan stiger från 2.99 till 7-9%. Då gör 300 000 ganska mycket.
 
Givetvis gör det mycket om räntan stiger från 3 % till ca 8%. Men då är det näst intill oväsentligt hur mycket man lånat... eller? Alla har olika förutsättningar men man skall vara väl medveten om att man kan lägga ganska mycket mer på ett nytt hus i förhållande till ett gammalt.
Jag tror till och med att det skall finnas en kalkyl som man kan använda. Någon som minns var den finns?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.