Var finns information om detta?

Måste man CE-märka sina egna saker man byggt för att använda dom själv?

Vad tycker försäkringsbolag om sådant?

Är främst lågspänning och svagströmssaker jag har planer på, men det kräver ju att de kopplas in på det vanliga nätet för batterier är jobbigt i längden.
 
CE-märkning krävs inte för "hembyggda" prylar tror jag. Har sett diskussionen tidigare i detta forum. Lågspänningsprylar är väl bara att snickra ihop så länge du ansluter med en godkänd transformator?
 
Om man är tänkt att bygga elprylar själv så tycker jag att man inte i första hand ska fundera på vad försäkringsbolag och myndigheter tycker utan på vilka risker man kan utsätta omgivningen för om man skulle göra fel.
Det är ju inte för att glädja "staten" man ska följa vissa bestämmelser utan det är för att så få som möjligt ska bli skadade.
 
CE-märkning gäller om du ska sälja någonting du byggt.
 
Exakt! Märkningen och den certifiering som krävs gäller vid marknadsföring och försäljning. För eget bruk får man bygga vad man vill. Men man skall ändå uppfylla alla krav och bestämmelser som gäller för CE-märkning.
 
Ovanstående gäller för LVD (Low Voltage Directive), dvs el. För utrustning som faller under radiodirektivet krävs testning hos en ackrediterad firma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.