Hej,

Skulle vilja veta hur jag tar reda på vad jag får riva i min lägenhet.

Vem ska man kontakta (byggnadskontor, fristående firmor etc)?

Hur lång tid tar det att få ett byggnadslov för att exempelvis riva eller modifiera en vägg?

Bifogar även bild och lite idéer om vilka väggar jag vill ha möjlighet att riva.

Bifogar en ritning över lägenheten med markeringar på väggar som jag skulle vilja riva eller förändra.

1. Går den att riva?
2. Går den att riva?
3. Riva för att göra större badrum (kan jag riva hela vägen upp, kan/måste jag fälla in ny balk?)
4. Går den att riva (för att göra större badrum)
5. Går den att riva (behöver inte tvunget var hela vägen upp till taket, kan utan problem lämna 30 cm)
6. Vill korta denna bit ytterliggare, hur närma väggen är det möjligt att korta den till?

Vägg 6 är öppnad pga att det är 2 lägenheter man slått ihop (den är ca 40 cm tjock), hur mycket man kan ta av den i tjocklek (skulle vilja ta ut ett en del för att kunna hänga tavla etc., ca 2x1m ca 15cm djupt, är detta möjligt?).

Om möjligt vill jag även flytta köket till RUM 5, är det möjligt (allt är så klart möjligt :) )?

Tacksam för alla tips och idéer.

Mvh
/Roger
 
  • planlosning_mod3.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Till och börja med måste du ha föreningens godkännande om du ska flytta/riva väggar.
Är det bärande väggar så måste du som sagt var även ha bygglov/bygganmälan. Kom ihåg att föreningen kan kräva av dig att du tar in en ingenjör som räknar på hållfastheten när du river bärande väggar. Om du vill flytta avlopp och rör så måste du även där ha föreningens godkännande. Så börja med att prata med styrelsen.
 
Om du ska flytta avlopp som måste du även då göra en bygganmälan
/Johan
 
byggare_pettson skrev:
Skulle vilja veta hur jag tar reda på vad jag får riva i min lägenhet.
Det beror på vad föreningen har för stadgar. (om du bor i en hyresrätt får du inte göra något utan hyresvärdens medgivande)

byggare_pettson skrev:
Vem ska man kontakta (byggnadskontor, fristående firmor etc)?
Kontakta styrelsen i BRF för att meddela om arbetenas omfattning och så att de är med på vad du gör.
Lämna in bygganmälan till kommunen med de bilagor som de vill ha.
Kontakta en byggkonstruktör som reder ut vilka väggar som är bärande och som gör erforderliga beräkningar för avväxligar etc.
Kontakta en entreprenör för kostnadsuppgift. Viktigt att hu får en godkänd elektriker och helst certifierad rörmokare (enligt "säkert vatten") och certifierad firma som gör godkända våtrum.

byggare_pettson skrev:
Hur lång tid tar det att få ett byggnadslov för att exempelvis riva eller modifiera en vägg?
Om inga ändringar görs i fasaden behövs inget bygglov. Om du gör ingrepp i bärande konstruktioner eller ändrar utrymmens användningsområden skall du lämna in bygganmälan. Du kan efter inlämnad bygganmälan och efter godkännande från byggnadsinspektören få påbörja arbetena.
 
O
Ska du flytta avlopp och liknande så måste du även ha styrelsen tillstånd.
Jag skulle vänta med att påbörja något tills styrelsen godkänt det du skall göra, för om du ger dig på att riva väggar, och synnerhet bärande väggar så måste du ha styrelsens tillstånd. Du kan annars i allra värsta fall bli av med din bostadsrätt... För som du vet så äger du inte din lägenhet, du äger rätten att bo i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.