Vad säger regelverket ang. vad man får, resp. vad man inte får göra när det gäller el?

1. Får jag dra tomma vp rör eller flex rör själv?

2000486V.jpg


2. Får jag dra flexrör med förberedd kabel i själv?
2200916A.jpg
3. Får jag byta ut en befintlig strömbrytare mot en ny?

2004309A.jpg



EDIT: Konstigt, kan inte ta bort den större bilderna :(
 
  • 2000486V.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2004309A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
1. Nej
2. Nej
3. Om du är tillräckligt kunnig.
 
1 ja
2 nej
3 ja om du vet hur
 
huggan skrev:
1. Nej
2. Nej
3. Om du är tillräckligt kunnig.
Flexrör får du väl dra hur mycket du vill?
 
Inte om det ska vara till elinstallation väl?
Vilket jag då antog.
 
Håller med huggan, förläggning av rör för elinstallation skall dras av elektriker.
T.om markrör.
Sedan har du väl aldrig sett en elektriker gräva ner tex markrör utan det brukar dom delegera till andra tex markanläggare, MEN ansvaret är elektrikerns.
 
I praktiken ja på alla frågor. Elmaterial säljs överallt och utan någon som helst kontroll. Ingen på byggahus har heller kunnat ge ett exempel på en privatperson som på något sätt blivit straffad för en hemmapulad eller korrekt installation. Inte heller har någon kunnat uppvisa något exempel på då någon fått en försämrad ersättning från försäkringsbolaget pga brand eller annan skada orsakad av felaktigt hemmapul. I praktiken verkar inte heller det omfattande hemmapulandet ge några problem, 2013 dog inga personer i elolyckor.

De exempel som har kunnat skakas fram handlar om privatpersoner som orsakat elolyckar genom grovt oskickligt hemmapulande eller stjäl ström, och de har blivit dömda för andra brott än obehörigt elarbete.

Vill du hålla dig inom regelverket så kan du komma överens med en elektriker om att du utför slangdragning, och elektrikern kollar sedan att det är korrekt gjort och godkänner jobbet.
 
huggan skrev:
Inte om det ska vara till elinstallation väl?
Vilket jag då antog.
nä inte till elinstallation, men för tex antenn eller bredband får man väl dra?

och sen om man vill ha massa vprör inbyggt bara ändå så får man väl det?

om sedan elektrikern hittar ett lämpligt vprör så lär han använda det...


sedan håller jag med pelpet, ingen har blivit dömd för hempulad el, men å andra sidan skulle det inte vara så kul om någon dog pga det..
men jag tror inte personer som inte har ett hum om hur man får göra börjar på med elinstallationer hemma, och har man någorlunda koll men frågar en extra gång så håller man ju till på detta forum, liksom jag själv :)
 
Visst är det lustigt att du inte får dra rör eller slang men du får byta en strömbrytare.
När det gäller att dra flex (vare sig det är med eller utan kabel) skulle jag säga att det är i en gråzon. Du får göra det med överseende av en godkänd elinstallatör vilket i praktiken innebär att om du går igenom det arbete du tänkt göra med elektrikern och ni är överens om hur det skall göras så är det inget fel i det.
 
pelpet skrev:
Vill du hålla dig inom regelverket så kan du komma överens med en elektriker om att du utför slangdragning, och elektrikern kollar sedan att det är korrekt gjort och godkänner jobbet.
Ja men detta är en helt annan sak. Då har du en behörig elektriker som garanterar jobbet.
Detta sker ju dagligen genom att elfirmor har anställda installatörer som utan behörighet gör installationer men det finns alltid en behörig elektriker i bakgrunden som garant för arbetet.
 
Frågan var väl vad får jag göra och då tar man för givet att det menas att göra enligt dom bestämmelser om finns.
Och då finns det ingen gråzon utan svaren är som givits i #2.
Sedan kan man diskutera hur och varför i det oändliga och ha en massa egna "för jag vet bättre " synpunkter.
Bara för att man kör 100 km/h på en 50 sträcka och inte åker fast betyder inte att det är lagligt, eller hur?
 
thestrut skrev:
men jag tror inte personer som inte har ett hum om hur man får göra börjar på med elinstallationer hemma..
Det finns ju en massa sätt att ta död på sig själv och andra genom att göra saker man inte har koll på. Byta bromsar på bilen, ge sig ut på dåliga isar, göra egna smällare, dricka alldeles för mycket sprit alldeles för snabbt osv. Så att man bör ha koll på vad man sysslar med när man gör sådant som potentiellt är farligt är inget som är begränsat till el. Vad reglerna säger spelar ingen roll.
 
elmont skrev:
Frågan var väl vad får jag göra och då tar man för givet att det menas att göra enligt dom bestämmelser om finns.
Och då finns det ingen gråzon utan svaren är som givits i #2.
Sedan kan man diskutera hur och varför i det oändliga och ha en massa egna "för jag vet bättre " synpunkter.
Bara för att man kör 100 km/h på en 50 sträcka och inte åker fast betyder inte att det är lagligt, eller hur?
Men å andra sidan så blir det så när regler är luddiga eller ologiska.

Personligen kan jag inte riktigt se logiken i förbudet att dra tomma vp-rör eller vp-slang från punkt A till B som sen en elektriker använder för att drar kabel i, lika ologiskt som varför en elektriker i princip skall gräva ner ett kabelrör med en dragtråd i eller ens vara huvudansvarig för. Ett tomt rör lär ju inte utgöra varken fara för liv eller egendom.....

Användandet och inkopplingen är det väl ingen som egentligen ifrågasätter.

Jag ifrågasätter absolut inte reglerna men tycker att logiken haltar lite, för du kan byta ett vägguttag men du får inte gräva ner ett tomt kabelrör med dragtråd i vilket då skapar dessa återkommande diskussionerna.
 
Redigerat:
peternicklas
Är detta tillåtet?
Drar x antal m. flexrör eller VP för framtida dragning av nätverk eller antennkabel.
Rören ligger dragna i huset. X år efter dragningen så vill jag använda rören till el(FK).
En elektiker drar FK. Vad gäller?
 
Redigerat:
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Det handlar ju om en bevisfråga. Det är just när du drar rören som du ev. begår en straffbar handling. Om din ärliga avsikt då var att rören inte skulle vara en elinstallation, då är det OK.

Men alla de här frågorna blir bara av akademiskt intresse, eftersom lagen inte tillämpas.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.