Jag är snickare sedan ca 10 år tillbaka och undrar vad jag inte får göra själv i ett badrum som skall renoveras? Det enda jag kan komma på är att koppla in elen. Vad säger ni? Någon insatt som vet vad reglerna säger? Jag kommer att ta hjälp av vänner som jag har inom de olika yrkeskategorierna då jag har en del gentjänster att inkassera. Det kommer dock inte finnas kvitton på tätskikt vvs mm. Men allt kommer att göras fackmannamässigt.
 
Dokumentera bara hur ni monterar tätskiktet etc, gärna med bilder. Sist jag kollade så var det något försäkringsbolag som krävde våtrumsbevis för att ersätta en vattenskada, men inte merparten. Ring och kolla först och byt ev till ett försäkringsbolag som godtar hemmabyggen med dokumentation.
 
Lagligt sett är det bara elen du inte får göra.
 
Hemmakatten
Göra allt utom elen är tillåtet. Fota flitigt under byggtiden så har du dokumentation på att det är fackmässigt utfört.
 
Rent "lagligt" sett får/kan du göra allt. Du kan inte bli dömd för något brott, även om du dragit/kopplat elen själv. Rent byråkratiskt sett får du egentligen inte göra något alls, om du inte är certifierad.

Jag är också snickare. Jag gör allt själv. Jag vet att det kan bli problematiskt om något går sönder, rent försäkringsmässigt. Men har jag ändå byggt det, kan jag lika gärna laga det. Detta gäller naturligtvis enbart privata projekt.
Dock kan du säkert klara dig, även försäkringsmässigt, om allt dokumenteras väldigt noga. Elen är jag dock inte säker på.
 
Egentligen ska väl elektrikern även dra ledningarna så att det ligger rätt. Åtminstone ska han/hon lägga elledningarna till golvvärme för att garantin ska gälla. Tydligen har försäkringsbolag slutat att ersätta om bara golvvärmen har slutat att fungera och hänvisar till garantin.
 
Mikael_L
AG A skrev:
Rent "lagligt" sett får/kan du göra allt. Du kan inte bli dömd för något brott, även om du dragit/kopplat elen själv. Rent byråkratiskt sett får du egentligen inte göra något alls, om du inte är certifierad.
Enligt mig rent felaktigt, från början till slut.

Börja med att särskilja lagar, avtal, branschregler osv.


Vad gäller lagar så känner jag till endast ett lagbrott;
brott mot elinstallatörsförordningen, om man själv, utan att ha behörighet installerar elen och det som hör till elanläggningen.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...g/Elinstallatorsforordning-1990_sfs-1990-806/

Sen skulle det kunna tänkas ske vissa skattebrott, om man t.ex gör lite tjänstebyte, eller deklarerar inköpsbeloppen fel osv.


Går vi sen till försäkringsfrågorna så regleras dessa i ett avtal mellan f-bolag och den försäkrade. Typiskt är att f-bolagen ställer krav på fackmässigt utförande och bryr sig inte om vem som gjort det och vilka intyg som finns.
Dvs man kan få ersättning om man gjort det själv, och man kan bli nekad ersättning även om en våtrumsbehörig gjort badrummet och en massa papper och intyg finns.

Men detta är som sagt avtalat, så lusläs försäkringsvillkoren för att ta reda på hur det är med just ditt bolag. Eller fråga, (men få gärna svaret i skrift för säkerhets skull).


Sen finns det branchregler och kollektivavtal och allt möjligt som reglerar allt möjligt konstigt. Men inget av detta bör röra en privatperson som vill göra sitt eget badrum helt själv.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Enligt mig rent felaktigt, från början till slut.

Börja med att särskilja lagar, avtal, branschregler osv.


Vad gäller lagar så känner jag till endast ett lagbrott;
brott mot elinstallatörsförordningen, om man själv, utan att ha behörighet installerar elen och det som hör till elanläggningen.
[länk]

Sen skulle det kunna tänkas ske vissa skattebrott, om man t.ex gör lite tjänstebyte, eller deklarerar inköpsbeloppen fel osv.


Går vi sen till försäkringsfrågorna så regleras dessa i ett avtal mellan f-bolag och den försäkrade. Typiskt är att f-bolagen ställer krav på fackmässigt utförande och bryr sig inte om vem som gjort det och vilka intyg som finns.
Dvs man kan få ersättning om man gjort det själv, och man kan bli nekad ersättning även om en våtrumsbehörig gjort badrummet och en massa papper och intyg finns.

Men detta är som sagt avtalat, så lusläs försäkringsvillkoren för att ta reda på hur det är med just ditt bolag. Eller fråga, (men få gärna svaret i skrift för säkerhets skull).


Sen finns det branchregler och kollektivavtal och allt möjligt som reglerar allt möjligt konstigt. Men inget av detta bör röra en privatperson som vill göra sitt eget badrum helt själv.
Om du läser noga, så skiljer jag just på lagar, branschregler etc.

Jag säger att man inte får göra det, om man vill följa branschreglerna. Men att man inte begår något lagbrott.
Dock talar jag enbart om jobb åt sig själv, vilket jag också nämner. Därmed heller inget skattebrott.

I en villa äger du anläggningen, och ansvarar för den. Så länge man kopplar rätt, kan ingen straffa dig för det. Händer däremot något, ligger man möjligtvis sämre till. Elskåpet och proppskåpet tillhör/delvis nätbolaget. Där bör man därför inte pilla. I en hyresrätt är inte heller anläggningen din, utan hyresvärdens/bostadsbolagets.
 
Mikael_L
AG A skrev:
I en villa äger du anläggningen, och ansvarar för den. Så länge man kopplar rätt, kan ingen straffa dig för det. Händer däremot något, ligger man möjligtvis sämre till. Elskåpet och proppskåpet tillhör/delvis nätbolaget. Där bör man därför inte pilla. I en hyresrätt är inte heller anläggningen din, utan hyresvärdens/bostadsbolagets.
Var har du fått detta ifrån?

Har du läst lagtexten jag länkade till?
 
Mikael_L skrev:
Var har du fått detta ifrån?

Har du läst lagtexten jag länkade till?
Jag har läst det tidigare, och känner mycket väl till det.
Kanske fel av mig att påstå att det är "lagligt" i ett forum likt detta. Det jag avser är att det finns så många kryphål, att man i praktiken inte kan straffas. Särskilt inte om man är yrkesman, och jobbar åt sig själv.
Så okej, det är inte lagligt. Men det är ungefär som att gå mot röd gubbe.
 
Mikael_L
Ja du menar såååå ..
Ja hade du skrivit "Det är nästan ingen risk att straffas om man pillrat med elen själv så länge inget händer, dvs någon dör, skadas, eller huset brinner."
Alltså att det är förbjudet, men i princip riskfritt.

Och det irriterar mig, och säkert dig också, att folk inte bryter mot lagar så länge det inte är någon risk att åka dit. Jag brukar irritera mig något våldsamt på att ligga bakom en som kör exakt 70 på 70-väg, även om det inte finns någon polis inom synhåll!! :D

Men faktum verkar vara att ingen någonsin har åtalats med den förordning som jag länkade till som lagrum. Så visst verkar det vara ganska riskfritt att greja med elen själv.
Om den enda risken man vill kalkylera med är risken att stå inför domstol så är det väl bara att blåsa på.
Väger man in andra risker, såsom att vid försäljning elen upptäcks vara hempulad och man får lägre pris eller att något går snett och någon skadas eller dör osv så kanske den låga risken för åtal inte är det som avhåller.



AG A skrev:
Jag har läst det tidigare, och känner mycket väl till det.
Kanske fel av mig att påstå att det är "lagligt" i ett forum likt detta. Det jag avser är att det finns så många kryphål, att man i praktiken inte kan straffas. Särskilt inte om man är yrkesman, och jobbar åt sig själv.
Kryphål skulle jag inte säga att det finns. Möjligen är det ett brott som avsiktligt ej beivras av någon anledning. Ungefär som med "gå mot rött" som har valts som ett brott som ej lyfts i av åklagare.
Varför det är så vet jag inte riktigt. Förvisso är bevisläget som regel oerhört svårt. Det räcker ju inte med att visa att det tydligt är hempulat, inte heller med att samtidigt misstänka vem som är skyldig. Åklagaren måste nämligen hala fram bevisning som stöder åtalet.

Det kan också vara någon annan "finess". En del lagstiftning har inte så väldigt mycket att göra med att straffa utan är till för att beskriva hur saker ska gå till i samhället. T.ex. lutar sig väldigt mycket myndighetsarbete mot lagstiftning.
Fredrik Sjödin, överinspektör på elsäkerhetsverket, är en anings aktiv här på byggahus, han har mumlat lite om detta, och jag har inte fattat riktigt vad som gäller.
Men något med att ellagarna är för att vara preventiva och beskrivande, typ (det är här jag inte fattat det hela) och om/när det väl skett något så gäller straffrättsliga lagar istället, dvs "vållande till annans död" "allmänfarlig vårdslöshet" osv.
Du kan leta rätt på Fredriks inlägg, och se om du får ut något av det.

Så okej, det är inte lagligt. Men det är ungefär som att gå mot röd gubbe.
Jag är inte så säker på att den liknelsen håller helt och fullt ut.

Men prova du att koppla lite olagligt och dokumentera det ordentligt med hållbara bevis (Jag kan komma och hjälpa till att filma dig mitt i din brottsliga gärning :)) och sen gå och anmäla dig själv så kan vi kanske äntligen få ett bevis på att det går att åtalas för detta brott. :)
 
Lagen (Elinstallatörsförordningen) är mycket tydlig. DU FÅR EJ UTFÖRA ELINSTALLATION om du inte är behörig elinstallatör eller jobbar under överinseende av en sådan. Brott mot denna förordning kan leda till fängelsestraff. Nu behöver ni inte diskutera den lagliga aspekten mer, det finns inget annat sätt att tolka lagen.

I verkligheten så bedriver inte polisen någon spaning efter hempulare och man kam utan problem köpa materiel på närmaste varuhus så var ligger den legala risken? Vid ett fackmässigt utfört arbete som följer reglerna kan vi enas om att risken är nära noll om du gör jobb i din egen bostad. Ingen elektriker jag känner till anmäler grannar och bekanta för hempul till polis eller Elsäkerhetsverk annat än vid uppenbara farligheter. Men om du gör ett undermåligt jobb så att det uppstår personskada eller brand kommer du att lagföras enligt "vållande av annans död, vållande av kroppsskada, allmänfarlig vårdslöshet eller dylikt" I din egen bostad är du dessutom anläggningsinnehavare så du klarar dig undan om det är tidigare ägare som fuskat.

Sen kommer den civilrättsliga biten, att du kan bli utan ersättning från försäkringsbolaget vid brand. skadeståndskylldig om någon får en elskada. Samt det uppenbara att försäljningsvärdet sjunker om det är uppenbart hempulat.

Så den som påstår att man lagligt kan koppla behörighetskrävande arbeten har fel. Man tar en risk att bli lagförd och riskerar ganska mycket pengar.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Alltså, säg att du bygger ett proppskåp själv utan att ha en susning, veckan efter brinner huset ner.

Vad är risken att försäkringsbolaget skulle skicka ut en detektiv som hittar proppskåpet och säger "vi betalar inte"? Är det inte så att försäkringsbolagen betalar snällt så länge de inte misstänker att det är ett försäkringsbedrägeri? Är det någon som någonsin har hört talas om någon som inte fått ut på hemförsäkringen för att de dragit el utan behörighet?

(Jag vill bara klargöra att jag inte lägger mig i frågan om det är smart eller rätt att göra el själv om man inte har en susning, jag bara pratar om risken att "åka dit" vid eventuella problem senare)
 
Mikael_L
tuktuk skrev:
Nedsatt ersättning på grund av bristfällig anläggning är vanligare än vad lekmän tror. Helt utebliven ersättning förekom några enstaka fall förra året, om det beror på el eller något annat kan jag bara spekulera i. Tyvärr är siffrorna försäkringsbolagens företagshemligheter så jag kan inte delge er några vettiga siffror.

Försök få ut siffrorna från försäkringsbolagen det vore intressant.

Jag vill bara med mitt inhopp i tråden protestera mot dem som påstår att det är lagligt och utan risk för påföljder (straff- eller civilrättsliga) Sen tänker inte Jag delta i procentgissningsleken. Den får ni andra leka om ni vill.
Du har ju redan deltagit i gissningsleken med ditt:
"Nedsatt ersättning på grund av bristfällig anläggning är vanligare än vad lekmän tror. Helt utebliven ersättning förekom några enstaka fall förra året, "

Det skulle vara intressant att få veta hur du vet detta.
 
Martin frågar här vad han får/inte får göra i sitt badrum. Jag tycker frågor som dessa mer handlar om vad vågar jag/vågar jag INTE göra i mitt badrum.

Martin, mitt råd till dig är att köra det mesta själv, du har ju förutsättningarna på alla sätt och vis men chansa inte på elen. Kan få fruktansvärda konsekvenser i form av kroppskada och brand om det vill sig riktigt, riktigt illa. Man ska ha en jävla respekt för el.
Har du möjlighet att få med dig en elektriker på kvällar och helger som backar upp dig och sedan slutför installationerna?? Då kan du ju köra en del av elen själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.