Jag är snickare sedan ca 10 år tillbaka och undrar vad jag inte får göra själv i ett badrum som skall renoveras? Det enda jag kan komma på är att koppla in elen. Vad säger ni? Någon insatt som vet vad reglerna säger? Jag kommer att ta hjälp av vänner som jag har inom de olika yrkeskategorierna då jag har en del gentjänster att inkassera. Det kommer dock inte finnas kvitton på tätskikt vvs mm. Men allt kommer att göras fackmannamässigt.
 
Dokumentera bara hur ni monterar tätskiktet etc, gärna med bilder. Sist jag kollade så var det något försäkringsbolag som krävde våtrumsbevis för att ersätta en vattenskada, men inte merparten. Ring och kolla först och byt ev till ett försäkringsbolag som godtar hemmabyggen med dokumentation.
 
Lagligt sett är det bara elen du inte får göra.
 
Hemmakatten
Göra allt utom elen är tillåtet. Fota flitigt under byggtiden så har du dokumentation på att det är fackmässigt utfört.
 
Rent "lagligt" sett får/kan du göra allt. Du kan inte bli dömd för något brott, även om du dragit/kopplat elen själv. Rent byråkratiskt sett får du egentligen inte göra något alls, om du inte är certifierad.

Jag är också snickare. Jag gör allt själv. Jag vet att det kan bli problematiskt om något går sönder, rent försäkringsmässigt. Men har jag ändå byggt det, kan jag lika gärna laga det. Detta gäller naturligtvis enbart privata projekt.
Dock kan du säkert klara dig, även försäkringsmässigt, om allt dokumenteras väldigt noga. Elen är jag dock inte säker på.
 
Egentligen ska väl elektrikern även dra ledningarna så att det ligger rätt. Åtminstone ska han/hon lägga elledningarna till golvvärme för att garantin ska gälla. Tydligen har försäkringsbolag slutat att ersätta om bara golvvärmen har slutat att fungera och hänvisar till garantin.
 
Mikael_L
AG A skrev:
Rent "lagligt" sett får/kan du göra allt. Du kan inte bli dömd för något brott, även om du dragit/kopplat elen själv. Rent byråkratiskt sett får du egentligen inte göra något alls, om du inte är certifierad.