Hej!

Jag har ett plank på 1,8-2m som står PRECIS på tomtränsen. Tidigare gränsade min tomt till en "öde" kommunmark men nu har området bebyggts med nya hus. I och med att planket endast har brädor på ena sidan av stolparna (liggandes) blir insynen ganska stor (dock mindre än 50%).

Då till problemen:

1) Det finns inget bygglov för detta plank. Dock har planket stått där i mer än 10 år så vad kan kan förstå kan kommunen inte tvinga mig riva det, har jag rätt?

2) Jag kan inte underhålla planket då det står precis på tomtgränsen. För att komma åt måste jag beträda grannens tomt (gå in via hans grind på framsidan och gå igenom hela hans tomt.) Hur funkar detta?

3) Jag vill sätta brädor på andra sidan (grannens sida) för att de inte ska se rakt in i min trädgård. Krävs bygglov för modifikationen? Eller räknas inte det som "byggnation"? Får jag göra det utan grannes tillstånd?

Grannen klagar på allting och jag vill inte riskera att han får hela planket rivet, vill göra detta smidigt... Kan någon hjälpa med lite kloka upplysningar?

//
apankoko
 
Redigerat:
I den här artikeln har vi skrivit:

Att skriva ett avtalsservitut är hans tips till den som vill vara på den säkra sidan även om grannen skulle sälja sitt hus. Har man kommit överens med den tidigare grannen om till exempel underhåll av staket i tomtgräns, och skrivit ett avtalsservitut som lämnats till närmaste inskrivningsmyndighet, då måste den nye grannen ta över underhållsplikten, eller ge plats för den, annars blir han ersättningsskyldig.

Utan avtalsservitut är praxis att båda grannar är underhållsskyldiga för staket som står i tomtgräns.

I Plan- och Bygglagen står att en fastighetsägare ska hålla sin tomt i vårdat skick utan betydande olägenheter för omgivningen. Som grannar måste man alltså sätta sig in i varandras situation och försöka enas om en lösning.

Ett tips till den som ska köpa en fastighet med ett staket eller plank i tomtgräns är att fråga säljaren redan innan köpet om vem som har underhållsplikt. På så sätt vet man vilka åtagande man måste ta ställning till.

När det gäller plank kan man se om det finns ett inlämnat bygglov. Det är oftast den som sökt bygglov som också äger planket och alltså ska stå för underhållet.
I och med att det står precis i tomtgränsen har jag svårt att se att du kan göra något alls utan att komma överens med grannen först. Har du funderat på att plantera en vintergrön häck på din sida för att minska insynen?
 
Marlene Eskilsson skrev:
I den här artikeln har vi skrivit:



I och med att det står precis i tomtgränsen har jag svårt att se att du kan göra något alls utan att komma överens med grannen först. Har du funderat på att plantera en vintergrön häck på din sida för att minska insynen?
Hej!

På den sträcka där det har varit möjligt har jag satt dit 2m thujahäck. Dock är det en stor bit som saknar skydd och det är precis vid grannens (eller rättare sagt GRANNARNAS uppfart. Således lyser deras strålkastare rakt in till vår pool, och det är inte trevligt.

Följdfråga: Deras balkong är numer "första parkett" ut över vår pool. Kan jag smälla upp ett högt träd en bit in på min tomt för att förhindra insynen från balkongen? Trädet kommer ta all deras kvällssol...
 
Ja, träd får du ha var du vill på din tomt. De har rätt att ta bort det som hänger över på deras sida om tomtgränsen.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Ja, träd får du ha var du vill på din tomt. De har rätt att ta bort det som hänger över på deras sida om tomtgränsen.

Ok. Bra! Men hur är det med planket? Det har stått där i mer än tio år, kan jag tvingas riva det om nu grannen börjar klaga på det med?

//
 
Det borde vara preskiberat. Men du kan nog inte ändra planket. Däremot underhålla det. Det blir ju en minsta sagt knivig tolkning om du vid renovering råkar göra planket tätare än vad det är idag.

Ang. rivning. Det är nog lite oklart vad som gäller vid grannens utfart. Det finns regler om viss sikt vid en utfart, ungefär som i en gatukorsning. Om ditt plank är för högt för att uppfylla det kriteriet så kan det nog återigen bli en tolkningsproblematik om det är du som skall sänka ditt plank, eller de som skall flytta sin infart.
 
Du skriver att planket står PÅ tomtgränsen. I så fall står halva planket på grannens tomt och då måste det rivas även om det stått mer än 10 år.

Står det 100% på din fastighet borde det få stå kvar. Tveksamt dock om du får göra ljusgenomsläppet ännu mindre än det är.
 
Det är nog inte så säkert att det behöver rivas ens om det i sin helhet står på grannens tomt. Eller gäller andra regler för plank än för annan bebyggelse. Däremot kanske det då är lite mnepigt att bevisa vem som är ägare till planket. Däremot kanske det då är lite svårt att bevisa vem som äger planket.

Det har framgått av andra trådar här att byggnader som "råkat" hamna på fel sida tomtgränsen inte behöver rivas, såvida inte övertrampet var avsiktligt.
 
Om vi överdriver...

Om jag har en skog/obebebyggd tomt som granne och ingen har koll på den och jag bygger mitt staket 3 meter utanför min tomtgräns skulle jag tro att det blir knepigt att få ha det kvar om det börjar byggas runtomkring även fast staketet stått mer än 10 år.

/ATW
 
Jag tycker att du ska ringa din kommun och fråga i allmänna ordalag vad som gäller för ett tio år gammalt plank, om man skulle vilja bygga på det för att göra det mer ogenomsiktligt. Du måste också ta tjuren vid hornen och prata med din granne. När det gäller plank i tomtgräns är det stor chans att även han vill att det ska bli mindre genomsiktligt. Eller är det något som tyder på att han skulle vilja ha det helt öppet mellan tomterna?
 
Är det ett jättestort plank? Skulle det kunna vara ett alternativ och sätta upp ett nytt innanför det andra och sen riva det gamla?
 
Hej alla! Och tack för svar! Har nu pratat med kommunen och de kan inte tvinga mig att riva det (har dock inte diskuterat frågan om att det står MITT på tomtgränsen).

När det gäller modifikation får jag inte ändra en millimeter på planket utan ett nytt bygglov (vilket jag inte får). De som kommunen rådde mig till om jag vill reparera staketet är att inte riva det helt och bygga upp det igen, för det får jag inte. Utan jag skulle byta planka för planka, då kunde de inte göra något...
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jag tycker att du ska ringa din kommun och fråga i allmänna ordalag vad som gäller för ett tio år gammalt plank, om man skulle vilja bygga på det för att göra det mer ogenomsiktligt. Du måste också ta tjuren vid hornen och prata med din granne. När det gäller plank i tomtgräns är det stor chans att även han vill att det ska bli mindre genomsiktligt. Eller är det något som tyder på att han skulle vilja ha det helt öppet mellan tomterna?

Hej!

Pratar jag med den nya grannen blir det ett givet fall för Grannfejd. Han har gjort sig ovän med alla runt omkring och skickat kommunen på mig två ggr på den månad han bott där... Så den risken tar jag inte. Låter staketet vara och smäller upp vintergrön murgröna på de ställen där thujan inte skyddar.

Bugar för alla svar!

//a
 
  • Gilla
ninjazin
  • Laddar…
R
apankoko1 skrev:
Grannen klagar på allting och jag vill inte riskera att han får hela planket rivet, vill göra detta smidigt... Kan någon hjälpa med lite kloka upplysningar?
Jag skulle vilja säga så här, att grannen var medveten om det där staketet när han köpte huset. Att det står där det gör är ingen nyhet för honom/henne, och det torde inte heller vara en nyhet att det inte skulle vara möjligt att få bort det! Det är väl så dags nu att börja prata om staket.. :D
 
Kan man inte tänka sig att du -- vid lämpligt tillfälle då grannen är bortrest -- helt enkelt bygger igen hålen i planket? Frågan är om det ens kommer märkas av grannen, och gör det det så är det som sagt dags att börja bråka om ett plank som stått mer än tio år. Du har då bara att hävda att du reparerade ett befintligt plank. Vad skall han göra åt det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.