Visst är det märkligt, allt man lägger till kostar minst 25.000:- allt man tar bort är värt 700:- ;)
Jag gjorde nästan som ni, kollade in vad ett bra hus kostade; ca 2,5 la på 500' i tillval och ytterligare 500 för garage och markarbeten.
Alltså en total budget på 3,5 tror du att det sprack?
Garanterat, vi har inte börjat med grunden än och har passerat 3,7....suck.(Kan tacka Håbo kommun för +200 i x-trakostnader.
Götenhus bygger och vi målar invändigt och utvändigt!
 
Vi har lagt våran absoluta smärtgräns på 2miljoner, då kostar tomten och alla avgifter kring den 464.000:-.

Då blir det kvar runt 1,5miljoner som skall räcka till garage (runt 150.000:) och huset (1.350.000:) inkl. platta och markarbeten.

 
Bara att ha en ekskiva i köket kostar flera tusen så visst drar det iväg. Vi ville ha alldeles för mycket spottar á dryga 600:-... kommer man upp i 60 st så är det en del pengar. Men vi håller på och stryker så många vi kan från önskelistan...

Åter till ämnet...

Vi har haft flera smärtgränser som justerats uppåt allt eftersom vi blivit varse om verkligheten. Eller som en säljare sa "det är nog tyvärr bara att vänja sig vid tanken...". Ett par offerter från olika tillverkare senare så har vi nu satt vår slutliga smärtgräns till 2,4 miljoner.

Huset (sluttningshus på tot ca 115 kvm) med byggentreprenader utgör 1,5 miljoner, sen tillkommer markarbeten plus VA-lösning med lite drygt 500, tomten kostade oss 200 (köptes för 5 år sedan, var redan då ett superpris för en Gbg-tomt). M a o har vi en marginal på knappt 200 vilket gör att jag har vissa förhoppningar om att inte överskrida smärtgränsen. Vi kommer dock göra en del tillval så jag är ändå lite nervös.

Just fartblindheten som du nämner tycker jag är väldigt obehaglig. När man tittar på vitvaror t ex, uppgraderar man en nivå så ligger en 30-40 tusen extra på fakturan. Likaså med kamin osv osv.

Det här med smärtgränser tycker jag ändå är lite svårt. För oss finns egentligen inga alternativ som är bättre och detta gäller ytterligare några hundra tusen upp i pris. Skulle vi köpa likvärdigt begagnat så ligger vi upp mot 3 miljoner i pris och nybyggt så ytterligare några hundra tusen. Detta då vi inte vill bo utanför Göteborgs kommun. Vi skulle kunna hitta billigare ett par mil utanför men då har vi reskostnader istället så det går på ett ut. Sen finns det ju en ekonomisk begränsning, har vi överhuvudtaget råd att köpa hus osv? Slutligen får det ju gärna finnas nån koppling mellan smärtgräns för bygget och huspriserna i området man bygger, men det beror ju också på hur mycket man behöver låna.

Vi bygger med TH (det vet du ju redan... ;)) och de gör allt förutom mtrl/arbete för målning inne/ute. Sammanfattningsvis kommer vi bygga ett hus som i dagsläget blir värt mer än det kostar, detta till en kostnad som vi tror oss klara = vi bygger!
 
Oj oj! Jag trodde när vi först påbörjade den här resan att vi skulle få drömtomten för dryga miljonen, ett hus med oinredd vind för 1.5 o så lite tillval + el o vatten för ett par hundra tusen. Alltså summa summarum max 3 miljoner.

Det var länge sedan... Vi skrev på slutbeställningen igår o landade en bra bit över:-X

MEN! Nu får vi preciiiis vad vi vill ha o vi kommer att bo där lääääänge! 8)Vi har 'sparat' massor på att köpa det målningsförberett o göra en annat del själva också, men allt som vi 'sparat' har vi sedan lagt på annat :p

Vad som är intressant i slutändan är månadskostnaden. Den vet vi att vi klarar.

Tror att det är värt att lägga till lite mer. Det blir mycket mera hus och faktum ät att 100000 inte slår så hårt på månadskostnaden.
 
Här kan vi notera det positiva med att renovera hus snarare än att bygga ett nytt:

Man vet inte att man dragit över och förbi alla smärtgränser innan det är försent, man ser ju aldrig totalsumman (om man inte är dum nog att räkna efter förstås ;)) under byggets gång.....


::)
 
Vi bygger utan egentlig budget eller tidplan! Det kan tyckas vansinnigt, men det känns som om det inte är någon idé att ha någondera, båda kommer ju att spräckas ändå. Sen finns det givetvis en övre gräns där vi inte har råd att bygga dyrare, och när man närmar sig den får man ju hoppas att man är klar och inte behöver sälja huset halvfärdigt!

Men bara för att vi inte har någon egentlig budget så har vi ju en gissning om var det kommer att landa och sen handlar det nog mer om att vi inreder så långt vi har råd. All kostnader vi haft än så länge (vi håller på med grund och suterrängdelsväggar) känns som om de inte går att pressa ändå. Om det krävs en grävmaskin en dag extra för att grovplanera tomten så har man ju inte något val, vill man ha ett hus och en grund är det bara att gilla läget. De oförutsedda kostnaderna är rätt stora eftersom man aldrig byggt hus tidigare och inte har någon erfarenhet, men vad kan man göra. Men vi litar på hantverkarna och för varje moment så kan vi välja om de skall köpa in materialet eller om vi skall fixa det själva. Så vi försöker alltid att pressa varje kostnad, och jämför priser mest hela tiden!

Det enda som vi har fastpris på är själva trähusdelen (alla träväggar stomresta) och resten går på löpande räkning. Fördelen med att göra så här är lite som för Mathias S, det blir lite utgifter pö om pö. På så sätt kan man också hela tiden välja vilken nivå man vill ligga på. Lyxparkett eller laminat, det avgör vi eftersom.

Men bara för att vi inte har en budget innebär det inte att vi inte har någon koll, jag bokför hela husbygget som ett bolag, med olika kostandskonton och sånt. Alla kvitton/fakturor blir verifikat och sen kan man ta fram "huvudboken" och se hur kostnaderna är fördelade. Kan kanske tyckas vara lite perverst, men jag gillar ordning, avsaknaden av budget till trots!
 
Nu glider vi kanske lite från ämnet, men den största fördelen med att ha en budget (förutom att man nästan får en aning om vad saker kostar totalt) är att man kan planera när i tiden utgifterna kommer. Är man duktig på att tidsuppskatta arbetet (jo hej du!) så får man snabbt svaret på frågorna när det saknas pengar i kassakistan och ett lånebehov uppstår.
 
Som sagts tidigare det är bra att ha en budget med en inplanerad smärtgräns(om man nu inte har obegränsade resurser). Det är lätt att bli "fartblind" 25tkr hit och 100tkr dit. Det är ju så mycket man vill ha och när man ändå bygger nytt så... Tanken med en budget är ju att man skall hålla sig inom den, den är ju riktmärket. Utifrån den tycker jag man ska skall välja sina lösningar, så det inte bara blir gröt och nudlar på bordet :). I budgeten SKALL det finnas en post oförutsedda utgifter 20-25% av totalsumman. Fördelen med budgeten hittar du en billigare lösning på en sak kan du ta en lite dyrare lösning på en annan. Vi som är vana med "siffror" kan ju ha budgeten i huvudet och ser sammanhangen. men bäst är ju att ha den på pappret. till slut blir det ju en sport att jaga kostnader. Bra är oxå att när ett pris har gjorts upp se till att få det bekräftat (bäst är skriftligt) eller anteckna det datum och namn på personen du har gjort upp med. Vis av erfarenheten(samt frågorna i forumet) så diffar uppgjort pris och fakturerat pris i vissa fall. Det har blev lite mer an vad jag tänkte skriva från början, men håll tillgodo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.