Jag vill bygga en carport för 2 bilar intill ett garage. Dvs det behövs bara 2 väggar. Men vill inte ha nån pelare, så får bli en stålbalk över infarten. Limträ blir för högt/eller kommer att slå skallen i den är jag rädd. Bara drygt ståhöjd till vänster (bild). Ytan blir ca 6x5 meter. Gissar på 5 (?) takstolar. Jag tänker att jag gjuter en "L" sockel och murar upp en bit runt om. Sedan får en bygg firma fixa taket (takstolar + plast + plåttak) och spantar upp väggarna. Ska också fungera som ved förråd så kommer att bli luft-spalter mellan brädorna. Ingen platta utan bara grus.

Mellan tummen och pekfingret, vad tror ni det skulle kosta? Fickpengar eller banklån...
Grusplan framför ett garage med rött tegeltak. Till vänster finns en sluttning med gräs och en vedstapel bakom en metallram. Skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är utformningen tänkt något likt detta?

Illustration av en struktur med färgglada takytor som kan likna en carport, placerad på en grusad uppfart bredvid ett hus med rött tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
spikplanka spikplanka skrev:
Är utformningen tänkt något likt detta?

[bild]
Nä, taket ska fortsätta från det gamla. Ungefär så här... (Jag är visst inte lika stadig på hand som du. 🙂)
Ritning för utbyggnad av tak, markerad med blått, som ska förlänga befintligt tak över en grusad yta och vidare mot en kulle med vedstaplar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ska bygga själv? Det är materialet vi ska uppskatta?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du ska bygga själv? Det är materialet vi ska uppskatta?
Jag gjuter & murar sockeln själv, men att spantra upp, sätta upp takstolar och på med plåttaket får en byggfirma göra. Måla gör jag själv. Så material + arbetet för byggfirman.
 
  • Arg
ekstensgarden
  • Laddar…
146000 kr exkl ROT är min gissning.
 
  • Gilla
MrWIB och 1 till
  • Laddar…
T TomHammar skrev:
Nä, taket ska fortsätta från det gamla. Ungefär så här...
Så här då..?

Bild på ett uthus med rött tak taget uppifrån och med svarta streck inritade på ena sidan för att visa en planerad konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Ska du gjuta och göra grunden själv känns det ju inte så avlägset att göra resten själv också? Om nu gissningen ovanför stämmer på 150k hade jag definitivt försökt göra det själv. Men det klart att man behöver hjälp med takstolarna, men är man några polare borde det gå utan kran

I slutänden är det ju "bara" ett utomhustak som ska upp. Alltså ingen stress som det kan bli på huset
 
  • Gilla
TomHammar
  • Laddar…
N naikon skrev:
Men det klart att man behöver hjälp med takstolarna, men är man några polare borde det gå utan kran
Har man inte ett gäng arbetsvilliga polare som gillar att lyfta tungt beställer man lämpligen färdiga takstolar från fabrik, det ju lätt att få dem levererade/upplyfta.
 
  • Gilla
TomHammar och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Beijer bygg ordnade fram prefab takstolar åt mig. Leverans med kranbil från deras brädgård (dom byggdes 20mil längre bort)

Stål fram och limträ bak?
 
  • Gilla
TomHammar
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Beijer bygg ordnade fram prefab takstolar åt mig. Leverans med kranbil från deras brädgård (dom byggdes 20mil längre bort)

Stål fram och limträ bak?
Kostnad för takstolar? transport?
 
Är det inte enklast att ta in ett pris från en firma? Istället för gissningslekar här?
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Är det inte enklast att ta in ett pris från en firma? Istället för gissningslekar här?
Kan vara underlag för att förhandla och om det fungerar övh med den egna ekonomin.
 
  • Gilla
TomHammar
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har man inte ett gäng arbetsvilliga polare som gillar att lyfta tungt beställer man lämpligen färdiga takstolar från fabrik, det ju lätt att få dem levererade/upplyfta.
Ja beställa färdiga kan ju vara gött oavsett ifall man lyfter upp dom själv eller med kran
 
  • Gilla
TomHammar
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Stål fram och limträ bak?
Varför skulle det behövas limträ bak? Väggen ska ju reglas upp och regel avståndet i bakväggen avpassas ju lämpligen så att det passar till takstolarna
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.