Hej! Har just köpt en Västerbottensgård (se bild 1), byggd 1880, med breda lackade repiga golvtiljor i nästan hela huset (se bild 2).

Har (nästan) bestämt mig för att låta slipa bort lacken från golven i samtliga rum för att sedan oljas.

Jag har en tanke om att kanske i framtiden måla vissa golv med linoljefärg. Är oljade golv lämpliga för detta? Är det vissa golvoljor som är lämpligare underlag (linolja t ex)?

Något som mer bekymrar mig är det här med att oljor (bara vissa?, t ex linolja igen) kan självantända om det rinner ner mellan tiljorna och där träffar på t ex sågspån. Hur orolig ska man vara, ska jag behöva täta alla springor...?

När jag ändå är igång och frågar... Hur är möjligheterna att "konvertera" från oljat golv till såpskurat golv och vice versa?
 
  • SFD69810AEC34084129A237ACBA182F812E_820x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SFD6879BA2139634B8FA062B8A3EC773259_820x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan linoljemåla på alla oljor, inga problem alls. Är ytan väldigt fet får du använda mera terpentin i första lagret bara, eller en droppe ammoniak. Använd en riktig bra golvolja, inte linolja. Alla oljor kan självantända så man får vara försiktig, men man behöver inta vara helnojig.

Vi har transformerat ett oljat golv til skurgolv, det är inga problem. Man låter bara bli att olja om så gör tiden sitt till. Nu förtiden har vi ett såpskurat kökskolv, väldigt fint.
 
TorpSara skrev:
Du kan linoljemåla på alla oljor, inga problem alls. Är ytan väldigt fet får du använda mera terpentin i första lagret bara, eller en droppe ammoniak. Använd en riktig bra golvolja, inte linolja. Alla oljor kan självantända så man får vara försiktig, men man behöver inta vara helnojig.

Vi har transformerat ett oljat golv til skurgolv, det är inga problem. Man låter bara bli att olja om så gör tiden sitt till. Nu förtiden har vi ett såpskurat kökskolv, väldigt fint.
Tack för svaret! Då ber jag firman jag anlitat om en "rikig bra golvolja" och sedan får jag med tiden fundera på hur jag ska göra med golven. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.