Jag har en otät lösning av betongrör under mark som är kopplad till min takavattning.

Jag har en sandbrunn som är kopplad till betongrör som är kopplad till en böj i betong som också fungerar som brunnsutkastare (se bild).

Nu är det så att böjen och det raka röret sitter inte ihop utan är bara lagda mot varandra. Böjen är inte heller 90 grader så det är svårt att få till en bra lösning.

Rören är 130 mm i diameter i ytterkant och 100 mm i innerkant.

Någon med ett bra förslag på lösning?
 
  • Schematisk bild av bent och rakt betongrör under mark, kopplade till stuprör, med indikation på läcka vid rörens skarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Böjd betongrördel på gräsmatta omgiven av höstlöv, intill en trätrall och en person i vita skor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Vanliga plaströrsböjar för mark (de orangea 110mm-rören).

Kör 2x45 grader eller 3x30 grader:

https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...lopp-orangea-110-mm/boj-30-o110-mm-2000054470

En enkel övergångskoppling i gummi gör att betongröret och plasten passar till varandra. Exempel:

https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...6w-RKUOMLJ3aumSKu7NuRAAcpTWV-PX0aAnchEALw_wcB

Finns dyrare märken också som t ex Fernco. Och jag själv körde med Purus variant, funkade bra:

https://www.purus.se/productvariation/3032534

https://www.avloppscenter.se/vara-p...l-pvc/gummikoppling-flexi-130-145110-125.html
 
  • Gilla
TheVoleFX
  • Laddar…
Snyggt! Det känns som en bra och rimlig lösning.

Finns det ngn bra (snygg) lösning på övergång från det orangea röret till ngn slags brunnsutkastare. Eller trycker man bara ner en plåtutkastare i det orangea röret?
 
Det går ju att sätta ihop befintliga betongrör med gummimuff också. Jag skulle iaf behålla böjen som sticker upp ovanför jord för att jag tycker det är snyggare än ett orange plaströr...
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Lite nya bud, då jag gick ner och grävde undan all jord. (Sorry för det).

Markröret av betong har en muff (210mm ytter - 160 mm inner - 100 mm hål). Rörböjen hade vilat på någon cement-/grus-blandning som satt sig och fallit sönder.

Rörböjens ände är 130 mm ytter och 100 mm inner. Rörböjens egna muff har dessutom legat under mark och ett rakt betongrör har stått på muffen och varit i kontakt med stupröret.

Jag kollade runt lite här på forumet. Följande möjligheter verkar stå mig till buds.

a) En inhuggningsmuff i plast som man gjuter fast - sedan en böj 88 grader eller två 45 grader i plast - sedan ngn slags brunnsutkastare för att komma över markplan.

b) Gjuta fast befintlig betongrörsböj - skicka på ngn slags brunnsutkastare.

I någon mån känns väl alt. 2 som lättast. Har lite svårt att få till så att böjens nedre kant är högre upp än rörets. Men tror det skall gå. Sedan blir det ju ett litet glapp mellan betongrören där vatten kan rinna ner. Men det kanske man bara få ta om man inte lyckas pilla in lite bruk av ngt slag.

1) Vilken lösning går man för?

2) Vad använder man för att fästa? A-bruk har jag läst på ngt ställe. Blandar man bara det med vatten själv? Går det med kvickcement.
 
  • Schematiskt avloppssystem med betongrör och böjar, visar en läcka markerad med röd pil mellan brunnsrör och betongrör under markytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongrör och svart plaströr vid en grävd jordyta, omgivna av löv och jord. Grön tejp runt plaströret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju också kapa det raka röret precis där betongmuffen slutar och sätta ihop det med böjen med en gummimuff. Vinkelslip med diamantskiva löser det lätt :)
 
  • Gilla
TheVoleFX
  • Laddar…
Claes Sörmland
En säck finbetong så fogar du lätt ihop betongmuff och betongrör.
 
  • Gilla
TheVoleFX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.