• Gilla
Wide Glide
  • Laddar…

Bästa svaret

För att få den att dra max så måste det troligen vara runt 3-6 grader utomhus och värmepumpen inställd på max temperatur och högsta fläkthastighet.
Kanske kan få upp den till ca 2500-2700W, nån som säljer samsung kan säkert ge dig mer korrekta siffror

Är det kallt ute drar den mindre och avger mindre effekt.
Såg att den gav ca 4kW vid -15 ute som max och uppskattar då att den drar ca 1800W
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Såg att det kom in ett svar innan och där finns lite mer uppgifter.
Framgår dock inte vilken utetemperatur det är vid effektuppgifterna
Tittar man på rekommenderad säkring för utomhusdelen så står det 15A , lite udda säkringsuppgift!
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Cheesen
Blir dyr värme om du tänker ha denna lösning under en längre tid. Nära 300 kr om dagen bara i bränsle för uppvärmning. Är nog bättre med någon alternativ värmekälla.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Wide Glide Wide Glide skrev:
Hur vet man vad en luft/luft drar i watt när den går för fullt?
Var finns huset, i Ala på Gotland?
Där behöver man väl inte köra värmepumpen på max?
 
För värmeproduktion är det nog mer effektivt att köra en dieselvärmare direkt än att gå vägen via generator-VP men det beror ju på komponenternas effektivitet
 
Cheesen Cheesen skrev:
Blir dyr värme om du tänker ha denna lösning under en längre tid. Nära 300 kr om dagen bara i bränsle för uppvärmning. Är nog bättre med någon alternativ värmekälla.
Nej, värmepumpen går endast när det är minusgrader och då på låg nivå.
Som Peter2400 och Comfort Thomas skriver ca: 2,5 kw på maxeffekt blir det nog inte frågan om.
Jag ville bara få en uppfattning var maxnivån var och utgå ifrån.
Någon kontakt med Samsung kan man glömma. Suttit flera timmar och samtalen bryts innan någon svarar.
800W har jag fått uppgift om när den går "normalt" och oftast är den helt tyst.
Värmepumpen behöver komplettera från december och fram till mars. Sedan tar solen över och skapar all värme i huset.
En inglasad altan skapar värme som räcker och blir över. Öppnar på dagen och stänger till över natten.
Dyr värme blir det de stunder elverket går men man får se på mellanskillnaden till ett alternativ.
Vi har ingen plats för kamin och elda med gasol inomhus vill jag inte.
Vi bor i norra Bohuslän och plusgrader året om nu för tiden. Blåsigt är det ibland med nerkylning som följd.
 
Wide Glide Wide Glide skrev:
Nej, värmepumpen går endast när det är minusgrader och då på låg nivå.
Som Peter2400 och Comfort Thomas skriver ca: 2,5 kw på maxeffekt blir det nog inte frågan om.
Jag ville bara få en uppfattning var maxnivån var och utgå ifrån.
Någon kontakt med Samsung kan man glömma. Suttit flera timmar och samtalen bryts innan någon svarar.
800W har jag fått uppgift om när den går "normalt" och oftast är den helt tyst.
Värmepumpen behöver komplettera från december och fram till mars. Sedan tar solen över och skapar all värme i huset.
En inglasad altan skapar värme som räcker och blir över. Öppnar på dagen och stänger till över natten.
Dyr värme blir det de stunder elverket går men man får se på mellanskillnaden till ett alternativ.
Vi har ingen plats för kamin och elda med gasol inomhus vill jag inte.
Vi bor i norra Bohuslän och plusgrader året om nu för tiden. Blåsigt är det ibland med nerkylning som följd.
Blir lite nyfiken. Ni bor alltså permanent i ett hus som inte är anslutet till elnätet? Eller är det en sommarstuga eller liknande?
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Blir lite nyfiken. Ni bor alltså permanent i ett hus som inte är anslutet till elnätet? Eller är det en sommarstuga eller liknande?
Nej! vi bor i villa men vill försäkra oss mot elavbrott som är relativt normalt här på norra västkusten. (oftast lokalt)
I vinter har det ovanligt nog drabbat östkusten.
Kyl och frys är tacksamt om det fungerar samt datorer och mobiler.
Liten kostnad om det fungerar.
 
Så ni ska bara ha det när det blir elavbrott? I så fall kan man ju ta lite kostnad
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.