M
Det finns många synonymer inom elinstallation, herr och fru Svensson har de mest konstiga sätt att uttrycka sig på när det kommer till elektriska komponenter.

Min idé är att göra en lista som kanske senare kan renskrivas och klistras så alla ni på forumet kan göra ett proffsigare intryck vid kontakt med yrkesfolk.

Jag börjar med några klassiker.

Lysrör sätter man inte upp i taket utan det är ljuskällan i en Lysrörsarmatur
En armatur är förövrigt chassit till "lampan", det som lyser heter som ni ser ovan Ljuskälla

Kontakt kan betyda mycket på ljugbänken i villaområdet granngubbarna emellan, allt från ett Vägguttag till Strömbrytare
Det sistnämnda finns det förövrigt inte bara en av utan faktiskt väldigt många med olika funktion.
T.ex: 1-pol/trapp Den vanligaste som du har till att tända en lampa, antingen i singular eller ihopkopplad i en trappkoppling med en annan 1-pol/trapp

En Tvåpolig strömbrytare har två för varandra separerade brytande kontakter på en vippa/vred, används alltså till att bryta fas och nolla.

En strömbrytare med två vippor som du kan tända två lampor med kallas Kronbrytare.

Tre vippor enligt ovanstående kallas helt enkelt 3x1-pol, inte 3-polig, det finns inte.
Om du vill tända samma lampa med tre eller fler strömbrytare har du två trappbrytare i var ände och en eller fler Korsomkopplare i mitten. Kopplingen heter således trapp/kors/trapp.

Fyll på.
 
Redigerat:
Ordet "sladd" har man fått höra många gånger i olika sammanhang. Men jag tycker att benämningen "kabel" passar bättre, undantag "sladdställ".
 
M
Bloink skrev:
Ordet "sladd" har man fått höra många gånger i olika sammanhang. Men jag tycker att benämningen "kabel" passar bättre, undantag "sladdställ".
Sladd är bra.

Sladd kan vara okej om man pratar om en skarvsladd eller lampsladd.

Sladd man spikar upp på en vägg eller drar i ett rör heter dock kabel vilket också finns i olika utföranden t.ex FK, RK, MK, RH, RHH, EKK, FKK, EKRK, EKLK, EKKJ, AKKJ, EKKX för att nämna de vanligaste, ej halogenfria, kablarna som man kan komma i kontakt med under ett husbygge.
 
För att öka förvirringen så kan armatur även avse tex rörkopplingar. Så det gäller att veta om det är elektrikern eller rörmokaren man pratar med.
 
strömbrytare heter strömställare på fackspråk.
 
M
snaggletooth skrev:
strömbrytare heter strömställare på fackspråk.

Korrekt, dock använder man strömbrytare i dagligt tal.
 
jag säger alltid sladd. Mest för att reta elektrikerna, det spelar ingen roll om det är en skarvsladd eller en 128 A matning.. En sladd är en sladd...

Fackspråk är fackspråk och har ingen som helst betydelse i den riktiga världen:)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
M
zankan skrev:
jag säger alltid sladd. Mest för att reta elektrikerna, det spelar ingen roll om det är en skarvsladd eller en 128 A matning.. En sladd är en sladd...

Fackspråk är fackspråk och har ingen som helst betydelse i den riktiga världen:)
Och jag säger alltid "planka" när jag behöver en regel att stycka upp för att montera dosor på och snickarna blir alltid lika sura.
Skillnaden är att du och jag vet exakt vad vi gör men vet absolut inte vad Mr. och Mrs. Svensson menar när dom säger "kontakt".
 
Visst finns 3-poliga brytare. De flesta huvudbrytare är just 3-poliga. Trefaslaster bryts också med 3-poliga brytare.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Du skriver lite luddigt ang. 3x1-pol strömställare. En sådan strömställare finns och det är 3st 1-pol strömställare i samma apparat, dvs en strömställare med tre vippor som i sin tur kan styra tre separata förbrukare.
miss information skrev:
Det finns många synonymer inom elinstallation, herr och fru Svensson har de mest konstiga sätt att uttrycka sig på när det kommer till elektriska komponenter.

Min idé är att göra en lista som kanske senare kan renskrivas och klistras så alla ni på forumet kan göra ett proffsigare intryck vid kontakt med yrkesfolk.

Jag börjar med några klassiker.

Lysrör sätter man inte upp i taket utan det är ljuskällan i en Lysrörsarmatur
En armatur är förövrigt chassit till "lampan", det som lyser heter som ni ser ovan Ljuskälla

Kontakt kan betyda mycket på ljugbänken i villaområdet granngubbarna emellan, allt från ett Vägguttag till Strömbrytare
Det sistnämnda finns det förövrigt inte bara en av utan faktiskt väldigt många med olika funktion.
T.ex: 1-pol/trapp Den vanligaste som du har till att tända en lampa, antingen i singular eller ihopkopplad i en trappkoppling med en annan 1-pol/trapp

En Tvåpolig strömbrytare har två för varandra separerade brytande kontakter på en vippa/vred, används alltså till att bryta fas och nolla.

En strömbrytare med två vippor som du kan tända två lampor med kallas Kronbrytare.

Tre vippor enligt ovanstående kallas helt enkelt 3x1-pol, inte 3-polig, det finns inte.
Om du vill tända samma lampa med tre eller fler strömbrytare har du två trappbrytare i var ände och en eller fler Korsomkopplare i mitten. Kopplingen heter således trapp/kors/trapp.

Fyll på.
 
Thomas59
miss information skrev:
Det finns många synonymer inom elinstallation, herr och fru Svensson har de mest konstiga sätt att uttrycka sig på när det kommer till elektriska komponenter.Fyll på.
Efter att ha läst ditt och andras inlägg i tråden skulle jag nog vilja påstå att det istället är ni elinstallatörer som som har konstiga sätt att uttrycka er på. Läs vad ni själva skriver med en lekmans ögon så kanske ni förstår:cool:.

Hade ni haft vettiga och framför allt logiska benämningar på prylar och annat skulle det nog bli betydligt lättare för herr/fru Svensson att förklara vad de vill ha utfört:rolleyes:.
 
Fläppsäkring eller viksäkring lika med dvärgsäkring eller automatsäkring.

Protte
 
Lysmask = Elektriker! :D

God Jul på er allihopa!
 
"Kabeltattare" = Elektriker.

God jul!
 
"Urtag" = Uttag
"Kabel" = Kablage

Goda Hjul och Grått nytt hår

/m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.