Ja som rubriken lyder.
Tänkte gå ner från 20A till 16A.
Vad brukar det landa på?
Stockholmstrakten.
 
Ca 1 timme eller 2. Det är ju lite pappersjobb och resor mm själva bytet av bottenkontakten tar max 10 min
 
Tror inte elbolaget tar ut nån avgift i alla fall gjorde dom inte det av mig för länge sen när jag säkrade ner men du får väl betala 1 timme till elektrikern för jobbet.
 
Precis jag undrade hur mycket elektrikern brukar ta, har ni nån erfarenhet? Fick en offert på 640:- efter ROT, är det rimligt för 5 minuters jobb?
 
Ja det tycker jag trodde du han skulle debitera 5 min eller ? Elektrikern bor antagligen inte hos dig så han är väl få åka till dej vilket både kostar bensin samt tid.
 
Ouch
Bitchslap emottagen :)
Nej då jag säger inte att det är för dyrt, bara kul att få lite pejl på vad det brukar kosta.
Han har 5 min att köra enkel väg men 1200 (före ROT) kändes som 2-3 h jobb. Men är det där det brukar ligga så klagar jag inte.
 
Sir Duke skrev:
Ouch
Bitchslap emottagen :)
Nej då jag säger inte att det är för dyrt, bara kul att få lite pejl på vad det brukar kosta.
Han har 5 min att köra enkel väg men 1200 (före ROT) kändes som 2-3 h jobb. Men är det där det brukar ligga så klagar jag inte.
Det är ju resor och administration och massa bröte som ska till.
Små fis jobb på några minuter kostar ganska mycket ändå.
 
Att få ekonomi i småjobb är inte så enkelt, det blir alltid en massa dötid mellan projekten för ingen kan planera så att man fyller en dag utan avbrott. När det gäller att byta bottenkontakten så ska firman ha betalt för den som tar emot jobbet och delar ut det till en montör som ska se till att han har med sig rätt grejer och ev skaffa det som fattas. Sedan ska han åka göra jobbet och åka tillbaka, rapportera tid och mat. Firman ska skrivaoch skicka en mätaranmälan samt skriva och skicka en faktura mm mm.
Det blir många små moment som tillsammans lätt drar iväg en eller ett par timmar.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Sidofråga: Vad är fördelen med att gå ner från 20A-16A? Antar det är huvudsäkring på inkommande el som avses.
 
Fördelen? Att det oftast blir billigare med mindre mätarsäkring.
 
@Nissepisse: Fördelen är 1000 spänn lägre årsavgift på nätabbonemanget
 
Redigerat:
O
Tja... i föreningen där jag bor ska vi säkra ner från 63A till 25A vi sparar knappt 10000:- /år
 
Gjorde ett litet el-jobb som tog ca 10 min, skulle jag ta det via ROT blev det minidebitering 2h. Men om elektrikern tog en faktura med sig och jag betalade in det och inget inblandat ROT och han kunde välja själv när han skulle göra det. (jag sa inom en månad) så blev fakturan på 30 min. För min del var det ett enkelt val.
 
elmont skrev:
Att få ekonomi i småjobb är inte så enkelt, det blir alltid en massa dötid mellan projekten för ingen kan planera så att man fyller en dag utan avbrott. När det gäller att byta bottenkontakten så ska firman ha betalt för den som tar emot jobbet och delar ut det till en montör som ska se till att han har med sig rätt grejer och ev skaffa det som fattas. Sedan ska han åka göra jobbet och åka tillbaka, rapportera tid och mat. Firman ska skrivaoch skicka en mätaranmälan samt skriva och skicka en faktura mm mm.
Det blir många små moment som tillsammans lätt drar iväg en eller ett par timmar.
Precis. Så det är ju alltid läge att ransaka sig själv och fundera på om det är något annat man vill ha gjort när hen ändå är där. Det kostar sas "inget extra". (Ja dvs det gör det ju, men ju större jobb desto bättre.) Och kolla med grannen också. Det är ju mer attraktivt att göra flera jobb tvärs över gatan även om det är lite extra meck med en kund till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.