Hej! Vi bygger med A-hus och har precis haft uppstartsmöte. Under mötet visade set sig att det finns begränsningar gällande sophantering (3 tömningar av 20 kubik kontainer ingår) och med byggstäd menas dammsugning , finstädning och fönsterputs ingår ej. Vår KA reagerade starkt på de två punkter, han tycker att självklart det ska ingå. Jag undrar vad ni andra har för erfarenheter, både från A-hus och andra hustilverkare? Brukar det ingå?:S
 
Byggstädning tolkas i många fall att dte endast städas så mycket som det går att sopa ihop.
Många företag "bjuder" däremot på en lite mer utökad städning i berepper byggstädning. Detta kan inbegripa fönsterputs och avstädning av golven så att en vettig besiktning kan genomföras.
Nästan inga företag erbjuder slutstädat till privatkund eftersom privatpersoner ofta har väldigt olika uppfattning om var ribban skall hamna.
Däremot anser jag att ni skall medges möjlighet att komma in och slutstäda själva innan slutbesiktningen eftersom repor och andra skador först kan ses när fönstren är putsade och golven tvättade.
 
För oss ingick städning av städfirma inomhus, dvs alla bänk/skåpsytor var rentorkade och huset dammsugit och golven torkade. Fönsterputs ingick dock inte.

Städfirman var tydligen rätt så noggranna med att notera eventuella skavanker innan de satte igång för annars kunde de hållas ansvariga för t.ex. repor i golvet, tapetskador och sådant.
 
När jag jobbade för ett av de stora byggföretagen kom det en städfirma några dagar innan slutbesiktning. När de lämnade huset vågade ingen sig över tröskeln med skor på. De var lika rent som hemma hos min mor på julafton.
 
Vi städade själva, så det är nog ganska olika. På något sätt så betalar man ju för allt som "ingår" också.
 
Jag byggde med Eksjöhus. Allt byggmaterial och skräp togs om hand i container. Jag bad dem lämna överblivet virke, det var inga problem heller. Det gjordes en grovstädning innan slutbesiktning men det behövdes helt klart en ordentlig städning utöver det med allt fint byggdamm som samlas på lister och liknande.
 
Tack för alla svar. Jag ser att det är varierar mycket. Då får vi väl städa själva...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.