Ska börja ta in lite offerter på jordvärmepumpar och tänkte samtidigt passa på att försöka få fram kostnad för förbrukningsdelar eller någon slags reservdel som brukar gå sönder.

T.ex vad kostar byte av kompressor, reservdel + jobb, och kanske någon mer sak som är känd för att kunna gå sönder precis när garantin gått ut:O
 
Problemet du har med denna kalkyl är att vi vet bara vilka problem tidigare värmepumpar haft och förhoppningsvis nya har fått åtgärdat i nya konstruktioner. Och nya kan dyka upp.

Det enda jag skulle kalkylera med efter 10års användande är att låta en tekniker vart 3:e år göra en koll och ev. justera om det behövs. Så lägg in 1000-1500:-/3:e år. I de forum jag läst så hänvisas enbart till justeringar som man själv kan göra, men det finns möjligheter även inne i själva pumpen där du dessutom behöver speciella mätverktyg, vilket jag själv först i år blev pinsamt medveten om efter att sett en tekniker göra dessa inställningar på vår pump och fått det förklarat.
 
AndersS skrev:
Problemet du har med denna kalkyl är att vi vet bara vilka problem tidigare värmepumpar haft och förhoppningsvis nya har fått åtgärdat i nya konstruktioner. Och nya kan dyka upp.

Det enda jag skulle kalkylera med efter 10års användande är att låta en tekniker vart 3:e år göra en koll och ev. justera om det behövs. Så lägg in 1000-1500:-/3:e år. I de forum jag läst så hänvisas enbart till justeringar som man själv kan göra, men det finns möjligheter även inne i själva pumpen där du dessutom behöver speciella mätverktyg, vilket jag själv först i år blev pinsamt medveten om efter att sett en tekniker göra dessa inställningar på vår pump och fått det förklarat.
Det är kloka ord. Behöver några faktorer som gör att jag kan jämföra lite ändå. Det är ju mer eller mindre kartell mellan det 3 största vad jag förstått så priserna jag kommer få misstänker jag blir desamma. Då kan det avgöra om byte av en kompressor är dubbelt så dyrt hos den ena och denna 3e års servicen är betydligt dyrare hos någon.
 
Nån service ska inte behövas förutom rengöring av filter 2 st har man lite koll på elförbrukning och start stopp så serman om det blir nåt fel och då är det dags för service. Vilka inställningar gjordes på din vp av teknikern.
 
Dt viktiga är att justera in den så den arbetar optimalt. Då sk den inte ta så stor skada.
Sen om du har otur så kan en kompressor havirera efter 10-15 år. Vad en sån kostar till din pump om 10 år är ju lite svårt att veta.
Men går allt som det ska så håller kompressorn 20-30 år. Då är det inte längre värt att laga, då byter man hela.
 
smurfen72 skrev:
Nån service ska inte behövas förutom rengöring av filter 2 st har man lite koll på elförbrukning och start stopp så serman om det blir nåt fel och då är det dags för service. Vilka inställningar gjordes på din vp av teknikern.
Jag vet bara att han mätte temperaturer i förångningsdelen. Justerade bl.a. hastigheten på köldmediet och efter det justerade inne i pumpen med en insexnyckel så att han fick rätt temperaturer på de "mätklockor" han anslutit inne i pumpen.
 
Beroende av ditt försäkringsbolag av hemförsäkring så kan det kosta lite olika om kompressorn går sönder. Ett bolag jag känner till har ett maxbelopp på 10.000 + självrisk om t.ex. kompressor skull lägga av efter 10år. Skulle den gå sönder tidigare ersätter man mera beroende på ålder.
 
AndersS skrev:
Jag vet bara att han mätte temperaturer i förångningsdelen. Justerade bl.a. hastigheten på köldmediet och efter det justerade inne i pumpen med en insexnyckel så att han fick rätt temperaturer på de "mätklockor" han anslutit inne i pumpen.
Är inget som ska behöva göras om inte vp haft läcka blivit vacumsugen och fylld på nytt.
 
AndersS skrev:
Jag vet bara att han mätte temperaturer i förångningsdelen. Justerade bl.a. hastigheten på köldmediet och efter det justerade inne i pumpen med en insexnyckel så att han fick rätt temperaturer på de "mätklockor" han anslutit inne i pumpen.
I ett "handbyggt" system. typ som om man bygger et kylrum med lösa komponenter. då kan man behöva justera ventilen som bestämer kylmängden som ska släppas in till förångarn.

Men i ett fabriksbygt system som en vämepump är, så är det big non non att röra den.
Märker man att pumpen inte betersig som den brukar, kan man ta dit en kylteckniker som mäter lite, då et kan vara så att du har ett lekage så kylmedium läckt ut. Men det är inte vanligt i fast instalerade system.

Det man kollar i alla värmsystem är att smutsfiltret är rent, så även om du har värmepump. men värmepumpen har yttligare ett, som sitter mot borrhålet.
i början av en instalation kan du kolla varje eller varannan månad, tils du ser att et inte är smuts i dom.
sen kollar du varje eller vart annat år, du sr ju hur mycke smuts det är & kan avgöra hur ofta du bör kolla.
 
CarMan skrev:
I ett "handbyggt" system. typ som om man bygger et kylrum med lösa komponenter. då kan man behöva justera ventilen som bestämer kylmängden som ska släppas in till förångarn.

Men i ett fabriksbygt system som en vämepump är, så är det big non non att röra den.
Märker man att pumpen inte betersig som den brukar, kan man ta dit en kylteckniker som mäter lite, då et kan vara så att du har ett lekage så kylmedium läckt ut. Men det är inte vanligt i fast instalerade system.

Det man kollar i alla värmsystem är att smutsfiltret är rent, så även om du har värmepump. men värmepumpen har yttligare ett, som sitter mot borrhålet.
i början av en instalation kan du kolla varje eller varannan månad, tils du ser att et inte är smuts i dom.
sen kollar du varje eller vart annat år, du sr ju hur mycke smuts det är & kan avgöra hur ofta du bör kolla.
Tja, jag kan inte svar för vad du menar med hembyggda system. Vi har en Thermia Villa och firman som var här och servade har över 10.000 installerade system där många är hos företag och kommuner. Pumpen ger 2 grader högre temp ut i värmesystemet efter genomgången så jag är nöjd.
Jag kommer vart 3:e år framöver att beställa service och få en koll på systemet.
 
Ja har man inte koll på grejerna själv kanske det är bra att dom kommer ut och justerar cirkpumparna och rengör filtrena på kylkretsen ska inget göras. Det är ett slutet system går tex inte att kolla fyllnadsmängden utan att tappa ur hela systemet och vacumsuga och fylla på ny gas och eftersom det är en blandgas ska man inte fylla på om det fattas gas det är den mest flycktiga delen av gasen som smiter först så vid påfyllnad blir blandningen felaktig.
 
Om jag köpet ett kylskåp så köper jag ett fabrikation Tillverkat system, i det systemet är alla gasflöden redan rätt inställda.

Om jag låter ett företag bygga ett kylrum till en restaurang, så köper dom alla delar löst & bygger ihopp till ett fungerande system. Här behöver man räkna ut rätt köldmängd & justera flöde m.m.

En värmepums gas system är fabriksbyggt, o den behöver service lika ofta som ditt kylskåp
 
CarMan skrev:
Om jag köpet ett kylskåp så köper jag ett fabrikation Tillverkat system, i det systemet är alla gasflöden redan rätt inställda.

Om jag låter ett företag bygga ett kylrum till en restaurang, så köper dom alla delar löst & bygger ihopp till ett fungerande system. Här behöver man räkna ut rätt köldmängd & justera flöde m.m.

En värmepums gas system är fabriksbyggt, o den behöver service lika ofta som ditt kylskåp
Här delar jag inte din åsikt och det är då viktigt för TS att få olika syn på värmepumpar av typen berg/jordvärme. Jag anser INTE att en värmepump kan jämställas med ett kylskåp.
Och har man INTE intresse eller "läggning" att sätta sig in i ett värmesystem/varmvatten där värmepumpen är en del så behöver man ta hjälp av någon sakkunnig.
Jag ser nu till helheten av en värmepumpinvestering då den blir en del av värmesystemet och inte enbart en del av av värmepumpen.
 
Jag skulle nog vilja hålla med både AndersS och CarMan.

Pumpen är så gott som underhållsfri, det finns inga speciella krav på periodiskt underhåll, vilket i mitt fall även framgår av användamanualen (Nibe 1150).

Därimot, så har jag upptäckt konstigheter i systemet i stort genom att hålla daglig koll på hur det beter sig sedan installationen i december.

Exempelvis fick rörmokaren komma tillbaka och dra om ett rör då en olämplig anslutningspunkt gjorde att en givare till golvvärmen inte fungerade som den borde. Därefter har jag insett att växelventilen för varmvattenladdning inte slår om ordentligt och det läcker varmvatten till radiatorerna under vv-laddning.

Jag jobbar även aktivt med att förstå hur styrsystemet reagerar i olika situationer och hur jag kan minska förbrukningen med flyttade och/eller kompletterande temperaturgivare. Min välgrundade uppskattning är att jag fått ner förbrukningen med 15% genom detta arbete.

Så AndersS har rätt, man måste intressera sig för systemet i stort, eller ta hjälp. Själva värmepumpen klarar sig dock i stort sätt själv.
 
Klart man måste kolla filtrena på båda kretsarna nått annat ska inte behövas. Men har man ett system som inte är rätt injusterat från början då blir det en annan grej men det skulle varit gjort från början och det kan man inte kalla service eller ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.