Piassavakvast med stålborst har jag läst - var hittar man det?

Andra skriver att stålborst är för hårt, vanlig piassava funkar bra...?
 
Finns på vanliga byggvaruhus, jag borstade med stålborst i helgen men man får vara lätt på hand, river ordentligt
 
Piasavakvast tycker jag. Jag borstar inte ens överallt utan bara där det behövs.
 
Brukar tvätta av det och borsta försvinner det mesta.
 
Piassavakvast med vanlig naturborst funkar alldeles utmärkt. Den med röda borst likaså. Väggen skall inte rensas från färg. Det är bara det lösa som skall bort.
 
Personligen tycker jag att ska man använda piassavakvast kan man lika gärna hoppa över det. Är inte mycket som händer med den kvasten.
 
lasse63 skrev:
Personligen tycker jag att ska man använda piassavakvast kan man lika gärna hoppa över det. Är inte mycket som händer med den kvasten.
Då behöver du antagligen inte borsta heller. Det är som sagt löst sittande färg som skall bort. Lossar inget är det ju vara att sätta igen och måla. :)
 
faran är med faluröfärg att det släpper om det blir för tjocka lager. Ska jag borsta använder jag en stållavang tror jag det heter. Stålborste i storlek som en piassavakvast. Men föredrar att tvätta ner det bara blöta på och borsta.Finns ochså i dag en typ av borste som man ansluter borrmaskin till.
 
Någon smart uppfinnare har tagit fram en maskindriven borste. Fanns en artikel i tidningen Gör det själv nyligen. Borsten kostade dock 14 000. Kanske att den går att hyra?
 
lasse63 skrev:
faran är med faluröfärg att det släpper om det blir för tjocka lager...
Det där är inga problem om målar lagom tjockt vid varje tillfälle. Har inget med den över tid ansamlade mängden färg att göra. Titta på västkustens fiskebodar som säkert målats vart 5:e år under hundra års tid. Färgen är tjock på sina ställen, men det är uppbyggt av många skikt och sitter fast ändå. Målar man för tjockt vid ett enda tillfälle skiter det sig.
Morsan "hjälpte" mig med en del av vår fasad, använde för tunn pensel och målade lite fisigt i ett för tjockt lager. Precis som hon är van vid med oljefärg. Nästa år var det sprickor i skiktet som jag fick hårdborsta bort.

Rödfärg kräver biceps, triceps och svett för att det skall bli fint. :D
 
lasse63 skrev:
Kan kolla på den här. www.powerpress.se
Smart! Borde funka lika bra för altantvätten, så att man blir av med lösa stickor.
 
Jag använder skurborste, sen arbetar jag in färgen ordentligt så brukar det bli bra.
 
Piasavakvasten bör räcka.
 
Jo, men jag tycker den är klumpig att jobba med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.