Så var det äntligen dags att verkligen börja planera för en nybyggnation, och börja rita på en planlösning. Och med min ringa ålder  :cool: så är det mycket att tänka på, och många "fällor" att försöka undvika. Trots att jag har försökt samla på mig tankar under husvisningar, vad gäller vad jag vill ha och inte så är det svårt.

Det hus som vi ska bygga, jag och min sambo, ska fungera för oss och förhoppningsvis två barn i framtiden. Så, hjälp vad ska jag tänka på???

Vilken yta ska sovrummen ha för barnen?
Förmodligen blir det en entre som sticker ut från resten av huset, vad behöver få plats där och hur stor bör den vara?
Köket, är det smidigt med köksö när barnen är små? Vi lagar alltid mat tillsammans i dagsläget jag och min sambo och tycker om att ha middagsbjudningar, stora som små.
Klädkammare vs garderober i hall, sovrum och tvättstuga?
Groventre, vill jag inte ha - tycker att det räcker med en huvudentre, annars finns det risk att den enda entre som blir använd är groventren.

Så kära forumgudar, delge mig era bästa tips inför planeringen.  ;) :-*

/informationsinsamlande jennyn_
 
Jag tycker att Byggaren har beskrivit ett väldigt klokt tillvägagångssätt, det gäller att börja med de stora dragen och tänka i funktioner, så att man undviker att snöa in på detaljer för tidigt.
När vi byggde, så hade vi viss hjälp av att göra en "önskelista" på rum/funktioner. Vi skrev upp vad vi gärna ville ha och vilken ungefärlig yta vi tänkte oss, typ:

- Kök med köksö, minst 20 m2
- Vardagsrum 30 m2
- Barnrum 2 st, minst 12 m2
- och så vidare...

Sedan adderade vi, och justerade, och kom fram till en uppsättning rum/funktioner som vi trodde skulle kunna rymmas inom vår budget. Därefter vidtog pusslet med att hitta en husmodell och rita en planlösning som, givet den tomt vi hade, kunde uppfylla "önskelistan". Det tillkommer ju förstås lite kommunikationsytor, så huset måste vara större än summan av ytorna i önskelistan.

Vi gjorde oss många andra tankar också kring planlösningen innan vi var klara, men det kändes vettigt att ha utgått ifrån våra egna behov istället för att botanisera bland färdiga lösningar och välja den minst dåliga. Vi är fortfarande väldigt nöjda 5 månader efter inflyttning.
 
Tack, åh tack!

Ovärderliga tips från er sida som ger mig en känsla av att vi är på rätt väg :D

Vad gäller tomt så har vi två alternativ, dock är vi inte riktigt överens om vilken vi ska välja, det hus som vi har valt från vittjärvshus passar in på båda tomter.

Huset är en 1,5 plans hus med mansardtak, det vi bestämt som jag alltid tyckt har verkat praktiskt är att entren sticker ut från resterande av huset. Övriga ytan ska planeras för att se om vi framkommer till en bra, fungerande planlösning innan vi tar det slutgiltiga beslutet att bygga med vittjärvshus.

Återingen, tack för era tips. Nu ska vi arbeta med dessa, återkommer säkerligen sedan med fler frågetecken :cool:

/informationsinsamlande jennyn_
 
Några till saker som kan vara av intresse att tänka på:

1) Planera redan nu in eventuella framtida tillbyggnader. Kanske vill ni bygga ut om ni får fler barn, glasa in en veranda eller liknande. Om ni redan nu planerat för sådant blir den framtida planlösningen bättre.

2) Entrén: När det gäller entrén bör ni tänka på att den dels bör ligga lite skyddat, så att man inte tvingas gå förbi precis på den skitiga (och ibland blöta) ytan som alltid uppstår innanför dörren. Har själv bott i ett sånt hus, och det är ingen höjdare. Blöta strumpor + grus på hela entréplanet.... nej tack. Tänk även på att det vid större tillställningar (när det kommer många gäster samtidigt) kan bli trafikstockning i entrén om denna byggs på ett felaktigt sätt. Alla skall skaka hand och ta av sig skor och rocken, och om hallen då är byggd väldigt långsmal, eller om hatthyllan är precis innanför entrén, så kommer de första gästerna att automatiskt stanna upp precis innanför dörren, och de övriga blir kvar ute i snålblåsten ett tag. Låter kanske som en liten detalj, men det är inte så svårt att konstruera en hall som faktiskt fungerar även för större grupper.

3) Förvaring. Många moderna hus har lite eller ingen plats som är avsedd för förvaring. Visst finns det garderober, men man måste också ha plats med allt skräp man använder då och då, t.ex. julpynt, borrmaskiner osv. I många fall när det saknas renodlade förråd blir garaget något av ett skräpupplag, så det är bättre att ha ett minst 2x2 m stort förråd.

Håller för övrigt helt med angående groventrén. Kan vara bra om man ständigt är ute och blir rejält skitig, t.ex. om du driver ett lantbruk. Men annars är det oftast att groventrén används 90% av tiden, och huvudentrén mest av gäster. En variant till groventrén är att ha garaget sammanbyggt med huset, och mellan garage och hus ha tvättstugan, alternativt ett förråd.
 
Det fjärde är att skippa alla trender. Rita huset som ni tror passar er. Inte för att det ska se ut på ett visst sätt eller vara likt något annat. Undvik t.ex. öppet upp/ner, alltför hög våningshöjd (max. 2,7 m), köksö, material som inte funkar, öppen planlösning som inte går att rumsvis avgränsa vid senare tillfälle, osv. Uteslut gärna också fasta garderober i sovrummen så att rummen blir mer allmängiltiga i ett senare skede. Det är heller ingen höjdare att utesluta korridor och ha genomgångsrum eller svårmöblerat för att dölja kommunikationsytan (som måste till).
Visst kan det vara ett "klokt" resonemang av Byggaren, men jag håller inte med. Jag tycker att göra allmängiltiga lösningar och förbereda för avgränsningar och så låser möjligheterna till ett fashinerande, spännande och nytänkande hus. Dessa nytänkande saker är kanske inte alltid praktiska, men skapar en känsla för huset vilken i sin tur skapar trivsel. Praktiska lösningar skapar också trivsel, men mixen är oerhört viktig. Ett sjukhus är ju maximalt praktiskt, men inte trivsamt.

Jag tror att ni måste låta er inspireras av trender och moderna funktioner för att känna att det ni bygger fungerar nu och i närtid. Ni måste våga satsa på något speciellt här och där för att känna att det är ni som byggt just det här huset. Ändrar sig förutsättningarna i framtiden kan man alltid bygga om, även om det kostar lite mer om man inte förberett perfekt.

Jag tycker absolut inte att det är något fel i att bygga ett modernt hus med allt som ni kan tänka er just nu. Trots allt har ju varje tid sin charm. Gamla gårdar från 1850-talet ser ut på ett visst sätt, mexitegelvillorna från 70-talet på ett annat och skånelängorna från 30-talet på ett annat. Varför bygga en kopia av något gammalt? Plocka och låna de delar ni gillar från olika hus och sätt er egen prägel på de oavsett vad den är. Huset byggs för er och ingen annan.


Lycka till!

Vi har ritat vårt hus och vi är jättenöjda än så länge...

/Knetten
 
Vi planerar och tänker, och planerar om för att tänka om igen... :-/ Ibland funderar jag på om jag kan bli nöjd, sambon tycker mer och mer att vi har hittat en fungerande planlösning :-?

Martin T - Tack för påminnelsen om förvaring, men detta är något som jag faktiskt inte har glömt bort. Efter att ha bott i lägenhet de senaste sex åren, på en yta från 25 kvm till nuvarande 63 kvm inser jag vikten av förvaring. I dagsläget är det mor & far som får äran att förvara de ägodelar som exempelvis vinterkläder som inte används..

Knetten - Skulle man få kunna se er planlösning, och få höra vad du är extra nöjd över?

Vad gäller trender, och vad som är modernt så hakar vi på en del men inte andra. Vad gäller öppen planlösning, och tydlig kontakt mellan vardagsrum och kök är det så vi vill att det ska vara. Vi kommer också att ha öppet upp till taknock över vardagsrum för att skapa kontakt melln våningsplanen. Ja, det kanske inte är så praktiskt men om vi behöver ytan i framtiden så får vi lösa det då

En del beslut är tagna, vad gäller planlösningen, de är lite grann de som är utgångspunkten för resterande lösningar.
* Entre som sticker ut från huset
* Tvättstuga i anslutning till entren, med plats för förvaring av träningskläder, arbetskläder, sorterad tvätt i flera tvättkorgar
* Badrum med en yta på 10 kvm, med hörnbadkar och dusch. Gärna dubbla tvättfat, men ej nödvändigt.
* Klädkammar, i anslutning till tvättstuga och gärna till entren men ej nödvändigt.
* Klädkammare i samtliga sovrum, inga fasta garderober i rummen.

Fler tips, och kritik på mina ideer. Ska försöka fixa in planlösningen, men jag vet inte hur jag ska rita den på datorn och i vilket program

/ Informationsinsamlande jennyn
 
Mina erfarenheter är

1) Se till att ni ritar ett hus som ni har råd med. Allt annat är oviktigt.
2) Rita ett vinkelkök med plats för ett 6-personers matbord. Köket är den mest använda delen av huset. Gör gärna köket 20 kvm eller så.
3) Rita in en groventre med panna och tvättstuga.
4) Rita en ljus hall med fönster som är ca 1.5 meter bred och har plats för ytterkläder.
5) Barnens sovrum och arbetsrum ca 8-10 kvm.
6) Föräldrasovrummet ca 12-14 kvm. Se till att det finns gott om plats för garderober.
7) Ett badrum samt extratoa med dusch.
8) Rita 1 1/2 plans ca 100 kvm i botten 50 kvm uppe.
9) Rita vardagsrummet ca 22-25 kvm.

Rita ett konventionellt hus med sadeltak. Jag håller med om att jag är fruktansvärt tråkig ;D. Kontakta IKEA för råd om köksplanering, och använd gärna deras köksplaneringsverktyg. Enligt min erfarenhet lägger många alltför mycket tid på skit och statussymboler som inte tillför någonting, men det är köket som bestämmer om man trivs eller inte.

Alla människor jag känner tillbringar 50% av sin vakna tid inomhus i köket, ändå skall det krånglas till. Ett stort köksrum med vinkelkök (utan köksö) och korrekt placering (fråga IKEA) av de olika funktionerna gör att barnen kan läsa läxorna tillsammans vid matbordet medans hemmafrun lagar till måltiderna vid spisen och far i huset slaktar det nyskjutna rådjuret vid diskbänken och dotterns pojkvän renoverar MC:n i tvättstugan och den andra dotterns pojkvän sitter och surfar vid datorn som står i ett hörn. Allt på en gång utan konflikter om utrymmet och för en trevlig samvaro.

Detta var som sagt mina erfarenheter...
 
Hej igen!

Eftersom ni inte har barn ännu, låt mig komma med ett par ytterligare inspel:

Ni vill gärna ha öppet upp för att "skapa kontakt". Jättehärligt med rymd och öppet, det kan jag hålla med om, men tänk också på detta: Antag att en annan barnfamilj är på besök. Framåt kvällen sätter ni på en film till alla barnen i allrummet på övervåningen. Plötsligt, i hela det stora huset, finns det ingenstans som de vuxna kan sitta och prata i fred utan att höra filmen och barnen, eftersom det är öppet mellan våningsplanen och in till köket. Vi är alla olika, så känn efter själva vad ni vill ha, men ägna en tanke åt ljudmiljön. Själva älskar vi ljus och rymd, men valde ändå bort "öppet upp" av detta skäl och för att få mer golvyta på öv.

Någon tyckte att 8-10 kvm var lagom till barnrum. Själva tycker vi att minst 12 kvm är att föredra, eftersom vi vill att barnen ska kunna leka med 1-2 kompisar inne i sina rum och även stänga om sig utan att det känns supertrångt.

Lycka till med planeringen, det är svårt men roligt  ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.