Tomten är resarverad nu ska vi bara välja vilket hus. Men till dilemmat. Vad ska vi sätta som tak?
Ett begagnat hus från 70talet med gammalt kök och badrum går för
ca 3000000. tomten vi köpte kostade 600000:- . Vi har ca 250000 i kontant
och inkomster på ca 70000 före skatt inga lån förutom csn på 1500 i månaden
och ett barn i hushållet. Så var skulle ni lägga taket? taksamm för svar
 
Kolla med banken va de säger. Är ju de som bestämmer va ni får lägga.
 
Banken kommer att säga att ni kan låna massvis, men det är ju rätt ointressant vad det absolut mesta man kan få låna är.

Det intressanta tycker jag är vilket lån som är förenligt med ett rikt liv. Vad ni betecknar som ett rikt liv är det bara ni som kan svara på, men jag kan ju ändå spekulera lite, eftersom du vill ha svar.

Om jag förstår saken rätt har ni köpt tomten kontant för 600k och har 250k kvar kontant. Vad gäller inkomsterna är fördelningen viktig. Ni har mer pengar efter skatt om det är 35+35 än om den är 50+20.

Dessutom, hur säkra är dessa inkomster och har ni fler barn i planerna?`

Om vi räknar på att ni tjänar 40+30 och har mycket säkra inkomster så blir det kanske nästan 50k kvar efter skatt, dra ifrån 1500 för csn, 3000 kr i drift, 16000 för de vuxnas leverne, 3500 per barn (låt oss räkna med två barn), 10 000 kr för amortering och renovering och 2500 kr för sparande.

Kvar till ränta har ni då ca 10 000 kr i månaden. Med en ränta på 5,5% motsvarar det ett lån på drygt 3,1 miljoner.

Jag skulle inte rekommendera att låna mer än 3 miljoner, och jag skulle vilja behålla en kontantbuffert på minst 100 000 kr. Det innebär att ni har högst 3,15 miljoner kvar att bygga för. Om ni siktar på att bygga för 3 miljoner så klarar ni normala fördyrningar (men inte onormala fördyrningar). Klarar ni er med att bygga för 2,5 miljoner får ni en god ekonomi, förutsatt att ni inte slösar i övrigt.
 
Microkatten
Håller med ordain! Till oss sa banken att vi kunde låna bortåt 4 milj, men det blir ju en orimlig månadskostnad...det är bara ni som kan göra en uppskattning på hur mycket ert boende får kosta!

Tänk också på hur mycket ni vill amortera och vilket tidsperspektiv ni har. Vill ni ha en billigare månadskostnad som pensionärer (eller tidigare) så bör man räkna in det i amorteringsplanerna.

För att få en uppfattning av vad er nuvarande levnadsstandard kostar, så kan ni t.ex. räkna ut vad förra året kostade er totalt. Gör sedan ett kalkylark med olika låne-, ränte- och amorteringsalternativ, lägg in förra årets levnadsstandardssiffror och gör en uträkning vad den framtida månadskostnaden blir efter 1 år, 5 år, 10 år osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.