Vi har lämnat in offertförfrågan till ett försäkringsbolag på vårt nybygge av 160+40 kvm villa. Vi har lejt en byggfira som gör grunden och huset helt klart utvändigt. Sedan gör dom innerväggar fram till spackling men sedan tar vi över själva. Sen har vi ochså all VVS och all el inräknat i det fasta pris vi har av byggfirman.
Nu till vår fråga:
I offerten från bostadgaranti har vi bara tagit med det som byggfirman gör åt oss. Vi har således inte alls tagit med det material vi själva kommer att sätta in, såsom golv, köksinredning, badrumsmöbler och fasta garderober. Detta gör ju förstås att priset på försäkringen är relativt lågt, ca 12000 kr eller 1% av byggkostnaden. Tycker ni att man borde ha tagit med mera eller är det bara att vara glad över priset? Kan detta förfarande straffa sig i framtiden???

Vi har eget avlopp och egen vattenbrunn och dessa är inte med i försäkringen. Dock är ventilationen det, även om jag gör den installationen själv. Bergvärmepumpen är också med.
 
Enligt gällande bestämmelser skall även det arbete byggherren själv utför vara försäkrat. Detta har varit mycket omdiskuterat på detta forum, som du kanske vet, eftersom försäkringsbolagen inte behöver betala ut något om en skada sker till följd av fel orsakade av byggherren.
Så om byggnadsinspektören inte kräver att dessa delar skall vara försäkrade finns det ingen anledning att försäkra detta.
 
Vi bygger ALLT själva och när jag teckande byggfelsförsäkring hade jag samma funderingar.

Det går alltid att komplettera försäkringen om det är saker som dyker upp under byggtiden. Se till att ta det innan färdigställande bara.
 
patkro skrev:
. Detta gör ju förstås att priset på försäkringen är relativt lågt, ca 12000 kr eller 1% av byggkostnaden. Tycker ni att man borde ha tagit med mera eller är det bara att vara glad över priset? Kan detta förfarande straffa sig i framtiden???
Byggfelsförsäkringen är inte bara till för att skydda dig!
Den är även till för att skydda en eventuellt framtida köpare som kan komma att köpa ditt hus inom 10 år efter det färdigställts. Utan försäkring för det egna arbetet så får ni betala för byggfelen själva!
 
Ursäkta om jag låter lite bitter nu men efter vad som framkommit om byggfelsförsäkringar det senaste året så får man nog betala eventuella fel själv ändå.

Jag ställde en fråga här på forumet för ett tag sedan och inte någon av de som svarade i min "omröstning" hade fått ut någon ersättning för byggfel.

Själv så såg jag till att betala så låg premie som möjligt på denna "straffskatt" som kallas för byggfelsförsäkring.
 
Snailman
Robert_Maria skrev:
Själv så såg jag till att betala så låg premie som möjligt på denna "straffskatt" som kallas för byggfelsförsäkring.
Och hur ser man till detta? Tänkte oxå göra 'allt' själv...

Edit, ok har läst lite här nu, får antingen satsa på dipens eller att materialet undersitger 10 basbelopp, man får väl såga virket själv osv... :D Några kreditiv lär jg inte behöva...
 
Genom att bara ta med sådant som är absolut nödvädigt. Vitvaror till exempel omfattas ändå inte av en byggfelsförsäkring så varför inte räkna bort dem... Till exempel. ;)
 
Robert_Maria skrev:
Ursäkta om jag låter lite bitter nu men efter vad som framkommit om byggfelsförsäkringar det senaste året så får man nog betala eventuella fel själv ändå.

Jag ställde en fråga här på forumet för ett tag sedan och inte någon av de som svarade i min "omröstning" hade fått ut någon ersättning för byggfel.
Jag känner personligen till ett fall med en villabyggare som gick i konkurs.
Efter sig lämnade de 10 kunder som hunnit mer eller mindre långt i sin byggprocess.
De flesta dessa hjälptes genom Garbo så att de fick sina hus färdigställda.
OK, det kostade självrisken (20.000kr) mer än ursprungskontraktet, men de slapp ut och jaga ny entreprenör, förhandla om pris och få bygget mycket mer försenat.
Endast de som inte hunit starta bygget och de som baar hade målning och tapetsering kvar valde att inte utnyttja försäkringen.
Dessutom har nu dessa kunder möjlighet att få garantiarbeten utförda upp till 10 år efter konkursen.

..........visst förtjänar försäkringsvillkoren att kritiseras, men att hävda att försäkringen är helt meningslös är att ta i.
Möjligen kan den vara meningslös för självbyggare som inte anlitar någon under byggprocessen.
 
Jag tror att du blandar ihop de två olika försäkringarna "byggfelsörsäkring" och "färdigställandeförsaäkring" i ditt inlägg.

Färdigställandeförsäkringen går att klara sig utan med väl avvägda "lyft" och lite koll. Man ska aldrig betala i förskott för något.
 
volvo skrev:
Jag känner personligen till ett fall med en villabyggare som gick i konkurs.
Efter sig lämnade de 10 kunder som hunnit mer eller mindre långt i sin byggprocess.
De flesta dessa hjälptes genom Garbo så att de fick sina hus färdigställda.
OK, det kostade självrisken (20.000kr) mer än ursprungskontraktet, men de slapp ut och jaga ny entreprenör, förhandla om pris och få bygget mycket mer försenat.
.
För färdigställandeförsäkringen, som är den som blir aktuell om entreprenören går i konkurs innan bygget är klart, uttas ingen självrisk.
Före 2005-01-01 var det så att försäkringsbolaget, (om beställaren inte betalat för icke utfört arbete, förskott), gick in och färdigställde entreprenaden. Precis som Volvo skriver.

I och med att lagen ändrades 2005-01-01 täcker numera färdigställandeförsäkringen inte hela kontraktsbeloppet utan endast 10 %. Detta belopp är avsett att täcka den merkostnad som säkert uppstår om ny entreprenör skall anskaffas.
Detta är en försämring i villkoren som många inte observerat.  

Av denna anledning krävs inte bankgaranti på mera än 10 % av kontraktsbeloppet, om entreprenören väljer att lämna en sådan i stället för att teckna en färdigställandeförsäkring.
 
kul, det här har jag inte tidigare sett, att man har avtal -fram till spackling- ingår då även slipning av spackeln, eller.. :)
 
Det primära i hela denna kråksång, med misslyckade husbyggen, är ändå att inte betala för något jobb som man som byggherre inte godkännt. Försök att gå tillbaka till GAR-BO och begär hjälp, om ni betalat in slutsumman, då blir dett kalla handen.
Bättre att hålla inne betalningen till huset är färdigt, då slipper man att ha med de där skurkbolagen att göra. Har Ni betalt, då har ni också godkännt jobbet. ;)
 
Robert_Maria skrev:
Jag tror att du blandar ihop de två olika försäkringarna "byggfelsörsäkring" och "färdigställandeförsaäkring" i ditt inlägg.
Nä, frågan om byggfelsförsäkring har jag tagit upp i mitt tidigare inlägg.



Men orsaken till att så få kan se nyttan av denna delen av försäkringen är att det inte gått så många år ännu.
Dolda fel som dyker upp inom 10-årsperioden kan ju dyka upp närsomhelst.
 
volvo skrev:
Jag känner personligen till ett fall med en villabyggare som gick i konkurs.
Efter sig lämnade de 10 kunder som hunnit mer eller mindre långt i sin byggprocess.
De flesta dessa hjälptes genom Garbo så att de fick sina hus färdigställda.
OK, det kostade självrisken (20.000kr) mer än ursprungskontraktet, men de slapp ut och jaga ny entreprenör, förhandla om pris och få bygget mycket mer försenat.
Endast de som inte hunit starta bygget och de som baar hade målning och tapetsering kvar valde att inte utnyttja försäkringen.
Dessutom har nu dessa kunder möjlighet att få garantiarbeten utförda upp till 10 år efter konkursen.

..........visst förtjänar försäkringsvillkoren att kritiseras, men att hävda att försäkringen är helt meningslös är att ta i.
Möjligen kan den vara meningslös för självbyggare som inte anlitar någon under byggprocessen.

Håller fullständigt med dig Volvo
Nu när man fått nys om att det inte ens är tecknat en byggfelsförsäkring på vårat bygge och vi mest troligt kommer att hamna i en tvist så skulle jag gladeligen ha haft försäkringen nu.. För vad som än gäller så bottnar allt i att jag inte har denna försäkring.. Surt för mig som konsument, man e ganska rättslös just nu.. Och det tråkiga e att jag kan inte ens teckna den i efterskott >:( Än fast huset inte e helt färdigt. :(
 
Robert_Maria skrev:
Ursäkta om jag låter lite bitter nu men efter vad som framkommit om byggfelsförsäkringar det senaste året så får man nog betala eventuella fel själv ändå.

Jag ställde en fråga här på forumet för ett tag sedan och inte någon av de som svarade i min "omröstning" hade fått ut någon ersättning för byggfel.

Själv så såg jag till att betala så låg premie som möjligt på denna "straffskatt" som kallas för byggfelsförsäkring.

Om man nu bygger allt själv förutom resning av stomme och eldragning osv. Vad ska man ta med som "övrigt material som byggherren själv bekostar"? Trappa, tapeter, fönster, kakel, golv, väggae, kök??? Det blir väl antaligen billigare om man "hoppar" över lite utgifter. Hur mycket har folk skrivit som övrigt byggmaterial? Någon som kan svara mig på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.