Vad är smartast/rätt.

Lägga färdigt golv och sen ställa dit och montera alla köksskåp eller ska det stå på en skiva som är lika hög som golvet?
Även fast jag tänkt ha golvsockel är det väll inte bra om skåpen står direkt på (i det här fallet) golvspånet och hamnar nedanför färdiglagt golv?
Har ännu inte bestämt om det blir vinyl, laminat, trä klickgolv om det har betydelse?
 
Vi valde att ställa köksskåpen på undergolvet och som sista steg i köksrenoveringen lägga golv och tapetsera väggarna. Dels så slipper man riskera att skada golvet under byggprocessen och dessutom så slipper jag betala för ett par kvadratmeter golv som aldrig kommer att synas. 😉
Ytterligare en fördel som jag ser det är att om jag vill göra en minirenovering av köket i framtiden och byta skåpluckor så kan jag även lätt byta golvet.

Jag kanske ska tillägga att just under diskmaskinen så har jag låtit golvet gå hela vägen in under skåpen. Detta för att golvskyddet under maskinen ska ligga korrekt.
 
Gjorde ett helt golv först sedan köket, ett flytande klickgolv. Bänkskåpen hänger på skena och har stödfötter framtill.
Har ingen köksö, planerar du för det skulle jag inte lagt golvet under sådan.
Täckte golvet med "mjölkpapp" som skydd vid montering av köket.
Det är mitt sätt om man både lägger nytt golv och med nytt kök.
Men nu är det du som måste avgöra hur du vill göra.
 
Finns det nån nackdel om skåpen står nedanför för golvet eller bör man lägga en skiva som är typ lika tjock som golvet så det står på samma nivå?
Jag tror våra skåp står bara på fötter, ingen skena
Det där med att låta golvet gå in vid diskmaskinen låter smart iaf om man lägger golvet efter man ställt dit skåpen 👍
 
K
T TheGame skrev:
Finns det nån nackdel om skåpen står nedanför för golvet eller bör man lägga en skiva som är typ lika tjock som golvet så det står på samma nivå?
Jag tror våra skåp står bara på fötter, ingen skena
Det där med att låta golvet gå in vid diskmaskinen låter smart iaf om man lägger golvet efter man ställt dit skåpen 👍
Nackdelen är att om man inte har golv under köksskåpen och det läcker vatten så rinner det under golvet, dvs svårt att upptäcka. Kan lösas med våtrumsmatta under skåpen, eller bygga upp till samma höjd som golvet eller installera vattenlarm. Fördelen med att inte ha golv under är att du enkelt kan byta golv i köket. Ibland måste man byta golv pga skada/repor etc före man önskar byta design.
 
BirgitS
T TheGame skrev:
Finns det nån nackdel om skåpen står nedanför för golvet eller bör man lägga en skiva som är typ lika tjock som golvet så det står på samma nivå?
Jag tror våra skåp står bara på fötter, ingen skena
Det där med att låta golvet gå in vid diskmaskinen låter smart iaf om man lägger golvet efter man ställt dit skåpen 👍
En annan nackdel är att bänkhöjden blir lägre. Kanske det blir svårt att få in diskmaskinen under bänkskivan.

Diskmaskinen och andra vitvaror som står direkt på golvet ska stå på det riktiga golvet för att säkerställa att det inte blir någon kant som förhindrar att man kan skjuta in eller dra ut vitvarorna och att plastunderläggen under inte lutar bakåt eftersom man då inte upptäcker ett läckage i tid.

Det intressanta är inte om skåpen hänger på just en skena utan om de i första hand hänger på väggen och endast har en mindre vikt på stödbenen (flytande golv funkar) eller om de har all vikt neråt t.ex. köksöar och skåp som står på sockel (golvtillverkarna avråder).

Edit: ordval
 
Redigerat:
O
T TheGame skrev:
Vad är smartast/rätt.

Lägga färdigt golv och sen ställa dit och montera alla köksskåp eller ska det stå på en skiva som är lika hög som golvet?
Även fast jag tänkt ha golvsockel är det väll inte bra om skåpen står direkt på (i det här fallet) golvspånet och hamnar nedanför färdiglagt golv?
Har ännu inte bestämt om det blir vinyl, laminat, trä klickgolv om det har betydelse?
I förra köket la jag parkettgolv under hela köket. Helt onödigt såhär i efterhand.

I nya köket kommer jag inte ha golv under men jag kommer ställa fötterna från köksbänken på 20 cm långa bitar från golvläggningen av parkettgolvet. Fördelen är då att jag slipper lägga 5000 kr på golv ingen ser men jag får ändå bänkskåpen i rätt höjd. Samma sak med diskmaskinen, den ställs också på bitar av parketten.

Som någon skrev så behövs det dock skydd mot vatten och jag kommer ha plastskydd under både diskmaskinen och under diskbänken!
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
K
O Ossian K Olsson skrev:
I förra köket la jag parkettgolv under hela köket. Helt onödigt såhär i efterhand.

I nya köket kommer jag inte ha golv under men jag kommer ställa fötterna från köksbänken på 20 cm långa bitar från golvläggningen av parkettgolvet. Fördelen är då att jag slipper lägga 5000 kr på golv ingen ser men jag får ändå bänkskåpen i rätt höjd. Samma sak med diskmaskinen, den ställs också på bitar av parketten.

Som någon skrev så behövs det dock skydd mot vatten och jag kommer ha plastskydd under både diskmaskinen och under diskbänken!
Förstår inte alla som nämner ”rätt höjd”, det är väll bara att sätta skåpen 14mm högre om man har parkett som är 14mm. De flesta kökstillverkare har ben som går att justera i höjd. Sedan brukar man fästa skåpen i skena eller direkt i väggen. Bara att lägga på ex 14mm (91,4mm) i höjd om man nu vill ha 90cm höjd (man räknar givetvis med bänkskivans tjocklek). Självfallet måste man lägga golv där man ska ha kyl/frys/diskmaskin och eventuellt spis (om man inte kör med häll).
 
K Kirre2021 skrev:
Nackdelen är att om man inte har golv under köksskåpen och det läcker vatten så rinner det under golvet, dvs svårt att upptäcka. Kan lösas med våtrumsmatta under skåpen, eller bygga upp till samma höjd som golvet eller installera vattenlarm. Fördelen med att inte ha golv under är att du enkelt kan byta golv i köket. Ibland måste man byta golv pga skada/repor etc före man önskar byta design.
Ja det är så jag tänker, ett ev läckage.
Dock kommer alla rör ut inne i skåpet under diskhon så ett läckage borde vara lätt upptäck innan det går för långt.

BirgitS BirgitS skrev:
En annan nackdel är att bänkhöjden blir lägre. Kanske det blir svårt att få in diskmaskinen under bänkskivan.

Diskmaskinen och andra vitvaror som står direkt på golvet ska stå på det riktiga golvet för att säkerställa att det inte blir någon kant som förhindrar att man kan skjuta in eller dra ut vitvarorna och att plastunderläggen under inte lutar bakåt eftersom man då inte upptäcker ett läckage i tid.

Det intressanta är inte om skåpen hänger på just en skena utan om de i första hand hänger på väggen och endast har en mindre vikt på stödbenen (flytande golv funkar) eller om de har all vikt neråt t.ex. köksöar och skåp som står på sockel (golvtillverkarna avråder).

Edit: ordval
själva höjden verkar vara justerbar på fötterna så det tror jag inte blir ett problem.
skåpen kommer som sagt stå på 4 ben / skåp, sockel endast för syns skull.
Ja kg tänker lägga golv under maskiner som kyl frys, spis och diskmsk.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.