Haloj! Har precis kommit hem från fjugesta jf-fritid. Jag köpte polen med måtten 6,1 X 3,6. Jag ska gräva ner poolen ca 20cm i backen för att komma i nivå med befintlig altan. Måste man dränera när man sänker ner den så lite. Mycket tacksam för svar.

Jag ska fotta hela arbetet och lägga ut på forumet.
 
Japp, du bör nog dränera gropen. Lägg åtminstone en slang utefter kanterna. Antar att du kommer gräva mer för att sedan fylla på med sand i botten, så att det till sist blir en kant på 20 cm, eller?

Hade jag monterat idag så hade jag troligen också isolerat underifrån med frigolit-block.
 
Jag hade varken dränerat lr isolerat, beror ju på om du har hus med källare lr inte? Samt vilken typ av mark man har, 70% lr mer av värmeförlusterna försvinner ju uppåt.
 
Nej det beror inte på om man har hus med källare. Vill man göra jobbet ordentligt så gräver man ur lite extra, lägger markduk och ett par decimeter 8-16. Då kommer poolen stå torrt. Vill man lyxa lägger man ett lager cellplast, är det väldigt blött lägger man ner dränrör.
 
Zenon skrev:
Har inte sagt något om att inte använda 8-16 lr markduk.
Nej och det har heller ingen invänt mot. Däremot sa du att det beror på om man har hus med källare eller ej och det är inte relevant.
 
Dränering pga husets skull är överskattat om man inte har källare, tycker jag allefall, men har ingen nergrävd pool så är inte 100% insatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.