Vedpanna 25kW.
Ackumulatortank med beredare 1300L.
Ackumulatortank med beredare 500L.
Ackumulatortank utan beredare 500L.
Värmeväxlare.
Ev. 10m2 solpanel. (((Eventuellt))).
Ev. 1 st Elvarmvattenberedare.
Öppet expansionskärl.

Vad är det optimala jag kan göra?
Använda 500L med vvb som 1:a tank och 1300L som slav fast vvb bortkopplad?
1300L med vvb inkopplad och elvarmvattenberedare i serie efter och ren 500L som slav?
Bara elvvb. 1300L utan vvb inkopplad som 1:a tank och ren 500L som extratank?

Sälja VVX?

Alla idéer är välkomna!
 
Jag är lite skeptisk till vvb i tankar. Förstör inte det skiktet för mycket? Fast det kanske inte hinner förstöras så mycket så länge värmeuttaget är större än vvuttaget?
 
Redigerat:
Det är nog precis så, så jag funderar på bygga mig en värmeväxlare som förvärmer tappvarmvattnet från returvattnet från radiatorkretsen innan det går in i första beredaren, på sätt är temperaturskillnaden mindre på inkommande vatten i beredaren och returtempen till acktanken är ännu lägre, dvs ökat nyttjande-volym på tankarna och mindre störning av skiktningen från VVB :)

En sådan värmare skulle man med enkla medel kunna åstadkomma med ett rör eller fyrkantigt rör som mantel och med en kopparspiral som man lindar själv och leder tapprvarmvattnet genom i manteln bör rymma en del vatten för att "magasinera" lite energi så det räcker till när man stortappar VV te.x ett badkar :)

En sådan förvärmare fungerar visserligen bara då radiatorkretsen går :(

/R
 
testa att sälja båda 500l tankarna och köp en ny 1300l utan beredare så får du 2600l i två tankar det blir en lagom plus volym till ca 1 dygn om du har ett normalt hus.Jag hade nog haft kvar beredaren även om det inte är den bästa lösningen för skinktingen.Har man inte värmeväxlare och rör mm liggandetror jag inte att det är försvarbart att bygga speciallösningar.
Men visst är det kul att prova.
 
Redigerat:
rog_ohl skrev:
En sådan förvärmare fungerar visserligen bara då radiatorkretsen går :(

/R
Fast den tiden man inte använder radiatorerna så kanske det inte gör något om skiktet förstörs i tanken?

Nu vet jag inte riktigt hur stor beredaren är i min inkopplade tank men låt säga att den är på 200 L. Kopplar jag bort den så har jag ju fortfarande 1100L till uppvärmning, precis som innan fast utan förstörd skiktning. Skulle vara intressant att veta om man vinner mycket på att ha en extern vvberedning i form av vvx, tappvarmvattenautomat eller vvb.
 
CHEMAS skrev:
Fast den tiden man inte använder radiatorerna så kanske det inte gör något om skiktet förstörs i tanken?
Ungefär så tänkte jag också, VVB klarar att värma tappvatten med lägre temperatur i tanken än vad en TVA klarar, TVA har dessutom nackdel att den ger en "vandrande" tappvattentemp beroende på flöde när man tappar vamvatten och tillgång på varmvatten i tanken = dålig komfort i duschen :mad:, detta problem har inte VVB och den ger varmvatten som sagt vid lägre ackumulatortemp, så därav min ide om att köra en "combo" en TVA-liknande konstruktion som återvinner energi från radiator kretsen (fördel med ökad energiutnyttjande av ackumulatortankarna dessutom) och förvärmer tappvattnet så temperaturskillnaden i beredaren inte blir så brutal med förstörd skiktning som följd :rolleyes:

Nu j-klar ska det svetsas i vinter och testas med förvärmare till tappvarmvatten

Ungefär så här kommer det nog att se ut i min anläggning, den "rosa" behållaren är VVX för förvärmning ...

http://web.telia.com/~u35405265/Pannrummet/Ackumulatorkoppling/Beta/Ackumulatorkoppling%20v5.0.PNG

Om man gör den 250x250x1500mm så rymmer den dryga 90 liter. och returtempen är kanske ~30°C om man lyckas trimma elementen väl, och kallvatten här är kallt, ~4°C

Jag räknade ut att man borde utan större problem gå att få in en ~10 meter lång spiral av cu22 i den måttade "tuben", då är det bara dags att försöka räkna på det då :surprised:.
få se nu ... eh.. någon som vet nått om hur man räknar ut hur stor "vvx" ett cu22 kopparrör har vid ett givet flöde mm , och vad mer man måste ta in i beräkningen?:confused:

/R
 
rog_ohl skrev:
[länk]
Imponerande kopplingscheman du har gjort! Vilket program har du gjort dom i?
 
aprilia-tobbe skrev:
testa att sälja båda 500l tankarna och köp en ny 1300l utan beredare så får du 2600l i två tankar det blir en lagom plus volym till ca 1 dygn om du har ett normalt hus.Jag hade nog haft kvar beredaren även om det inte är den bästa lösningen för skinktingen.Har man inte värmeväxlare och rör mm liggandetror jag inte att det är försvarbart att bygga speciallösningar.
Men visst är det kul att prova.
Det kanske man skulle göra men om inte kanske detta skulle vara något: Koppla in 500L med beredare som första tank och ha 1300L med urkopplad beredare som slav? Då är det ju bara 500L minus beredarvolymen som skiktet förstörs av vvb. Låter det bra?
 
Eller använda mej av 1300L som första. Ställa 500L med beredare upponer och dra kalltappvattnet därigenom först och få en förvärmning. :D
 
Immobil skrev:
Imponerande kopplingscheman du har gjort! Vilket program har du gjort dom i?

Tackar tackar :D




Det är ritat i ... håll i er nu ... paint :eek:

/R
 
Det kanske man skulle göra men om inte kanske detta skulle vara något: Koppla in 500L med beredare som första tank och ha 1300L med urkopplad beredare som slav? Då är det ju bara 500L minus beredarvolymen som skiktet förstörs av vvb. Låter det bra?
Nu är jag inte proffs på detta men isåfall skulle jag koppla dom i serie och ta ut radiator kretsen en bit under beredaren.På det viset kan det finnas vv ganska länge även när tankarna börjar ta slut. en el patron i 500l tanken kan nog vara att rekommendera .Om det sedan är lönt att mecka med för värmning av vv i returvatten låter jag andra ta ställning till.
Frågan är hur den oanvända vvb i 1300l tanken på verkar ett sådant system?
Beträffande värmeväxlaren.Om du har tankar på solvärme så spara den för det.Annars Kan du ju ta den tomma 500 l i stället och använda den för vv men då drar det i väg med mer prylar att köpa.Visst förvärma vv men den största vinsten med TVA är mot solfångar system på sommarn när den mesta energin går till vv.På vintern när värmen drar mer så spelar varmvatten returen mindre roll.Då får man i stället sänka returtempen på radiatorena.
 
Redigerat:
Att förvärma VV på radiatorreturen har ett fel: Det funkar bäst när det gör minst nytta.

Sommartid halverar man eldningarna om man får ner tempen rejält i tanken innan det måste eldas igen men då har man ingen retur från radiatorerna att kyla. Vintertid däremot påverkar inte lite VV-uttag situationen så mycket.

Anslut ev förvärmare till tanken istället!
 
Jag sitter precis och försöker räknar på det att förvärma tappvatten med returvattnet från radiatorkretsen och hur mycket man vinner på det, och halkar då in på samma ide som Matss

Man bygger sig en "termos" som man kopplar mellan topp och botten som får gå med självcirkulation allt eftersom den kyls av

Räknar på att göra den 350x350x1000mm, då rymmer den dryga 120 liter och då kan man enkelt linda en spiral av cu22 på 25meter i den, och den funkar oberoende av radiatorflöden, ett cu22-rör på 25meter rymmer nästan 10 liter, det blir nog en fin förvärmare :p

Man bör nog montera en stryp ventil i botten till retur till tanken så att man verkligen kyler ned den i botten ordentligt innan vattnet får tvingar sig nederst i botten på tanken :rolleyes:

Någon som vet mer exakt hur man räknar flödes-värmeväxling önskas :D

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.