En del mindre missar upptäckte jag efter kamin och skorsten blivit installerat som ändå var ok.

Nu när jag granskat installationen lite till upptäckte jag ett par saker till.

* En täljsten har en nagg (1x2cm)

* Kaminen står inte rakt, den är vriden!! det skiljer ca 10-15mm på mått till bakomvarande vägg på nedersta sektionen på ena sidan (handöl 26T), sedan något mindre på de andra modulerna Låter inte så mycket men efterssom det går en infräst linje vertikalt i täljsten så blir den undre sektionen att ligga ca 10mm offset från de övre, osnyggt. Dessutom ligger en glasskiva framför och parketten med dess plankor som ger en del referenser som tydliggör att den står snett.

Hur pass perfekt ska man förvänta sig att installationen ska vara? Det är ju ändå en del pengar....
 
Jag skulle iaf framföra mina klagomål och se vad de säger, vet inte vad man ska förvänta sig men jag skulle vilja ha allt prickfritt :)
 
Gör man det själv så ställer man ju grejerna rakt, speciellt där det finns referenslinjer i både golv och på kaminen blir det inte snyggt.
Jag har ingen aning om hur svårt det är men när jag lejer bort nåt som kostar så in i h-e mycket som hantverkare kostar vill jag ju vara nöjd efteråt, dvs det ska vara bättre och snyggare än vad jag själv kan göra det.
Man kan aldrig veta med konstruktörer heller :) men har man fräst ett vertikalt spår i täljstenen så måste man väl ha räknat med att konstruktionen gick att placera rakt?
Sen kan det alltid tillkomma nåt när man gör saker i efterhand som gör att det är omöjligt att få till det som planerat, jag skulle nog fråga varför det ser ut som det gör och markera att jag inte är helt nöjd alla fall.
 
Jahopp, då har jag framfört mitt dilemma men det var för mycket att hålla i huvudet så i butiken lovade de att montören skulle ringa mig igår... inget ljud från mobilen än i.a.f.

Det är en välrekommderad firma så vi får se vad som händer på måndag. En intressant detalj är att i.o.m vridningen så klaras inte måttet på 100mm till bakomvarande vägg på ena sidan, besiktningen av sotare sker på tisdag, intressant!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.