Hej!

Jag är i full färd att leta hus just nu, men har lite funderingar kring just pris. Jag är för nuvarande spekulant på ett objekt i relativt dåligt skick, men med ett läge som är mycket bra. Huset ligger i en mindre kommun.

Jag har kollat upp att nuvarande ägare gav ungefär 1.4 mkr år 2009 (utgångspris 1.2). Nu 6 år senare vill de ha 300 000 kronor mer. Det som har gjorts under ägandeskapet av fastigheten under dessa år är:

  • Ny Luf/luftvärmepump.
  • Nya fönster, altandörr, hängrännor och stuprör.
  • Klinkergolv lagt i större delen av källaren, proslin utbygg i badrummet.
  • Nytt kök samt nytt elskåp och jordfelsbrytare.


Jag får dock känslan av att det inte är en high-end renovering. Köket verkar inte vara det absolut billigaste, men nära inpå.

Är det rimligt att priset nu är på 1.7 mkr, när det är ganska uppenbart att både tak och dränering behövs göras?

Huset ligger i nord-västra Skåne.

Svårt att svara något specifikt förstår jag, men spekulationer med bra motiveringar välkomnas.
 
nexustwins skrev:
Är det rimligt att priset nu är på 1.7 mkr, när det är ganska uppenbart att både tak och dränering behövs göras?
Det är ju helt omöjligt att svara på, vad tycker du att det är värt? Hur har prisutvecklingen varit i området de senaste 5-6 åren?
 
Läget har betydligt större betydelse än husets skick. Ett exakt likadant hus är kanske värt 5 miljoner i Stockholm eller 250 000 utanför Vilhelmina. Så kolla upp andra husförsäljningar i området och jämför med dem.
 
Nu vet vi ju inget om den allmäna prisutvecklingen i området, eller om det ursprungliga priset var rimligt. Men om det är i ett område med någorlunda rimlig prisutveckling så är väl en uppgång med ca 20% på 6 år rätt rimlig.

De investeringar som är gjorda under tiden ser ju inte ut att vara speciellt höga (en luft luft värmepump kostar väl 5 - 50 000 ofta typ 30 000). Nytt kök kan vara hur dyrt som helst, men är det en snikrenovering så kan det ha kostat under 30 000. Så jag tror man skall jämföra priset med den allmäna prisutvecklingen i området. och givetvis också jämföra absolut pris mot jämförbara objekt i området.
 
Tror jag vet vilket hus du syftar på.
Och jag tycker nog att det är rimligt. Slutpriser på liknande hus (ganska litet hus) i samma område ligger mellan 1,5-1,9 mnkr. Större hus ca 2,2-4,0 mnkr.
 
Tack för alla svar! De har i pekat mig i någorlunda rätt riktning, har i varje fall fått en aning om vad som skulle vara skambud och vad som inte är det. :)
 
O
Det bästa är att kolla vad husen runt omkring går för... Då får man ett hum...
 
Husen runtomkring är svåra att jämföra med, då skicket på dessa är mycket varierande dessutom är ytan mycket olika. Här kanske kvadratmeterpriset hade indikerat dock. Skicket på bostäderna är i många fall, mycket dåligt eller i nästintill perfekt. Det här, är någon stans där emellan.

Hursomhelst, tycker någon att huset var värt en bit över utgångspris (det har lagts ett bud med andra ord). Jag kan inte riktigt hålla med där, så istället letar jag vidare efter andra hus.

Tack för svaren! :)
 
Martin Eves skrev:
Edit Taxeringsvärdet ska motsvara 75 procent av fastighetens bedömda marknadsvärde två år före fastighetstaxeringen
Fast det där är ju en sanning med modifikation, taxeringsvärdet är ju en hittepåsumma ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.