Jag vill ha lite växter som blir gröna tiiidigt för att man ska känna
att våren verkligen kommer, hos oss ligger allt efter med 3 veckor vilket
inte känns så kul alltid!

Finns det några tips om växter som blommar / blir gröna
tidigt?
 
T.ex. Forsytia, Norsk brudspirea, Ribes, Deutsia
 
eh...zon 3? det är i roslagen, 4 mil norr om stockholm...
 
Snödroppar, krokus är ju tidiga. Hassel blommar väldigt tidigt. Julros sen eller tidig hur man nu ser på det. Och jag har hittat en gul ros (kommer tyvärr inte ihåg namnet) som blommar till frosten tar den (typ December :) ). Allt klarar sig här hos oss i mitten av mälaren.
 
hmm....men jag var ute efter typ buskar och träd mer...
 
Perennen Plymspirea (Rosaceae Aruncus silvestris) kommer tidigt och är väldigt frodig. Den kräver djup näringsrik jord men är annars tålig (kan odlas upp i Norrbotten också - den blir ännu pampigare i norr). Kräver på sikt en dryg kvadratmeter - sätt gärna flera tillsammans av både hon-och hanplantor. Tycker man om vårlökar är den kanonbra - när lökarna blommat ut täcker plymspireans bladverk de vissna lökbladen som ju helst skall ligga kvar. Den blir dryga metern hög.

Det tar ca 4 år innan plantan blivit fullvuxen. Sedan kan den stå på samma plats i många många år.
 
Buskar och träd: - Grävaren nämnde ju ribes och av det släktet tror jag att måbär är allra tidigast. Några hus i grannskapet har klippt häck av måbär som grönskar tidigare än alla andra häckar häromkring. Väldigt fräsch, lysande ljusgrön färg när bladen är unga.

Vid dagiset där våra barn är nu finns grupper av små buskträd , något slags prunus, som blommar väldigt tidigt och rikligt. Jag tror att det kan vara körsbärsplommon, prunus cerasifera.
 
Måste skrivit något olämpligt i mitt tidigare inlägg eftersom censur personalen raderat inlägget.. :confused:

En del av mina körsbärsträd blommar tidigt, förra vintern smygblommade det ena redan i januari.
 
Jag gillar olvon, kan rekommendera Viburnum carlesii, får små vitrosa blommor i stora kompakta klasar, doftar fantastiskt och bodnantense som har lite spretigare blomklase, blommar tidigare på bar kvist. De får röda bladskaft och mörkt gröna lansettlika blad. I år klarade den sistnämda -14 utan att knopparna tog skada. Du kan ju också laborera med vart du planterar buskarna eller sätta upp vindskydd eller i lä av något så slår de ut tidigare. Om man bortser från vedartade buskar så finns det tidigblommande pioner som idag är ca 25 cm höga i min trädgård (zoon 4) och har en häftigt bladverk, blåröd rödbrun och allt däremellan beroende på sort.
Om du gillar barrväxter så finns det dvärgsorter eller pelarformer som inte drar iväg och täcker grannskapet. Prova också att sätta några buxbom de är ju vintergröna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.