Hej! Jag har en fundering på följande. Om jag ska anlita en hantverkare, för att göra om ett badrum, som har f-skattsedel, vad blir billigast att göra:

Alt 1. Jag låter han göra ta jobbet på sitt företag och fakturerar mig efter att ROT avdrag på utfört jobb har gjorts.
Alt 2. Jag anställer han privat och betalar lön + sociala avgifter och gör sedan ROT avdrag på utfört jobb. (Får man göra det???).

det kanske inte är nån skillnad?:S Men nån har sagt till mig att alt 2 ska vara billigar...
 
Punkt 2 kan du glömma, inte enligt regelverket och vilken hantverkare skulle sen gå med på det?

/Kent
 
Jah har hört att det går att göra alt 2. Har en hantverkare som går med på det...
 
Lycka till, kan dock vara vettigt att kolla med Skatteverket först.

/Kent
 
Redigerat:
Om nu skattemyndigheten godkänner upplägget, vad gör du om han slår sig på tummen första dagen och sjukanmäler sig i 7 dagar som du får betala sjuklön för?
 
Här är skatteverkets svar på "alt. 2" -> Länk Skatteverket
Driver du någon form av bolag går det alltså bra men inte om du driver "enskild firma".
 
Sedan måste hantverkaren ha FA-skattsedel och är visst inte självklart att man får.

Protte
 
Handelsbolag är förmodligen det smartaste valet om du ska anställa då det bara krävs två personer för att starta och ingen kapitalinsats.

Har en bekant som funderar på att göra ett husbygge på det sättet för att få ner totalkostnaden. Kräver dock stor insats av en själv då man måste vara projektledare (om man inte anställer en sådan också.)
 
BOOOF skrev:
Alt 2. Jag anställer han privat och betalar lön + sociala avgifter och gör sedan ROT avdrag på utfört jobb. (Får man göra det???).
Du kan precis som redan påpekats inte anställa honom som privatperson och göra ROT-avdrag; ROT-avdrag görs på fakturerat belopp, inte på löneutbetalningar.

Om du inte idag har ett AB, är van vid personalfrågor, och har färdiga försäkringar som täcker ditt ansvar som arbetsgivare och dina arbetstagare, så skulle jag glömma det upplägget.

Som arbetsgivare har du ansvar för dina anställda, även för en visstidsanställd. Du får betala din anställda hantverkare även när han eller hon är sjuk, du kan inte avskeda honom hur som helst bara för att han inte gör sitt jobb, du kan inte få någon ersättning av honom när han gör fel eller blir försenad. Du ansvarar helt och hållet för hans arbetsmiljö, etc.

Garantin på jobbet blir det du själv som får stå för.

Han får all frihet, du får allt ansvar.
 
Hantverkare med A-skattesedel
Det går att nyttja ROT-avdraget även om en privatperson anlitas. Avdraget gäller då den arbetsgivaravgift som annars skulle utgå vid anställningen. Avdraget redovisas sedan i en förenklad självdeklaration. För att redovisa avdraget rätt är det bäst att kontakta Skatteverket för besked.

Vad menas med detta då?
 
BOOOF skrev:
Hantverkare med A-skattesedel
Det går att nyttja ROT-avdraget även om en privatperson anlitas. Avdraget gäller då den arbetsgivaravgift som annars skulle utgå vid anställningen. Avdraget redovisas sedan i en förenklad självdeklaration. För att redovisa avdraget rätt är det bäst att kontakta Skatteverket för besked.

Vad menas med detta då?
Det kände jag inte till, men det verkar faktiskt som att man kan göra ROT-avdrag för personer med A-skatt som man anställer privat. Mer information finns här.

Det verkar dock inte fungera med personer med FA-skatt.

Däremot är jag fortsatt mycket tveksam till att det är vettigt. Mellan dig och en anställd är det den anställde som anses svagast och som skyddas mest av lagen. Du är ansvarig för det den anställde gör.

När du är konsument är det du som köpare som anses svagas och som skyddas mest av lagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.