murak
Vi går i bygga eller köpa/renovera hus-tankar.

Vi vill låna max 2,1mkr till att antingen köpa en "smålandsvilla" och göra en del arbete själva eller köpa ett beg hus och renovera själva. Saker som duschblandare, köksblandare, vattenrörsdragning etc måste vi dock låta ett proffs göra.

Min undran är då om man generellt tjänar på att köpa blandare och material etc billigt på rea när man stöter på ett bra erbjudande och sedan låter en hantverkare montera, eller om det är bäst att köpa allt från hantverkaren. Min tanke är att det kanske går smidigare för hantverkaren om han själv får välja material och slipper fundera på hur vårt "hopkok" skall passa med varandra?

Alltså, är det värt att börja samla på delar eller är det bäst att köpa "helentrepenad" av hantverkaren?

Tack för ett bra forum =)
 
Svårt att svara på, men jag kan visa ett exempel. P.g.a. frostrisken ville jag byta min vattenutkastare. Jag anlitade ett av våra större VVS-företag. Debiterades c.a 1800:- för materialet (=utkastaren + 1st 15-15- koppling). En identisk vattenutkastare (= samma produktnummer) kostade på rea (flera olika varuhus) c:a 560:- mot normalpris c:a 1000 ! ! !
Känner mig blåst på någon tusenlapp. Har man många speciella blandare, så bör man åtminstone kolla priserna.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Jag har aldrig byggt hus från grunden men har renoverat en del och med facit i hand så blir produkten alltid nästan 100% dyrare när man tar via hantverkaren...
Sen vet jag inte hur hantverkaren ställer sig till att montera prylar som man köpt själv. Någonstans vill de ju tjäna pengar också vilket jag kan förstå...
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Det finns nog många trådar på det här ämnet om du letar och det finns nog inget enkelt svar. Om man ska generalisera så skulle jag säga att om du köper via hantverkaren så blir det dyrt och du får de grejer hantverkaren vill ha. Om du köper själv så blir det billigt och så får du de grejer du vill ha. Men om du ska anlita hantverkare till allt så är det nog inget snack om att det enklaste för dig är att låta hantverkaren stå för både material och arbete.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
När jag renoverade badrummet så köpte jag i princip allt material själv utom tätskikt, rör och byggmaterial. Jag tror jag sparade omkring 10000 på det jämfört med om hantverkarna skulle ha beställt.

Mycket var blocketköp av nya grejor. Många som sålde felköpta grejor. Bara golvvärmetermostaten sparade jag över 1000 kr på.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Vad var det för termostat som du kunde spara över en tusenlapp på??? normalt kostar ju inte en termostat i närheten av tusen kronor.
 
Det hantverkaren förlorar på att du köper grejer själv tar han igen på annat sätt.
Tänk på garantin också. Upplaggt för krångel om nått går sönder. Lättare för dig att då bara ha en motpart.
 
Redigerat:
  • Gilla
murak
  • Laddar…
elmont skrev:
Vad var det för termostat som du kunde spara över en tusenlapp på??? normalt kostar ju inte en termostat i närheten av tusen kronor.
En T2 NRG-Temp. Jag köpte den på tradera för 350:-, sedan råkade elektriken sätta upp den på fakturan av misstag och de tog över 1500:- för den.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
garantin? Para,menar du att om jag köper Mora så får jag ingen garanti men om jag köper Mora genom rörfirman så får jag garantin på den? Jag nöjer mej med garanti på monteringsjobb.
gaia
 
Som flera redan skrivit så kan du med största sannolikhet köpa byggmaterial billigare själv. Dock bör du ha i åtanke att många hantverkare kommer att kräva en högre timtaxa om de inte får förmedla/sälja materialet, och vissa kommer helt enkelt vägra att ta jobbet.
Den bästa (billigaste?) lösningen tror jag är att hitta en seriös hantverkare som går med på att förmedla/sälja materialet för tex 15% påslag, men då måste ni vara tydliga med att påslaget ska baseras på hans verkliga inköpspris efter rabatt annars kan du bli blåst ändå.
 
  • Gilla
0rbitt och 2 till
  • Laddar…
Om du handlar produkter av hög kvalité så brukar aldrig hantverkaren tjorva med att inte vilja ta jobbet.

Finns många ställen där man kan spara lite pengar, men som gabbe1 sa, hitta en bra hantverkare som accepterar egen inköpt material sen låter du hantverkaren sälja lite kopplingar och dylikt så blir alla nöjda.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
gaia skrev:
garantin? Para,menar du att om jag köper Mora så får jag ingen garanti men om jag köper Mora genom rörfirman så får jag garantin på den? Jag nöjer mej med garanti på monteringsjobb.
gaia
Visst får du garanti men tänk dig att det en dag inte kommer varmvatten ur kranen. Vad är felet? Vems är felet?
Då får man antingen ringa rörmockaren eller tex Bauhaus där du köpte blandaren.
Vad gör Bauhaus i ett sånt läge? Skickar dom ut nån eller ber dom dig ta med blandaren till butiken? Du kanske kan montera ner den själv men hur gör tant Agda?
Tar du istället hem rörmockaren och han konstaterar att felet sitter i blandaren, vad händer då? Vem betalar rörmockarens felsökning? Gör Bauhaus det? Eller Mora?

Enklare att bara ha en motpart.
Sen är jag helt emot hantverkarnas ockerpriser på material....
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det viktiga har jag lärt mig är att man har en diskussion med hantverkaren tidigt om vad som gäller. Vissa hantverkare vägrar ta jobbet om de inte får leverera materialet själva. Andra tycker det är helt ok att man har eget material.

Rörisar är enl. min mening de som minst gillar att man har eget material. Vissa av argumenten är motiverade, t ex att lekmän har en tendens att ha material låg kvalité eller helt enkelt fel material. Garanti-argumentet kan man dock ifrågasätta tycker jag.

Elektriker är något lättare att komma överens med ang. eget material och snickare brukar som regel inte ha några problem med eget material.

Det bästa lösningen enl. mig är om hantverkaren står för materialet och fakturerar sina nettopriser plus en viss procent. Detta kräver dock att man antingen litar på att denna är ärlig eller att denna redovisar sina nettopriser.

Skräckexemplet jag har är när en röris skulle leverera golvvärmesystem och ville ha 78 000 + moms. Jag fick exakt samma material för 60 000 ink moms. Uponor hade skickat en material spec utifrån inskickade ritningar. Det enda som rörfirman skulle göra var att koppla ihop fördelarna och provtrycka systemet, slangarna etc skulle lägga ut av oss själva. När jag påtalade prisskillnaden på ca 40 000 och tyckte det var för mycket undrade han var jag fått det priset, vilket var rinkaby. Sen vägrade han gå ner mer i pris än 10 000. Han ansåg att rinkaby förstörde för hela branschen och att montera fördelare och provtrycka var stört omöjligt om han inte fick sälja materialet...
 
  • Gilla
JSvenonius och 1 till
  • Laddar…
8
Trots att det blev dyrare så ångrar jag inte en sekund att hantverkaren fick köpa allt material. Blev lite problem med några av prylarna (inte montaget) och var inga problem att bara ringa hantverkaren som skickade både elektriker och vvsare för att byta prylarna och montera tillbaka allt helt utan kostnad eller strul.

Visst det blir lite dyrare men har man en bra hantverkare som sköter eventuella problem som i detta fall är det värt det.


Sen risken att grejerna blir sena som man själv beställt och hantverkaren kan inte fortsätta arbetet eller att åka runt till 14 butiker land och rike runt nästan det är fan inte värt.

Så tycker då jag.
 
  • Gilla
Lurade och 1 till
  • Laddar…
Kostnad för miniprojekt elinstallation = antal dosor, armaturer mm * ( monteringstid i minuter * arbetskostnad inkl. moms per minut + inköpspris per dosa, armatur mm )

Min erfarenhet efter ett antal mindre elinstallationsprojekt där jag bollat med inköpspriset/inköpsställe är att det totalt sett är billigast att låta elinstallatören välja alla produkter och att ta dem genom denne. Hantverkaren väljer alltid kvalitetsprodukter som de monterar mycket snabbt. Slutresultatet blir också bättre och håller längre. Dessutom mindre problem med underhåll (städa insekter ur otäta eller otillgängliga armaturer t ex).

Dosor, armaturer mm kan förefalla billiga på Jula, Biltema, osv men även om de har samma varumärke tryckt på dem är det ofta stor skillnad i utformning vilket gör att monteringstiden även för en mycket skicklig och erfaren elinstallatör kan bli 3-4 gånger så lång för de billiga dosorna, armaturerna mm jämfört med de produktvarianter denne väljer själv.

Snålheten bedrar visheten, är min slutsats. Det är stor skillnad på plast och plast, liksom på hur väl produkten är konstruerad med avseende på montering.

Ovanstående gäller kanske även rörmokeri, men där har jag ingen större egen erfarenhet.
 
  • Gilla
JSvenonius och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.