20150221_150951.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Jag har en fråga angående min planerade altan som vi ska bygga på framsidan av vårat hus.
Vi ska riva bort den gamla trappan och bygga en ny .
Tanken är att altan ska gå i samma nivå som entré dörren.
Som ni kan se på fotot är det en gamla stenplattor som vi hade tänkt bygga in. Altan ska gå fram till kanten av den gamla sten terrassen.
min fundering är vad tror ni blir bäst angående betongplintarna som ska bära upp altan.
Hur hade ni gjort det? Kommer sätta upp en bärlina längst husfasaden. Hur hade ni gjort med betongplintarna på framkanten av den tänkta altan? Det är frågan jag skulle behöva hjälp med. Ska jag ta bort dom första raden med stenplattor och gräva ner plintar eller kan man ställa dom direkt på dom gamla
plattorna?
Tacksam för alla tips och idéer
Bifogar 2 foton
20150221_151003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser ut som ett stadigt och bra underlag.
Känns överflödigt med plintar och ännu mer överflödigt att gräva ner dem.
Jag hade nog satt altanen ovanpå det där, men annars kan du borra hål för stolphållare i muren.
 
Tack sblixten
..låter rimligt var inte lite på dit spår ..
En fråga till måste vi ha bygglov för detta projekt ? Det är ca 1,15 till dörren, höjden från marksten till entren av huset .
Googlat lite på nätet men hittade lite olika svar.
 
Någon som vet vad jag ska ha för typ av skruv jag ska ha till bärlinan som ska upp på fasaden ?
Bärlinan kommer gå vid nedre kanten vid samma höjd som entrén . Typ vid slutet av teglet .
Som ni kan se är det Mexitegel. Tror att det varit träfasad fram till på 70-talet då dom la på teglet.

Är det FASADPLUGG som gäller då ? eller ska jag sätta upp en extra bärlina på betongen nedanför teglet ?

Hur kan jag ta reda på vad som finns bakom teglet ? några tipps ... eller är det bara att borra direkt i teglet och in med fasadpluggen ?

tacksam för all hjälp.
 
Är det bara en skalmur så vette katten om jag hade vågat dra en bärlina i den.

Men om man är vild and crazy så hade jag testat och borrat utan slag och pluggat i fogen med längre skuv än pluggen så man möjligen träffar en regel eller gammal panel.

Men hade jag byggt hade jag satt bärlinan i grundmuren med plugg eller expander beroende på material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.