Vad finns det för maskiner att blanda betong med förutom en stor betongblandare? Min biltema borrmaskin med "visp" började ryka när jag blandade finbetongen. Tror mig ha sett någon maskin som är gjord för att blanda betong men hittar ingen. Känner inte riktigt för att köpa en stor betongblandare. Jag har väl kvar kanske 200kg finbetong att blanda. Fungerar det med en större med billig borrhammare? Eller hur ska jag lösa det, det är rätt bråttom och jag måste göra det imorgon. Så att gå in på blocket och köpa något gammalt för att sedan sälja igen hinns inte med.

Tror ni en sådan här fungerar? http://www.cheapy.se/webapp/wcs/sto...GBLANDARE_43813_46____ProductDisplayErrorView

Fast helst hade jag velat köpa något i stil med Julas billigaste borrhammare för 299:-

http://www.jula.se/borrhammare-850w-001087
 
Redigerat:
Med spade i en skottkärra.....
 
Bara du kommer upp lite i effekt så kommer troligtvis en vanlig borrmaskin funka bra.

Jag har kört några säckar med en 1000W maskin (när jag inte orkar ta fram blandaren för ett par säckar), det har funkat bra. Man känner att den drar runt bra. Jag har däremot bränt en mindre, ca 400W, maskin med betongblandning.
 
varför hyr du inte en cementblandare om du inte skall blanda mer?
Jag brukar blanda mindre mängder med min borrhammare och visp, köpte dock en egen cementblandare för 2 år sedan och den har används flitigt
 
Einhellen tror jag på har deras röda själv. Den är det bra drag i.
 
Jag har en visp liknande de som länkats tidigare i tråden. Köpte min på lidl när dom hade såna för nåt år sedan. Har funkat ok till det jag använt, mest kakelfix och fog. Det dyker upp billiga sånna lite då och då på olika ställen, men oftast ligger de i den prisklass som de länkade när det är på ordinarie pris.
Är du beredd att offra en billig borrhammare så räcker den nog till till det du ska ha den till just nu. Nackdelen med att använda en borrhammare är att så gott som alla borrhammare innehåller en slirkoppling. Tanken med den är att förhindra att borren hugger fast och maskinen fortsätter att snurra och åsamkar skador på användaren. De är helt enkelt konstruerade så att om motståndet blir för stort frikopplas chucken från motorn. Sättet som det är löst på rent tekniskt innebär att kopplingen slits lite varje gång den utlöser. Så för varje gång den har utlöst minskar kraften som krävs för att den ska utöka igen. I ditt fall innebär det att om du har otur och blandningen går trögt riskerar du att slita hårt på kopplingen med resultatet att maskinen så småningom riskerar bli obrukbar, då kopplingen kan lösa i princip utan något motstånd alls. Men är man medveten om risken och är beredd på att det kan hända så är det värsta man riskerar några hundralappar. Och även om det skulle hända en fyra, fem gånger så kommer du nog igenom dina betongsäckar ändå. I absolut värsta fall så brukar det inte vara några problem att byta verktyg hos de billiga leverantörerna även om man misshandlat det rätt friskt.
 
Jag köpte blandaren på ClasOhlson! Vågade inte köra alltför mycket budget med någon form av borrmaskin, eftersom golvet ska belastas om ett par dagar så var jag tvungen att ha något fungerade idag. Så jag kan rekommendera Cotech blandaren om någon går i blandar tankar:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.