Håller på och "snyggar" till en spiskupa till en gammal bakugn i ett torp från tidigt 1800-tal. På andra sidan murverket finns en öppen spis i vardagsrummet. Trodde jag var klar med kupan nu, MEN då visar det sig att hyllan på spiskupan har spruckit på flera ställen i de olika färglagren och måste göras om.

Har nu tagit bort allt torr och lös puts under täckfärg och kommit ner till relativt fast gammal puts. Känns som jag på något sätt måste mätta den gamla putsen innan jag lägger på ny. Annars är jag rädd att den torra gamla putsen tar all fukt från den nya och så blir den spröd också.

1. Vad finns (vattenglas?) som är lämpligt att mätta den gamla putsen med innan ny påförs?
2. Vad rekommenderas att måla på den nya putsen (Finja KC Kalkputsbruk fin C 0-1 mm) som håller och täcker?

/Rolf
 
  • Renoveringsprojekt av en spiskupa med lös put som har skrapats bort, omgiven av verktyg, byggmaterial och en plåtburk i en byggmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal spiskupa i ett torp där hyllans puts har spruckit och fallit av, med en murslev placerad på hyllan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en spiskupa över en bakugn i ett gammalt torp, med sprucken puts som behöver renoveras. En murslev syns i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Min amatörmässiga åsikt:
1. Du vattnar upp underlaget med vanligt vatten, gärna i några omgångar med början dagen innan om det är extremt sugande som tegel. Använd murarkvast (stor borste) eller pumpsprayflaska.
2. Det lär vara putsat med rent luftkalkbruk, och då putsar man i med samma. Inte KC-bruk.
3. Finbruk duger inte för utstockning. Riktlinjen är att du kan slå på 3 x kornstorleken, dvs. max 3 mm för 1 mm bruk.
4. Lämpligaste färgen lär vara kalkfärg, men det binder bara bra mot kalkbruk, så om du skall måla framgångsrikt med kalkfärg måste du skrapa bort rester av annan färg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Min amatörmässiga åsikt:
1. Du vattnar upp underlaget med vanligt vatten, gärna i några omgångar med början dagen innan om det är extremt sugande som tegel. Använd murarkvast (stor borste) eller pumpsprayflaska.
2. Det lär vara putsat med rent luftkalkbruk, och då putsar man i med samma. Inte KC-bruk.
3. Finbruk duger inte för utstockning. Riktlinjen är att du kan slå på 3 x kornstorleken, dvs. max 3 mm för 1 mm bruk.
4. Lämpligaste färgen lär vara kalkfärg, men det binder bara bra mot kalkbruk, så om du skall måla framgångsrikt med kalkfärg måste du skrapa bort rester av annan färg.
Tack cpalm för svar.

Som du säger har jag på den övre delen (ovanför hyllan) startat med 1-3 mm bruk och byggt upp till en jämn yta som jag sedan påfört bruk med max 1 mm kornstorlek. Vattnade rejält innan i omgångar.

Min fråga om "mätta det gamla bruket" kommer från då jag 2005 renoverade två lägenheter i ett hus från 1920. När jag satte upp nya tapeter på de gamla blev resultatet att mycket av de gamla släppte från de putsade väggarna. Fick ta bort alla gamla tapeter för att få väggarna helt rena ned till putsen.
Köpte sedan någon färdig vätska som jag rollade på putsen. Tyvärr glömt vad den heter. Men resultatet blev väldigt bra och putsen "mättades"!.
 
C
rogu rogu skrev:
Men resultatet blev väldigt bra och putsen "mättades"!.
Skall du tapetsera kan det vara lämpligt med en primer, men kalk på kalk är min uppfattning att man på sin höjd grundar med en omgång kalkvatten.
 
C cpalm skrev:
Skall du tapetsera kan det vara lämpligt med en primer, men kalk på kalk är min uppfattning att man på sin höjd grundar med en omgång kalkvatten.
Nej, jag skall inte tapetsera utan måla spiskupan vit både på denna sida och murverket med den öppna spisen på andra sidan i det andra rummet. Kupan har blivit målad i olika omgångar genom åren och sist ser det ut som en plastfärg som lossnade i stora stycken.

Tack igen.
/Rolf
 
C
rogu rogu skrev:
Nej, jag skall inte tapetsera utan måla spiskupan
Jo, det var jag med på. Tänkte mer på din jämförelse med när du tapetserade väggarna.
 
  • Gilla
rogu
  • Laddar…
Hej
Jag har renoverat en gammal spiskåpa för några är sedan. Dålig färg och puts (gamla lagningar mm) knackades ner och putsades om med kalkbruk då övrig kåpa var murad med kalkbruk. Målade därefter med linoljefärg för att få en avtorkningsbar yta. Kalkfärg och limfärg kritar och är känsliga för smuts. Har funkat perfekt i 25år utan putssläpp eller färgflagor.
 
M magnus.adolfsson skrev:
Hej
Jag har renoverat en gammal spiskåpa för några är sedan. Dålig färg och puts (gamla lagningar mm) knackades ner och putsades om med kalkbruk då övrig kåpa var murad med kalkbruk. Målade därefter med linoljefärg för att få en avtorkningsbar yta. Kalkfärg och limfärg kritar och är känsliga för smuts. Har funkat perfekt i 25år utan putssläpp eller färgflagor.
Tack Magnus.

Låter som en beskrivning av mitt jobb nu. Ja, jag tänkte på linoljefärg också. Just av den anledningen att den är avtorkbar.

Hur var det innan du återskapade med nytt kalkbruk. Nöjde du dig att vattna den gamla putsen?

/Rolf
 
Hej
Jag vattnade bara tegel och puts innan ny puts påfördes. Ibland kan det vara bättre att knacka ner all puts för att få en hel och slät yta utan synliga skarvar mellan ny och gammal puts.
 
  • Gilla
rogu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.