Vet inte om jag lägger frågan rätt, men i huset vi kikar på kan man välja "öppet upp i nock" på allrummet oavnvåning. Någon som med bild kan vis/förklara hur det skulle se ut? Det är väl inte samma sak som ryggåstak, eller?
Blir det att man får som bjälkar synliga eller hur menar de?
Försöker avgöra om det är värt 6000 kr...

mvh
 
K
De menar oftast att ni annars får ett, vanligt horisontellt innertak på en standardhöjd medans öppet till nock betyder mer rymd. Innertaket följer alltså takstolarna hela vägen.
 
samma som ryggåstak
Värt 6000:- alla gånger. en helt annan rymd
 
Ok, tack då är jag på det klara. Inga bjälkar alltså utan bara fritt upp, som ett ryggås fast inte så högt. Klart värt det och på ovanvåning behövs alltid rymd i tak!

mvh
 
tak_3.jpg
 
hej, vad fint! Är det på ovanvåning??? Hur hög är takhöjden där det är som högst?
fräckt!!!
 
Min övervåning.
/CC
 
  • Övervåning1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervåning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ClaJe skrev:
Ok, tack då är jag på det klara. Inga bjälkar alltså utan bara fritt upp, som ett ryggås fast inte så högt. Klart värt det och på ovanvåning behövs alltid rymd i tak!

mvh
Är du säker på att det blir "inga bjälkar" ?

Det innebär ju i så fall att du inte har de vanliga takstolarna, utan limträbalkar, eller annan konstruktion ?

Jag skulle tro att de menar som på de undre bilderna här i tråden, dvs med takstolar kvar, men innertaket följer takvinkeln upp till nock - så kommer vi få i vårt fritidshus iaf...

/K
 
Vi funderar också på öppet upp till nock. Det som gör att vi tvekar är att det blir mindre plats för isolering och större risk för fuktproblem i mellantaket eller vad det heter. Fråga mej inte varför, men så säger min sambo byggaren.
Obs ! Vi bygger lösvirke.
 
Nja, du kan trycka in lika mycket isolering som normalt tak (beställ takstolarna så!) MEN man missar kontrollmöjligheten. Utrymmet blir ju inte inspekterbart så det gäller att bygga rätt från början!

350-500 mm lösullisolering:
isolering_ryggastak_smal.jpg
 
Problemet är att det inte blir nått mellantak kvar... Endast luftspalten. Det blir ochså ökade upvärmningskostnader pga den större rumsvolymen. Men det är ju helt klart snyggare.
 
Milkshaken
Mina föräldrar byggde sånt tak -71.... Utvändigt först.... TEGEL;PAPP;RÅSPONT;ISOLERING;ASFABOARD. I Asfaboarden spikade dom dit bräder med mellanrum på ca. 1" och sen målade dom med svart färg mellan bräderna.... Taket är lackat, fortfarande originallack,,,, + det coolaste av allt. Dom har i nock satt fast en tjock barkad trästam av typ dimensionen 40cm i diam. sen halvvägs ned på var sida har dom satt upp trästammar oxå dom barkade och lackade såklart. med diemensionen ca. 30cm diam.... Allt är fortfarande i otroligt bra skick, dvs inget fukt eller annat angrepp.....

Ska se om jag kan ta kort nån ggn, men bor inte på samma ort...
 
Hos vår husleverantör så är ryggåstak och öppet-i-nock INTE samma sak. Med ryggåstak får du en innertaksvinkel på ca 10 grader medan öppet-i-nock innebär samma vinkel som taket utvändigt. ryggåstak kostar ca 1500kr/löpmeter medan öppet-i-nock kräver limträbalk som kostar kanse 4000kr/löpmeter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.