Hej!

Jag behöver er hjälp!
Vi har en VA-karta från kommunen där vi i princip inte ser ett smack om var på tomten vatten- och avloppsrör tar vägen…

Vi håller på att bygga ut huset samt dra vatten/avlopp till vårt gästhus. Markerat med en ”rektangel med ett streck i” nere till vänster på kartan.

Frågor jag hoppas ni kan hjälpa till med:
1. Vad är detta för linje med en slingrande linje runt?
2. Vad kan SPL2232 vara?
3. Vad kan VPL6665 vara?
4. Vad är detta för skum streckad linje?

Bonus fråga:
Mellan tumme och pekfinger, vad kostar det att göra en rör-lokalisering genom sondning eller kamera?

Tack på förhand 🙏
 
  • VA-karta med markeringar och frågetecken, hus och gästhus angivna, okända linjer och koder som SPL2232 och VPL6665 noterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska göra ledningskollen innan du gräver, då får alla aktörer som brukar ha ledningar i mark chansen att ropa hej innan du börjar. Det är gratis, det är inte gratis om du släcker bredbandet i din halva av staden.... )
Tar några veckor innan man får svar från alla.

https://www.ledningskollen.se/

Om du inte orkar vänta så brukar det vara ett bra bet att vatten/avlopp/el går kortaste vägen ut från byggnad till gatan. Teleledningar kan gå hur som helst.
 
1 = häck
2 = spillvattenledning (avloppet)
3 = vattenledning (och det blå tvärstrecket utanför fastighetsgränsen är en avstängningsventil.)
4 = vägkant

Eftersom kommunens ansvar slutar vid gränsen har de ingen uppgift om hur dina ledningar går inne på fastigheten. Om du har väldig tur kan de vara inritade på bygglovsritningarna, så begär ut dem från bygglovsarkivet.
 
VPL = Vatten Punkt på Ledning
SPL = Spillvatten Punkt på Ledning
VSV = VattenServisVentil
 
  • Gilla
Centano
  • Laddar…
VPL - Vatten, punkt på ledning
SPL - Spillvatten, punkt på ledning
VSV - Vatten servisventil



Edit: Pucktvåa.
 
Toppen!
Tack för svaren.
Ledningskollen har jag redan gjort. Gav en del telekablar och fiber. Inget vatten och avlopp dock.

Brukar det vara vanligt att avloppsrör och vattenrör ligger ”tillsammans” när man gräver från början?

Om man lokaliserat avloppsröret, kan man anta att vattnet in kommer samma väg?

Tillägg:
Det är inte jag själv som kommer gräva 😅

Tack igen 🙏
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Tillägg igen;
Har begärt ut ritningar och kartor för både vår tomt och grannens. No luck.
 
Den slingrande linjen är oftast kartsymbol för häck.
En rörläggare med utrustning för sondning gör fältarbetet på under en timme om det finns någon bra brunn att komma in i ledningen.
Dom bör ligga i samma Schakt men gör inte alltid det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.