Vad betyder s/m när man pratar om ånggenommotstånd?

Siemens/meter?
 
Sekunder per meter.
 
Så 1.000.000 s/m innebär att det tar vatten 1.000.000 sekunder att diffundera 1meter i materialet?
 
Jag kanske är helt ute och cyklar, men mängden vatten som kommer igenom tätskiktet skulle ju kunna mätas i kubikmeter per sekund för en viss yta.

Anta t.ex. att vi har en yta på 1 kvadratmeter och att denna läcker 1 miljondels kubikmeter vatten per sekund (1 milliliter). Enheten blir m3/(m2*s) och om vi förenklar m/s. Men detta är ju ett mått på ånggenomsläppligheten (eller vad det heter) och vill vi ha ånggenomgångsmotståndet blir det inverterat s/m.
Dvs ånggenomsläppligheten blir 0.000001 m/s ,egentligen m3/(m2*s) eller ånggenomgångsmotstånd 1000000 s/m.

I så fall läcker ett tätskikt med 1000000s/m 1ml per kvadratmeter varje sekund.

Men detta måste ju anges för en viss skillnad i luftfuktighet på båda sidor om tätskiktet! Jag antar att det finns en standard för hur man provar detta. Någon som jobbar på SP???

Allt ovanstående kan vara totalt fel, jag är bara en lagom förvirrad ingenjör.

/ Lars
 
Förut provade man med någonstans mellan 50% och 94% RF på den våta sidan. Nu har man insett att detta inte stämmer med vekligheten och man provar med 100% RF på den våta sidan och 50% RF på den torra.

Ditt resonemang kan knappast stämma. Om ett tätskikt läcker 3,6 liter vatten per m2 i timmen så har man problem.

Edit: Jag hittade att 1 000 000 s/m tydligen är samma sak som 1,35*10^11 m2*s*Pa/kg, om nu någon blir klokare av det.. :)
 
Bra presentation... http://www.byv.kth.se/utb/1l1026/hoafukt060407.pdf
Här hittar man att
fuktflöde genom vägg g=sigma/d*deltav (sigma= ånggenomsläpplighet, d=vägg tjocklek, deltav= ånghaltsskillnad) enhet g/m^2/s vilket är begripliga enheter.
ånghalt har enheten g/m^3
Ånggenomsläpplighet(sigma) har enheten m^2/s (tex Trä 0.2x10^-6 m^2/s)
Ångmotstånd är d/sigma där d (i meter) är väggens tjocklek.
vilket ger enheten s/m

Så 10 cm trävägg får ånggenomsläppligheten 2x10^-8 s/m

Låter detta rimligt ?
/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.