Hej
Vad betyder "Den sammanlagda våningsytan (bruttoarea) inklusive inrednings-bar vind för bostadshus jämte komplementbyggnad får uppgå till 220 kvm."
Det sammanlagda golvytan på bostadshuset antar jag är bruttoarea, men ska komplementsbyggnadernas area också inkluderas i 220kvm? Jag vill bygga ett hus på 180 kvm och ett stort garage och kanske senare en bastu eller friggebod.
Jonas
 
Jämte = inklusive
 
Tittar man på dessa synonymer blir det extremt tvetydigt: http://www.synonymer.se/?query=j%E4mte
Det bli ju en väldig skillnad om "jämte" har betydelsen "vid sidan av" eller "inklusive".

Men idag får du i ju bygga en komplementbostad (attefallhus) även om du redan maxat byggrätten på din tomt så det borde vara ett ickeproblem.
 
Jag är rätt övertygad om man menar inklusive. Betydelsen vid sidan handlar i huvudsak om geografisk placering. Men formuleringen är ju ganska olämplig. Och känner man för att processa så kanske man kan få mark o miljövöverdomstolen att tolka uttrycket till din favör, om typ 5 år.
 
Finns nog redan prejudicerande fall där rätten avgjort hur jämte skall tolkas i detta fall, så process känns onödigt. Jag har fått höra att det i dessa fall betyder inklusive, men om TS är osäker så är det bara att ringa kommunen och fråga.
 
O
Det är väl sån där fin affärs svenska....
 
Känns mer som Halland/Halmstad dialekt....jämte=bredvid.
 
Jag tror verktygsgurun är nått på spåren, hade det inte vart för att jag bott och jobbat 10 år söderut så hade min första tanke vart att det var en av Jämtlands innevånare som åsyftades :)
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
"Det betyder att det totalt på fastigheten får bebyggas 220 BTA inkl. komplementbyggnad." enligt handläggaren.
Undra om betydelsen har ändrat på de dryga 30 år som gått sen detaljplanen gjordes, känns konstigt att "jämte"ska vara synonymt med bredvid men också i det här fallet "inklusive"....
Det är bara att inse att ett hus för en familj med 5 barn och garage/förråd för familjens två bilar, cyklar osv inte är vad kommunen vill ha. I alla fall inte i tätort..kanske man ska bygga utanför detaljplanen och så får kommunen stå för skolskjuts...:)
 
  • Gilla
Marcus_L
  • Laddar…
Klart man ska bo utanför detaljplanerat område! Det har jag ju sagt mer än en gång..?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.