Hej,

Har fått tillgång till ett gammalt andreens trähus och har fått tillgång till ritningarna.

Har en tanke att riva halva väggen ungefär som ansluter till texten ”dip 12”.

Så till min fråga, vad betyder dip 12 och kan man riva den väggen som ansluter till det?
Förstår att det kanske inte går att svara på med enbart dessa ritningar men nån kanske har en aning ?
Mvh Handritad arkitektonisk planritning av ett hus med markerad text "dip 12" vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
DIP är tydligen en benämning på en balktyp.
[länk]

Då är troligtvis inte väggen i anslutning till den bärande då om jag förstår det rätt ?
 
OestlundJ OestlundJ skrev:
Då är troligtvis inte väggen i anslutning till den bärande då om jag förstår det rätt ?
Kan nog stämma. Detta sagt som lekman.
 
  • Gilla
OestlundJ
  • Laddar…
Det är väl det den med största sannolikhet är om det i orginal var en balk istället för vägg där som höll upp det.
 
J Jensa86 skrev:
Det är väl det den med största sannolikhet är om det i orginal var en balk istället för vägg där som höll upp det.
men håller den upp hela den väggen isåfall ?
tänkte att balken är bärande fram till väggen bara.
Helt ny på detta så därav min fråga.
 
tommib
Vilken vägg vill du riva? Den som är förlängningen av "dip12" eller den som är vinkelrät mot?
 
tommib tommib skrev:
Vilken vägg vill du riva? Den som är förlängningen av "dip12" eller den som är vinkelrät mot?
jag vill ta bort det röd markerade om det går.

Ritning av en bostadsplan med röd markering kring ett område i vardagsrummet som användaren önskar ta bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det är med stor sannolikhet inte möjligt utan att ersätta med balk+pelare. Mittenväggen är nästan säkert bärande.
 
tommib tommib skrev:
Det är med stor sannolikhet inte möjligt utan att ersätta med balk+pelare. Mittenväggen är nästan säkert bärande.
Okej, men det går ju kanske lösa då. den lodräta väggen, tror du den är bärande ? Rent spontant när bankar lite på den så känns det inte som det.
 
Vi får hoppas alla dina väggar är lodräta. :rofl:
 
R RoBo skrev:
Vi får hoppas alla dina väggar är lodräta. :rofl:
ja det är dom ju, men av bilden att döma är den ju lodrät för tillfället.

annars menar jag den vertikala om det inte framgick.
 
tommib
Den rödmarkerade väggen som går vertikalt på ritningen är sannolikt inte bärande men du måste kolla upp det. Möjligen kan den ha någon stabiliserande funktion.

Det krävs sektionsritningar samt hur takstolarna är konstruerade för att avgöra vad som är bärande. Dock är det mycket sannolikt att mittenväggen är bärande eftersom man besvärat sig med att växla av med en balk i öppningen.
 
tommib tommib skrev:
Den rödmarkerade väggen som går vertikalt på ritningen är sannolikt inte bärande men du måste kolla upp det. Möjligen kan den ha någon stabiliserande funktion.

Det krävs sektionsritningar samt hur takstolarna är konstruerade för att avgöra vad som är bärande. Dock är det mycket sannolikt att mittenväggen är bärande eftersom man besvärat sig med att växla av med en balk i öppningen.
okej, tack så mycket för svar. Ska se om jag kan hitta dessa ritningar eller så får helt enkelt ta hit nån som kan kolla säkert.
 
tommib
Du behöver en konstruktör. Det kommer du ändå behöva för att lämna in beräkningar för bygglovet som du behöver om du ändrar i den bärande konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.