Provar juridik, känns som rimligaste stället för en sådan fråga.

På min mark så har jag ett par plaketter på olika ställen, med olika personnamn och nummer. Bägge har också dåvarande fastighetsbeteckning ingraverade.

Jag undrar enligt rubriken, vad är det man ville märka ut med dessa..?

En plakett är placerad vid gränsen till grannfastigheten och en vid en vattenbrunn mitt på ena fastigheten.

Har provat att leta efter S-K-H, men får inga relevanta träffar.

Någon som känner igen dylika plaketter?

Etikett med text "Fastighetsbeteckning", rostig metallpelare, grönska i bakgrunden, ljus dag utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De kan vara en lantmätargrav. De har som tradition att skriva fastighetsbeteckning och inte årtalen de levde.
 
  • Haha
Falckman och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
De kan vara en lantmätargrav. De har som tradition att skriva fastighetsbeteckning och inte årtalen de levde.
Tack för svar! :)

Men en lantmätargrav..? Vad menas med det?

Skulle jag isf ha två döda lantmätare begravda på min fastighet? Känns isf lite ohygieniskt med den som står placerad precis bredvid brunnen :p
 
V Vardagsrum skrev:
Tack för svar! :)

Men en lantmätargrav..? Vad menas med det?

Skulle jag isf ha två döda lantmätare begravda på min fastighet? Känns isf lite ohygieniskt med den som står placerad precis bredvid brunnen :p
Sorry. Jag läste och svarade medan jag var uttråkad och väntade på min mat. Bara trams med andra ord.

Eller…?
 
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
O
Det kanske är beteckningen på ett torp som stått där? Kolla hos Riksantikvarieämbetet om de har någon information om objektet https://app.raa.se/open/fornsok/
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Södra Knohults hembygdsförening - SKH? (Eller motsvarande.)
Prata med din lokala hembygdsförening, de har kanske gjort markeringar för gamla torp och boplatser.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 3 till
  • Laddar…
Tycker det låter som en rimlig förklaring. Finns det ingen synlig grund kvar kan även en gammal apel eller syren antyda att det är en gammal boplats.

Edit: Johannes är ju lite knepigt då det är samma i nominativ och genitiv. Står det exempelvis Ingvars på den andra skylten stärker det teorin.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tycker det låter som en rimlig förklaring. Finns det ingen synlig grund kvar kan även en gammal apel eller syren antyda att det är en gammal boplats.

Edit: Johannes är ju lite knepigt då det är samma i nominativ och genitiv. Står det exempelvis Ingvars på den andra skylten stärker det teorin.
På den andra skylten står också namnet i genitiv. Dvs med ett S efter namnet.

Spår efter torp kan dock inte skönjas, varken under fältstudier eller på historiska kartor.
 
O och en till skrev:
Det kanske är beteckningen på ett torp som stått där? Kolla hos Riksantikvarieämbetet om de har någon information om objektet [länk]
Tack för tipset! Kollade på fornsök, men det gav inget.

Kanske ska fråga Riksantikvarieämbetet om de har någon information i saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.