Hej!

Nån som kan förklara ABT 8 100/150

?

Bra eller dåligt om det ska vara till en garageuppfart ? :)
 
Det är asfalt som används som topp eller slitlager, vanligtvis med sorten AG (16 eller 32) under. Siffran 8 står för kornstorlek, dvs 8 mm. 100/150 har antagligen med andel bitumen att göra.

Min gissning är att det antagligen duger alldeles utmärkt för en uppfart, förutsatt att underarbetet är korrekt (som med allt annat).
 
Hej

Men inget man ska ändra på , typ 8 mm är vanligt att lägga på en uppfart ?
 
Jag skulle inte vilja ha enbart ett lager ABT 8 på min infart. Det är önskvärt med ett bärlager under då du inte ska lägga en ABT 8 tjockare än ca 25 mm.
En 8:a ger en fin ytstruktur som kan vara önskvärt på en garageinfart.

100/150 står för bitumenets hårdhet, och ett bättre val än 160/220 som är standard.
 
  • Gilla
word
  • Laddar…
Hej

Har fått i papperna att dom ska lägga 40 mm ab 8

?
 
Det kommer inte bli bra. Med tiden kommer du troligtvis få gropar där hjulen hamnar. Ett så tjockt lager av ABT 8 kommer att deformeras under hög statisk last. Särskilt under sommaren då det är varmare ute.
 
Hej!

Men hur ska man då lägga ?
 
Det är väl inga som lägger flera skikt av olika slags asfalt på en vanlig garageuppfart? Gropar och hjulspår i asfalten på uppfarten beror oftast på att gruslagren under är dåligt kompakterade och att dräneringen inte fungerar, dvs samma skäl som gör att en stensatt uppfart kan bli ojämn.
 
ABT 8 är vanligt på uppfarter, 100/150 är oljans styvhet. Har aldrig lagt bärlager på en uppfart förutom kring maskingarage.

Tipsar om att jag lägga abt 11 minst 40mm så blir det nog skitbra
 
Tackar för svaren , då är dom inte helt ute o cyklar ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.