Jag bygger ett litet fritidshus utanför planlagt område och fick ett krav på mig från kommunen att de ville ha stugan utstakad av en firma som sysslar med sådant. Jag ringde kommunen och ifrågasatte detta för jag tyckte det var onödiga pengar ute i skogen. (Grannar finns förvisso). Nej, var svaret, jag måste staka ut huset för det är första byggnaden på tomten.

Nu hör till saken att inga andra av de pågående nybyggena i området har betalat pengar för att staka ut huset. Vid samtal verkar det som om det beror på vilken handläggare man får på kommunen huruvida paragraferna ska följas till punkt och pricka eller inte.

Nåväl, till saken. Jag hade redan kontaktat firman kommunen hänvisade till och de åkte de 6 milen ut och satte ner 4 pinnar i en redan befintlig grusbädd (för vi hade redan påbörjat grunden). Löjligt tyckte vi och en räkning på 4000kr följer. 4000kr!! För vadå?

Till saken hör att när vi kontrollmätte pinnarna (som ju ska utgöra de 4 hörnen på huset och därför kunna användas för t ex murandet av torpargrunden) så skiljer diagonalerna 10cm!?

Alltså 4000kr för fyra pinnar i en redan gjord grusbädd, som dessutom sitter felplacerade! Är detta rimligt!!
 
Det låter som om du fått en grovutstakning, om det bara är fyra käppar och de dessutom inte har samma diagonalmått. Normalt sett gör man en grovutstakning INNAN man gör markbädd, för att veta på ett ungefär var man ska gräva. När väl markbädden är på plats brukar man göra en finutstakning, då är man mycket mer precis och markerar med spikar, antingen i pålar eller på "galgar" eller "profiler".

Hursomhelst, syftet med utstakningen är att se till så att huset placeras i enlighet med bygglovet. Det är vanligt att byglovshandläggaren har det som ett krav, speciellt i tätbebyggda områden och/eller om avstånd till gräns, väg, strand eller dylikt är viktigt.

I priset ingår att utsättaren först beräknar koordinaterna för dina hushörn, utifrån din situationsplan och kommunens koordinatsystem. I många fall måste utsättaren också betala kommunen för att köpa koordinater till stompunkter i närheten, så där har du en del av kostnaden. I andra fall använder de GPS direkt, speciellt vid grovutstakning då kraven på precision då inte är lika hög.

Det du betalar för är alltså:
- arbetstid att beräkna koordinater
- inköp av stompunktskoordinater från kommunen
- arbetstid på plats (beror på om de använt GPS eller måste leta upp närmsta koordinatbestämda punkt)
- restid. (12 mil tar väl sisådär 1,5 timmar?)
och en del av kostnaden för instrument, programvara etc.
 
Jag har fått två hus utsatta, i två olika kommuner. Det var också dyrt, ungefär som för TS. Men i båda fallen var det kommunens egen lantmätare som gjorde utstakningen, och de gjorde det bra. De satte upp profiler (fast man fick hålla med virket själv) och spände snören. De mätte in huset med supernoggran GPS och andra lantmäteri-instrument, så det var nog inmätt på millimetern, i alla ledder.
 
Du kan iaf trösta dig med att här i Stockholmstrakten är priserna nästan de dubbla för en utstakning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.