Vi valde efter stort sökande (framförallt efter bra priser) att skriva vårt testamente genom en juristfirma som finns online. Genom dem fick vi både personlig service och ett individuellt utformat testamente till ett vad vi tycker bra pris.

Vi betalde 800SEK. Är detta dyrt, vad fick ni betala och hur är era erfarenheter? Är det någon som känts sig lurad eller har en väldigt bra erfarenhet?

Jag är alltså intresserad av att höra vad ni fick betala för ett testamente utformat av en utbildad jurist, och inte mallar eller datorgenererade avtal.
 
En parameter är hur dina förhållanden ser ut gällande arvingar enligt lag och ekonomisk situation gällande ägande av fastigheter, kapital eller annan egendom. Men även hur komplicerad fördelning som du vill göra.
Så priset varierar utifrån omständigheten.
 
Min banks jurist tar 2000:-/timme och de räknar med 2-3 timmars arbete för ett standardtestamente.
 
O
Själv betalade jag ingenting... Det ingår i elektriker facket..
Fick både testamente och äktenskapsförord
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
Användare klasmolly, är en nyregistrerad användare med felaktigt ifylld profil. Användaren har skrivit 3 inlägg som samtliga handlar om hur förträffligt det är med "internet jurist". Dock utan att peka ut en bestämd firma.

/moderator
 
  • Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Jag har väldigt svårt att se hur en utbildad jurist skulle kunna upprätta ett testamente för 800 kr. Annat än att ta en färdig mall och fylla i personuppgifter på testator och de som skall ärva.

Och OM det testamenet man vill skriva verkligen är så enkelt, så kan man lika gärna själv fylla i uppgifterna i en mall som går att få helt gratis på nätet. Eller för några tior i vissa bokhandlar.

Men anledningen att man bör prata med en fysisk jurist/advokat, är att man bör ta reda på hur testamentet kommer att fungera i olika mer eller mindre sannolika situationer.
 
Som hempularen säger, är det inte ett komplicerat testamente så går det att skriva det själv. Kolla bara upp formkraven först, men de är ganska enkla, sedan handlar det bara om klar och tydlig svenska. Var också noga med tydligheten, så att det inte behöver bli bråk om vem som ska ha vad.

Glöm inte heller att skriva in sådant som att sambo har rätt att bo kvar i fastigheten under en viss tid (jag skrev dessutom in "på dödsboets bekostnad", enär min sambo inte riktigt har ekonomin för att dra fastigheten ensam, speciellt inte i samband med en förestående flytt), så att inte andra giriga släktingar får för sig att slänga ut honom/henne snabbast möjligt.
 
Skall man skriva in sådana förbehåll, så skulle iallafall jag inte lita på ett internet-testamente för 800kr. Sådana villkor gör att frågan genast är mer komplicerad.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Håller med om att börjar man göra olika förbehåll så bör de säkras med juridisk kunnig, det är då det börjar bli lite krångligare.
 
Är man tveksam så bör man ju kolla upp, men betänk då att ett alternativ som kan vara billigare är att skriva först och sedan få det kollat av en expert.

Sedan ska man komma ihåg att i svensk rätt (och de flesta andra också) så är målet att så långt det går (inom lagens ramar, såklart) uppfylla den avlidnes önskningar. Man kan därför ha överseende med mindre formaliamissar och gå på andemeningen, om den är tydlig. Det är dock viktigt att det som behövs för att dokumentet ska vara verifierat, dvs att det är bevittnat och sånt, är korrekt, annars kan man ju inte veta att det faktiskt är den avlidne som skrivit det.
 
O
Jag insåg när vi skrev vårat testamente vilken fördel det är att det finns riktiga proffs...

När det gäller "internet testmente" så är det säkerligen så att devisen man får vad man betalar för stämmer alldeles utmärkt.

Har du ett väldigt enkelt testamente så duger säkert Internet testamentet, men då kan man troligtvis köpa en mall i bokaffären.... mycket billigare.... så som det sagts tidigare...
 
Nu ville jag endast få igång en diskussion, och det fick jag väl.

Vad vi gjorde och mina erfarenheter kring det har jag redan berättat om, och jag kommer inte skriva var eller länka dit då jag tror det strider mot reglerna här.

Jag har också svårt att bedöma hur avancerat vårt testamente var för juristen eller ej. Är inte själv jurist. Hade dock en bra erfarenhet och mallar samt skriva det själv, skulle jag aldrig använda mig av.

Fick det berättat för mig av en god vän som också är jurist, dock inte en sådan som jobbar med testamenten, att testamenten är sannolikt det dokument som klandras mest i domstolar. Enligt min vän beror det på 1, att det i många fall rör sig om stora värden (ekonomiska eller affektion), 2, personer känner sig fel fördelade eller uteslutna, samt 3, att många testamenten är dåligt författade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.