Vad för något behöver jag för att koppla in detta element? (elementet står med baksidan utåt på bilden) Hittar bara lösningar till nyare element. Rören kommer uppifrån. Länka gärna exempel.
 
  • Baksidan av ett gammalt element med synliga röranslutningar mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Myrstacken
Varmt vatten
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Varmt vatten
Ha ha ha, oj va roligt, jag dör av skratt! Tycker inte ni andra de också? Haha
 
  • Älska
Myrstacken
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
På bilden är elementet upp och ner.
Delarna finns på tex Rinkabyrör.
[länk]
Stämmer bra, dock så har jag flyttat om luftventilen så den är upptill på den andra sidan. Kunde inte få 90 graders böjen att peka uppåt så det var den enda lösningen. Jag ser ingen anledning till varför det inte så funka på detta sättet? Elementet ser tillsynes ut att vara lika dan upp- som nertill.

Så det är kortfattat bara en ventil så som den på bilen, lite rördragning och en termostat?
 
Myrstacken
Vermilion Vermilion skrev:
Ha ha ha, oj va roligt, jag dör av skratt! Tycker inte ni andra de också? Haha
Jo jag är inte helt missnöjd
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
På bilden är elementet upp och ner.
Delarna finns på tex Rinkabyrör.
[länk]

[länk]

Hitta rätt storlek och diameter bara
Tack så mycket för hjälpen, springer nog bara till närmaste vvs butik å köper det så får de lösa dimensionen åt mig :) Trodde det skulle vara mer komplicerat.
 
Gammal radiator kopplad utan termostatventil, med nya mässingskopplingar på ett renoveringsobjekts golv och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något liknande så ska det se ut.
Jag skippade termostatventilen och satte kopplingen i mässing istället. Har ändå en liten dator och inomhus/utomhusgivare som styr inomhusklimatet/framledningstempen.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
[bild]
Något liknande så ska det se ut.
Jag skippade termostatventilen och satte kopplingen i mässing istället. Har ändå en liten dator och inomhus/utomhusgivare som styr inomhusklimatet/framledningstempen.
Nice, gör något liknande då fast upp å ner samt sätter ventilen ovanför!

Jag skulle kunna koppla in direkt på rören även jag men rummet är i en källare som jag vill ha lite svalare än övriga huset, varav ventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.